Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

LOG IN FROG VLE

Sinar Harian

E-FILING LHDN

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

PAJSK

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

MOGA KITA TIDAK DIAIBKAN SELEPAS MATI

May 19, 2019

Kadang-kadang, ada orang masa hidup kejahatannyadapat disembunyikan. Orang tak tahu sampai dia mati. Dia mati pun, orang masih puji dan puja. Orang tak tahu dia sebenarnya jahat dan tercela. Itu rahmat Allah buatnya di dunia. Bila aib sendiri tidak terburai, itu tanda Allah beri rahmat kepadanya di dunia. di akhirat , wallau A'lam. Boleh jadi Allah akan hukum dia dan dedahkan keaibannya di depan khalayak mahsyar. Mungkin juga, pada hari itu Allah mafkan dia. Itu hak Allah sebagai Tuhan yang bernama Sattar dan juga Muntaqim.

Ada pula orang masa hidupnya dia dapat tutup kebejatannya. Orang tak tahu dan dia berjaya mengelakkan celaan orang. Ada pemimpin khianat. Ada isteri curang. Ada kawan  tidak amanah. Macam-macamlah jenis kejahatan yang disembunyikan. Tiba-tiba dia mati. Lepas mati, kejahatannya terburai. Orang pun tahu, rupanya si mati itu bukan orang baik. Dia pun dipandang hina dan jelek. Allah tidak pelihara maruahnya lagi. Maruahnya yang dulu harum, bertukar jadi hapak membusuk. Itu rahsia Allah. Kenapa Allah buat begitu, hanya Dia yang maha tahu. Kita perlu yakin bahawa Allah ada hikmahnya.

Ada lagi orang masa hidupnya di pandang hina. Bila mati baru orang tahu kemuliaannya. Ini jenis orang yang mendapat keuntungan nama baik selepas mati. Orang puji dirinya dan sanjung namanya. Namanya ditulis sebagai seniman, pejuang, dan sebagainya.

Sungguh berliku-liku ragam hidup manusia. Setiap orang melukis hidupnya sendiri dan apa yang akan berlaku telah tercatat sejak azali. Namun, setiap orang perlu sedar dan yakin satu hakikat. Siapa menanam lalang, jarang sekali padi yang tumbuh. Al-Quran juga , dalam surah Zalzalah, ayat 7-8, Allah menegaskan :

" Dan sesiapa yang membuat amal baik sebesar zarah, dia akan lihat hasilnya. Sebaliknya sesiapa yang buat amal jahat sebesar zarah, dia juga akan melihat hasilnya".

0 comments:

Post a Comment