Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

MIMPI LIHAT NABI BERJANGGUT PUTIH?

April 5, 2020

Rasulullah SAW berjanggut hitam

Imam Bukhari meriwayatkan hadis dalam Adabil Mufrad, daripada Abu Hurairah RA menyifatkan tentang nabi SAW:

كان أسود اللحية، حسن الثغر


" Rasulullah itu janggutnya hitam dan gigi depannya elok"

Janggut nabi SAW tidak putih. Hanya ada beberapa urat (tak lebih daripada 7 helai) yang berwarna putih di helaian "anfaqah" (bahagian bahawa bibir dan atas janggut)

Kisah yang tersebar beberapa hari ini dan dikongsikan orang, seorang wanita Turki bermimpi jumpa Rasulullah di Bukit Aljudi. Rasulullah berikan kepadanya penawar Convid19 iaitu dengan cara minum "Sumac". Ramai yang terus percaya cerita ini tanpa cermat dalam meneliti faktanya.

Disebutkan dalam mimpi tersebut, wanita Turki itu melihat Rasulullah SAW berpakaian serba putih, berjanggut putih dengan wajah yang bercahaya. Sifat yang digambarkan itu telah menyalahi ciri fizikal Rasulullah SAW, khususnya janggut baginda. Baginda bukan berjanggut putih bak pendeta bertapa atau seperti Gandalf dalam filem Lord Of The Ring.

Memang Syaitan tak boleh menyerupai Rasulullah, tetapi syaitan boleh menyerupai satu watak lain yang punya kehaibatan di hati orang lalu mengaku dirinya nabi SAW. Ramai orang yang bermimpi dan mendakwa dia bertemu Rasulullah SAW. Sifat Rasulullah yang dilihatnya dalam mimpi itu perlu dibentangkan dengan sifat-sifat yang diterangkan dalam syamail nabi. Jika benar, bolehlah diterima.

Namun, perlu diingat, zaman kini banyak para dajjal yang menggunakan mimpi jumpa nabi untuk menguatkan kebohongannya. Jangan mudah tertarik atau percaya. Apa lagi "share" sesuatu yang tidak dipastikan kebenarannya.

Apakah Rasulullah datang kepada seorang wanita yang tidak punya kedudukan untuk diyakini perkataannya mengenai "sumac" sebagai penawar Convic19? Lebih baik datang dalam mimpi saintis Islam lalu beritahunya khasiat "sumac" itu. Saintis itu boleh mencipta ubatan yang menjadi vaksin berguna buat menyelamatkan ummat seluruhnya daripada bahaya Convid19!

Lebih daripada itu, di zaman Khalifah Umar dulu, telah terjadi wabak taun yang teruk sehingga meragut nyawa sahabat nabi bernama Abu Ubaidah, Muaz bin Jabal dan Syurahbil bin Hasanah. Namun tiada pula Rasulullah datang dalam mimpi khalifah Umar Al-Khattab ketika itu memberikan penawar. Apakah Umar Al-Khattab lebih rendah kepentingan dan hajatnya berbanding wnaita Turki yang tidak dikenali itu?

0 comments:

Post a Comment