Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

LOG IN FROG VLE

Sinar Harian

E-FILING LHDN

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

JANGAN MENGANUT AGAMA PENCELA SAHABAT

February 14, 2019

Kaum Syiah merasa lazat betul mencela para sahabat nabi. Tidakkah mereka sedar siapa merka di sisi nabi? Cukupkah mencapai kemuliaan dalam agama ini hanya dengan membaca riwayat yang berpetualang di dada sejarah ribuan tahun, lalu membuat justifikasi yang menjahanamkan diri. Mencela para sahabat nabi seperti....


" Terjun ke laut yang tidak punya pantai!"
" Terjun ke dalam perigi yang tidak dapat keluar daripadanya!".

Ayat 8 hingga 10 Surah Al-Hasyar perlu dibaca oleh setiap muslim dengan rasa kecil dan hina. Siapalah kita yang hidup di kemudian ini berbanding mereka yang dipuji Allah dalam ayat-ayat tersebut!

Renungkan FirmanNya:


لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ (8)



8.  (juga) bagi orang fakir yang berhijrah  yang diusir dari kampung halaman dan dari harta benda mereka (karena) mencari karunia dari Allah dan keridhaan-Nya dan mereka menolong Allah dan RasulNya. mereka Itulah orang-orang yang benar.



وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (9)

9.  Dan orang-orang yang Telah menempati kota Madinah dan Telah beriman (Anshor) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka (Anshor) 'mencintai' orang yang berhijrah kepada mereka (Muhajirin). dan mereka (Anshor) tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka Itulah orang orang yang beruntung


وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ 
فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ (10)
 10.  Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Anshor), mereka berdoa: "Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan Saudara-saudara kami yang Telah beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Rabb kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang."
Orang Muhajirin, orang Ansor dan orang-orang yang datang sesudah mereka dan mencintai mereka. Tanda cinta itu dimanifestasikan dengan doa buat mereka dan menyingkir sebarang kebencian dalam hati ke atas mereka. 

Orang Syiah ada atau tidak sifat-sifat ini?

Abdullah bin Umar Al-Khattab ditanya orang kepadanya tentang ayat pertama di atas. Apakah dia di kalangan mereka itu. Dia katakan dia bukan kalangan mereka. Kalau demikian, apakah dia kalangan golongan kedua? Katanya , pun bukan.  Jika begitu golongan ketiga itu, apakah dia termasuk. Dia cuma berkata: "Aku harap aku dari kalangan mereka". 

Lalu dia berkata: 


لا والله ليس من هؤلاء من سب هؤلاء
"Demi Allah, mana-mana antara tiga kelompok itu tidak mencela satu sama lain".

Awaslah! Jagalah agama panutan anda dan jangan berada dijaluran para pencela orang-orang yang diakui baik di zaman sebelumnya seperti yang dilakukan golongan Syiah. Dakwaan mencintai ahli bait nabi tidak akan cukup untuk menyelamatkan diri di hari kemudian jika pergi ke sana membawa dosa celaan ke atas sahabat-sahabat KANJENG NABI MUHAMAMD SAW.


0 comments:

Post a Comment