Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

KHUTBAH JUMUAT: ERTI HIJRAH BUAT UMMAT

November 16, 2012


SEDUTAN KHUTBAH JUMUAT:(Klik Untuk Teks Penuh)

Melaksanakan hijrah bukan mudah. Ia adalah langkah yang penuh ujian dan cabaran. Apabila langkah hijrah mahu dimulakan, syaitan akan menebarkan was-was.

Apakah kamu mahu tinggalkan negaramu yang di dalamnya kamu dilahirkan dan dibesarkan?
Apakah kamu tidak sayangkan bangsamu lagi?
Apakah kamu ingin putuskan hubungan kerabat?
Aduh, sayangnya harta yang telah kau usahakan.
Rumah yang kau bangunkan dan perniagaan yang kau giatkan…
Kekasih-kekasih yang kau tinggalkan…
Kebiasaan hidupmu…
Rutin harianmu…

Para Muhajirin di zaman Rasulullah telah berjaya menepis was-was syaitan itu. Mereka tetap berhijrah biarpun diancam dan digoda dengan semua macam gugatan dan rayuan perasaan itu. Akhirnya mereka berjaya. Apa yang hilang dari Kota Makkah, Allah gantikan dengan yang lebih baik di Kota Madinah.

Tiada cinta Negara kalau bukan kerana Islam!
Tiada bangsa yang diperjuangkan kalau bukan untuk Islam!
Tiada kemuliaan pada menjaga hubungan kerabat kalau bukan demi Islam!
Harta dan usaha itu hina kalau bukan untuk Islam!
Rumah dan perniagaan yang dibina itu tiada nilai kalau tiada Islam!
Semua kekasih menjadi musuh jika tidak Islam!
Kebiasaan hidup biar bersendikan Islam.
Rutin hidup buar di atas garis Islam.

Sesiapa yang mengejar kemuliaan, maka ketahuilah bahawa kemuliaan itu semuanya milik Allah SWT.

Allah berfirman:

وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi Ini tempat hijrah yang luas dan rezki yang banyak. barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, Kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), Maka sungguh Telah tetap pahalanya di sisi Allah. dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(Surah An-Nisaa’:Ayat 100)

Kita ingin menegaskan bahawa mereka yang bertekad untuk melaksanakan hijrah dalam kehidupan, jangan takut mengenai razekinya. Allah menjanjikan limpahan kurnia bagi mereka yang bersedia mengambil jalan hijrah menuju Allah. 


Sebagai contoh, hari ini, kita berdepan dengan fenomena para artis yang berhijrah meninggalkan kehidupan sebagai artis yang lalai dan tidak bermatlamat agama dalam kerjaya mereka. Sesetengah orang beranggapan bahawa bila seorang artis wanita yang dulunya berpakaian seksi, kemudian berjilbab, manalah lagi akan ada peluangnya untuk meraih razeki dari bidangnya itu. Dunianya akan dilihat makin menyempit. Tetapi, ketahuilah dan yakinlah dengan janji Allah. Allah pasti meluaskan untuknya. Siapa yang menegakkan kehidupannya berasaskan takwa, Allah akan berikannya jalan keluar serta mengurniakan kepadanya razeki tanpa diduga.


Keyakinan yang sama juga harus tersemat dalam semua mereka yang masih ragu-ragu meninggalkan kehidupan lalunya yang berdosa. Siapa yang masih ragu-ragu meninggalkan alam jahiliahnya kepada kehidupan Islam yang sejati hendaklah meyakini janji Allah untuk meluaskan dunianya sesudah hijrah. Para pemakan rasuah hendaklah yakin bahawa kehidpannya akan lebih baik tanpa rasuah. Para pemakan riba hendaklah yakin bahawa dia akan lebih senang jika meninggalkan riba. Para penipu dalam urusniaga hendaklah meyakini bahawa dia akan semakin kaya jika berniaga dengan jujur dan amanah. Pemuja Barat dengan segala hagemoninya hendaklah yakin bahawa memilih Islam akan mengangkat darjatnya. Meninggalkan sistem yang tidak Islam dan berpindah kepada sistem Islam akan menambahkan keluasan hidup dan bukan mempersempitkan.


Inilah keyakinan yang wajib dipasakkan dalam hati sanubari setiap muslim yang meyakini Islam sebagai gaya hidup. Sebagaimana indah lafaz syahadah di bibir, biarlah demikian cantik pula tindakan dan perilaku. Kesyumulan Islam, kehebatan Islam dan keindahannya hendaklah diterjemahkan kepada tindakan dan tidak ada gunanya pada madah dan bicara semata-mata.


Semua orang hendaklah melangkah dengan yakin untuk berhijrah sebagaimana keyakinan para sahabat meninggalkan tanah air tercinta dan harta serta keluarga di Makkah. Demi Islam, kita berhijrah. Dunia tidak akan hilang sebaliknya ia datang mempersembahkan diri. 


0 comments:

Post a Comment