Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

PUTARAN PERISTIWA AHZAB

May 31, 2019

Tafakkur Syawal

Bulan Syawal mengingatkan kita kepada kisah tentera Ahzab menyerang Kota Madinah. Pasukan Musyrikin Quraisy dengan sekutunya yang terdiri daripada kabilah-kabilah Arab serta Yahudi Bani Qairuzah telah mengepung Kota Madinah, sehingga menimbulkan kegerunan di kalangan orang Islam. Bukan sedikit ujian iman yang perlu dipasak kukuh dalam hati kaum Muslimin ketika itu. Namun, dengan pertolongan Allah, tentera Ahzab hancur dan pulang dengan kekalahan. Islam tetap teguh berdiri dan menang.

Peristiwa Ahzab jadi bahan renungan sejarah. Ummat Islam dalam berjuang akan sentiasa berhadapan dengan tentera ahzab.  Peristiwa di zaman nabi akan sentiasa menjadi cermin  dan ia menjadi bahan motivasi untuk mengukuhkan saf perjuangan.

Namun, dalam pergelutan politik sesama ummat Islam dewasa ini, wajarkah peristiwa Ahzab ini ini menjadi pantulan untuk mengarcakan diri pada posisi Nabi SAW serta kaum muslimin? Para pelakun politik perebutan kuasa yang ada pada hari ini amat berbeza dengan para mujahidin yang  yang bersama dengan nabi menghadapi serbuah tentera Ahzab. Selain persengketaan politik melibatkan sesama Islam, setiap yang berada dipentas politik dan menang, akan diganjari dengan elaun sebagai ahli parlimen atau ahli dewan undangan negeri. Kemudian bersama dalam dewan berbahas menentukan hala tuju negara.

Sangat sukar melekapkan tamsilan Ahzab pada salah satu pihak.  Kedua-dua pihak sedang berenggut untuk makan gaji sebagai YB.  Yang membezakan adalah keihklasan dan soal keikhlasan tidak dapat dibuktikan. Masing-masing mengaku ikhlas tetapi Allah yang maha tahu. 

Maka, sungguhpun persoalan Ahzab sebagai musuh ummat Islam akan menjadi roda sejarah ummat, untuk meletakkan peristiwa sengketa politik dalaman ummat Islam sebagai putaran peristiwa itu adalah tidak tepat dan takwilan yang tidak memuaskan.

0 comments:

Post a Comment