Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

PERGADUHAN MENGHAMBAT RAHMAT PERGI

May 24, 2019

Diriwayatkan dalam Saheh Bukhari, sebuah hadis yang daripada Abdullah bin Somit bahawa Nabi SAW telah keluar satu hari untuk memberitahu para sahabat mengenai bilanya akan berlaku malam Al-Qodar, tetapi keinginan baginda Rasulullah itu telah terganggu oleh pergaduhan dua orang Islam. Lalu nabi SAW pun bersabda:

 خرجت لأخبركم بليلة القدر ، فتلاحى فلان وفلان فرُفعت ، وعسى أن يكون خيراً لكم ، فالتمسوها في التاسعة والسابعة والخامسة  

" Aku keluar untuk beritahu kamu mengenai bilakah malam Al-Qodar, maka pergaduhan si fulan dengan si fulan itu telah  menyebabkan maklumat itu diangkat daripada kamu (nabi pun lupa dengan kehendak Allah). Mungkin itu lebih baik buat kamu. Namun, kamu carilah malam itu pada malam ke 29, 27 dan 25.
(Hadis Riwayat Bukhari: 1919)

Hadis menyatakan bahawa perihal tarikh berlakunya malam Al-Qodar itu berada dalam pengetahuan Rasulullah pada mulanya. Baginda ingin memberitahu para sahabat mengenainya. Namun, pada ketika baginda keluar untuk memberitahu mereka, tiba-tiba baginda melihat dua sahabat bergaduh dalam masjid. Siapa sahabat itu tidak dinyatakan. Apa isu pergaduhan pun tidak disebutkan. Namun. akibat pergaduhan tersebut, Rasulullah tidak jadi beritahu. Bahkan baginda lupa apa yang dia mahu beritahu. Itu merupakan kehendak Allah. Kalau dapat tahu bila malam Al-Qodar, besarlaqh rahmat Allah buat kaum muslimin. Tidak perlu lagi tercari-cari malam mana untuk buat amal bagi mendapat ganjaran pahala 100 bulan. Tapi, rahmat besar itu terangkat dan tidak diberikan. Puncanya adalah pergaduhan dua orang itu.

Kerana itu, pergaduhan bawa kerugian. Pergaduhan telah menyebabkan rahmat terdedahnya malam Al-Qodar dibatalkan Allah. Maka kekalah malam Al-Qodar jadi perkara yang rahsia dan tersembunyi daripada pengetahuan kita.

Kesimpulan daripada hadis ini, pergaduhan adalah sebab kepada hilangnya kebaikan dna rahmat. Hilangnya keberuntungan dalam hidup. Pada hari ini, begitu asyik sekali ummat Islam bergaduh sesama sendiri. Bagaimana ummat yang bergaduh ini mahu mendapat rahmat Allah SWT? Untuk dapat keberuntungan sebagai pengikut ajaran Muhammad! 

Pergaduhan hanya mengenai hal titik bengik. Khilaf kecil dalam agama,  kekadang dibesarkan sehingga menyesatkan satu sama lain. Berapa ramai kaum muslimin dihumban keluar dari daerah Islam oleh sepihak yang lain kerana gara-gara berkhilaf dalam hal-hal yang tidak dapat dielakkan kerana kerencaman akal fikiran manusia. Kerana itu bergaduhlah riuh sekampung ummat.

Kerana masalah politik juga demikian.  Kekacauan politik menyebabkan para sahabat sendiri bergaduh, bahkan berperang. Ada hikmah Allah pada semua itu. Kita akur kisah sejarah. Namun, prinsipnya, pergaduhan menghambat rahmat tidak dapat dinafikan. Sampai kini pergaduhan politik berlaku. Arab dengan cara arabnya. Melayu dengan cara Melayunya. 

Agaknya iblis sedang ketawa berdekah-dekah dengan gelagat ummat Islam ini. Memang inilah misi utama dalam gerakerja kesyaitanan dan inilah yang dibanggakan oleh raja Iblis. 

Ni'ma anta!. Kata raja Iblis kepada syaitan yang melapurkan kejayaannya membuat perpecahan antara dua orang yang sepatutnnya berkasih sayang.

0 comments:

Post a Comment