Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

LOG IN FROG VLE

Sinar Harian

E-FILING LHDN

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

PAJSK

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

UMUR AISYAH MASA KAHWIN DENGAN NABI

February 27, 2019

Serangan dan penghinaan ke atas nabi semakin menjadi-jadi akhir-akhir ini. Terbaru serangan ke atas nabi SAW yang  berkahwin dengan Aisyah pada usia 6 tahun. Tuduhan ini berasaskan hadis saheh yang terdapat dlam kitab-kitab hadis termasuk Saheh Bukhari dan Muslim. Memang tidak dapat dinafikan, riwayat yang menyatakan nabi mengahwini Aisyah r.a pada usia 6 tahun dan duduk bersama pada usia 9 tahun adalah kuat.

Dalam Saheh Bukhari dinyatakan hadis yang menyatakan bahawa Aisyah r. sendiri telah mengatakan:

تَزَوَّجَنِى النَّبِي صلى الله عليه وسلم وَأَنَا بِنْتُ سِتِّ سِنِينَ


" Rasulullah telah mengahwiniku pada usiaku 6 tahun"

Aisyah ada seorang kakak berlainan ibu dan sama ayah iaitu Abu Bakar. Namanya Asma' dan riwayat dalam kitab hadis yang saheh menyebutkan bahawa lebihnya umur Asma' daripada Aisyah adalah 10 tahun lebih. Imam Az-Zahabi dalam Syar A'lam menyebutkan sebagai "bid'u Asyar". Bid'u adalah angka daripada 1-9.  Boleh jadi jadi beza umur mereka adalah 19 tahun, paling tinggi.

Sumber-sumber sirah tidak berkhilaf menyebutkan bahawa kelahiran Asma' adalah 27 tahun sebelum Hijrah.Kerana meletakkan beza umur 10 tahun, maka  pada masa hijrah nabi berlaku, umur Aisyah dikatakan 17 tahun. Cuba ambil kira maksud bid'u asyar itu. Katakan beza umur mereka 19 tahun. pada ketika umur Asma' 27 tahun tahun, Umur Aisyah akan jadi 8 tahun.

Sebab itu eiwayat tentang bezar umur dua beradik itu, jika mahu dijadikan dalil, perlu jelas.10 tahun atau 19 tahun?

Cara kiranya begini: Dakwah nabi di Mekah berlangsung selama 13 tahun. Oleh itu 27-13=14. !4 tahun itu adalah umur Asma' waktu hijrah berlaku.  Itulah Usia Asma' waktu dia mengnatar makanan kepada nabi dan ayahnya yang bersembunyi di Gua Tsur.  Satu kerja bahaya yang dilakukan oleh kanak-kanak seusianya.

Kalau riwayat beza umur Aisyah dan Asma sebanyak 10 tahun itu diambil kira, maka jadilah pada ketika usia Asma' 14 tahun, umur Aisyah 4 tahun. Aisyah berusia 4 tahun masa nabi berhijrah. Tapi, dalam 

Asma' meninggal pada tahun 73H tak lama sesudah anaknya Abdullah bin Zubair terbunuh di tangan Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi. Usianya ketika meninggal, sebagaimana diriwayatkan oleh Hisyam bin Urwah adalah 100 tahun. Maklumat ini boleh dilihat dalam "Hilyatul Auliya (Abu Nu'aim;2/56)"Mu'jam As-Sohabah", Al-Isti'ab li  Abdul Barr (4/1783), Asadul Ghabah ; Ibn Athir (7/12), Al-Isobah; Ibn Hajar (7/487) dan Tahzibul Kamal (35/125).

Aisyah lebih muda daripada Fatimah 4  tahun. Fatimah lahirpada ketika nabi berusia 35 tahun iaitu pada tahun di mana berlakunya pertikaian Hajaral Aswad.

Imam Bukahri meriwayatkan sebuah hadis mengenai perkataan Aisyah r.a:

لم أعقل أبوي قط إلاَّ وهما يدينان الدين، ولم يمر علينا يوم إلاَّ يأتينا فيه رسول الله طرفي النهار بكرة وعشية، فلما ابتلى المسلمون خرج أبوبكر مهاجراً قبل الحبشة

Hijrah ke Habsyah berlaku tahun ke-5 selepas kerasulan.

( Fakta daripada hadis ini ini perlu dinilai daripada keseluruhan hadis. Ia berkatan dengan jaminan terhadap Abu bakar yang diberikan  oleh Ibn Ad- Daghinah. Sebahagian menyangka bahawa peristiwa yang diriwayatkan Aisyah itu pada tahun ke-5 kerasulan iaitu tahun hijrah pertama ke Habsyah. Sebenarnya tidak. ia adalah tahu ke 12 atau 13 Kerasulan. Abu Bakar bercadang mahu ke Habsyah  seperti rombongan-rombongan muslimin yang telah ke sana. tetapi kerana jaminan Ibn Ad-Daghinah, dia tidak jadi. Sebaliknya dia kekal di Mekah sehingga tidak lama selepas itu rasulullah SAW memberi khabar perintah Allah berhijrah ke madinah)


Ada dakwaan bahawa umur Aisyah bukan 6 tahun masa dia berkahwin dengan nabi SAW dengan mengatakan ia bukan budaya Arab. Maka nabi tidak buat satu yang bukan kebiasaan masyarakat di zaman itu. cara berfikir sedemikian tidka kuat. Mari kita fikir begini pula. Nabi kahwin dengan Aisyah pada umur Aisyah 6 tahun. Kalau perkara itu pelik, tentulah kuffar Makkah akan kutuk nabi. Bukankah mereka sentiasa cari modal nak hina nabi. Tidak ada pula kedengaran isu itu timbul dan jadi modal mereka ejek nabi. Itu ertinya kahwin perempuan berusia 6 tahun bukan luar biasa bagi mereka. Tapi, mengapa jadi luar biasa bagi orang hari ini???

Sementelahan, satu fakta yang tidak harus dilupakan, sebelum Aisyah kahwin dengan nabi, dia telah pun bertunang dengan Jubair bin Mut'im.

Kajian dari segi kedoktoran juga menunjukkan bahawa umur baligh di kawasan bercuaca panas tak sama dengan kawasan cuaca sejuk. Di kawasan ikhlim panas, balih berlaku pada sekitar usia 8 atau 9 tahun.

Ibn Kathir ada menceritakan dalam Al-Bidayah Wan Nihayah kisah perkahwinan Abdullah ( Ayah nabi) dengan Aminah binti Wahab. Pada hari yang sama, ayah Abdullah ( ABdul Mutallib) berkahwin dengan Halah binti Wahab, adik Aminah. Dari Halah itu lahirlah Hamzah dan Sufiah.


Orang Kristian lupa agaknya apa yang ada dalam Ensiklopedia mereka tentang perkahwinan Maryam dengan Yusuf An-najjar. Ketika Yusuf An-najjar meminang Maryam, usia Maryam adalah 12 tahun dan Yusuf An-Najjar pula 90 tahun. Alangkah jauhnya beza antara dua umur itu. Beza umur nabi dengan Aisyah jadi permasalahan, beza umur MAryam dan Yusuf An-najjar tidak pula dijadikan permasalahan.


Imam Syafie menyebut, sebagaimana dinaqalkan dalam Siyar A'lam An-Nubala':



لو جُمع علم عائشة إلى علم جميع أمهات المؤمنين، وعلم جميع النساء لكان علم عائشة أفضل

رابط المادة: http://iswy.co/e4961
لو جُمع علم عائشة إلى علم جميع أمهات المؤمنين، وعلم جميع النساء لكان علم عائشة أفضل

رابط المادة: http://iswy.co/e4961
لو جُمع علم عائشة إلى علم جميع أمهات المؤمنين، وعلم جميع النساء لكان علم عائشة أفضل

رابط المادة: http://iswy.co/e4961
لو جُمع علم عائشة إلى علم جميع أمهات المؤمنين، وعلم جميع النساء لكان علم عائشة أفضل

رابط المادة: http://iswy.co/e4961
رأيت باليمن بنات تسع يحضن كثيرا
 "Aku lihat di yamanramai kanak-kanak perempuan berusia 9 tahun yang telah haid"



Kesimpulan: Masakan Bukhari tidak tahu kalau riwayatnya itu tidak saheh. Masakan dia masukkan dalam sahehnya hadis pasal umur Aisyah 6 tahun masa kahwin dengan nabi SAW? Orang sehebat Bukari tidak telepas pandang kecacatan riwayat itu yang didakwa orang hari ini sebagai cacat.Selpeas 1400 tahun, apakah orang hari ini lebih cekap berbading tokoh dahulu dalam menilai kesahehan riwayat ini???