Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Lebih Baik Merasa Berdosa

April 19, 2010

" Saya sudah insaf dan memohon keampunan Tuhan...", demikian Mstar melaporkan Zaid Ibrahim, calon PKR bagi pilihanraya  Kecil Ulu Selangor sebagai berkata berhubung dengan dakwaan bahawa dia pernah menjadi peminum arak tegar.
Apakah yang lebih baik daripada mengakui kesalahan setelah berbuat salah. Setiap orang berbuat salah. Sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat memohon keampunan daripada Allah. 

Lebih baik menjadi orang berdosa yang memohon keampunan daripada menjadi orang soleh yang tidak teringat untuk memohon keampunan. Buruk sekali orang yang berdosa tetapi merasakan diri tidak berdosa serta tidak mahu pulak memohon keampunan.

Sahabat-sahabat besar Rasulullah SAW adalah insan-insan terutama dalam agama. Mereka telah memeluk Islam setelah meninggalkan latarbelakang hidup masa lalu yang gelap bernoda. Lalu mereka telah menjadi insan terbaik sesudah Rasulullah SAW. Mereka jauh beribu kali laebih baik daripada kalangan kita yang hidupnya bersih semenjak sebelum baligh sehinggalah mati. Pahala kita tidak akan menandingi pahala mereka biarpun kita menjaga kesucian diri sepanjang usia yang kita ada.

Apa nak dihairankan dengan masa lalu seseorang. Jika dulu dia seorang penyamun, itu adalah kisah masa lalu. Jika dahulu dia seorang penzina, itu adalah kisah masa lalu. Jika dia seorang penagih arak ,penggemar judi,itu adalah masa lalu. Orang yang masa lalunya pekat, belum tentu akan menjalani hidup pekat sepanjang usianya. 

Ramai orang jahat menjadi baik, malah lebih baik daripada yang sedia baik. Sebaliknya, ramai pula orang baik menjadi jahat malah ada yang menjadi jahat lebih jahat daripada yang sedia jahat.
Amat malang seorang yang baik lalu merasa diri baik dan yakin bahawa dia akan ke syurga Allah sedangkan dia tidak mahu bertaubat. Lebih baik menjadi orang jahat yang sentiasa merintih kedaifannya dan lemahnya diri serta sentiasa mengungkapkan taubat.

Hubaya...hubaya wahai orang yang sedang menjalani kehidupan soleh....rasailah dirimu berdosa..Jangan merasa dirimu suci dari dosa!

3 comments:

abamuaz said...

Ya.. sepak tendang politik malaysia amat menarik.. menyerlahkan sikap sebenarnya dalam menjadikan agama sebagai inspirasi dalam kehidupan..ramai yang menjadikan nafsu dan harta sebagai keutamaan..

Azlin Nurain Hj Adnan said...

betul tu ustaz..rasa diri berdosa adalah sifat seorang hamba

日月神教-任我行 said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment