Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Jika si luncai mahu terjun, berikan labunya

January 2, 2012


Ibarat sebatang kayu baruk yang hanyut tengah arus deras, pada satu saat ia akan hilang dipusar arus. Lalu akan terpendamlah ia di dasar lubuk menjadi artifak yang tidak berguna dan akhirnya reput bersalut lumpur sungai. Alangkah baiknya kalau kayu buruk itu menyatu bersama selonggokan kayu dan bambu lalu membentuk rakit. Sudah tentu ia akan hanyut sehingga ke kuala dan akan belayar di laut lepas mencari destinasi yang membahagiakan.

Kehidupan berjemaah itu demikianlah. Seseorang sendirian tidak akan ke mana betapa pun hebat. Kalau seorang itu mendakwa dirinya hebat, dia tidak lebih hebat daripada Imam Hasan Al-Banna yang menemui syahid dalam perjuangannya. Fikrah dan strateginya tidak sebanding fikrah dan strategi imam gerakan yang terkemuka itu. Maka, apalah alasan untuk menyongsang jamaah.

Biarlah mengalah demi jemaah. Maafkan 99 yang tidak disetujui  1 yang dipersetujui.  Mendabik dada rasa diri dan pendapat sendiri terbaik adalah perangai Iblis. 

Prof Dr. Zulkifli Muhammad diceritakan pernah mengemukakan idea agar PAS membuka kehlian bersekutunya semasa hayatnya dulu kira-kira 40 tahun yang lalu. Namun, ideanya ditolak mentah-mentah dan dia disangkakan yang macam-macam. Namun, miski pendapatnya yang menyonsang kehendak jama'ah itu diperlecehkan, dia tidak melompat menentang jamaah. Akhirnya, pendapatnya yang diperlecehkan itu diterima dan dilaksanakan 40 tahun kemudian.

Sabar dalam perjuangan itu amat berharga. Gelojoh dan gabra itu hanya merugikan diri dan menggangu perjuangan. Jika tidak dapat menghargai akhlak berjemaah, maka tidak ada nilainya lagi berada dalam jama'ah.

Kekadang...dari pecah berkecainya seketul batu besar akan melantun mutiara daripadanya.

Perjuangan Islam telah menempa liku yang sangat banyak. Dari kalangan pendokongnya, ramai yang menemui khatimah yang yang husna. Namun, ada juga yang tewas diperdaya hawa dan tipudaya musuh. Yang selamat itu kerana Allah memilihnya untuk diletakkan dalam zumrah para walinya. Yang tewas itu juga kerana Allah menyingkirnya. Bukan Allah menzaliminya tetapi kerana ia tidak menuruti jalan perjuangan itu dengan sunnah yang diwariskan para pendahulunya. 
Jamaah perjuangan Islam tidak akan rugi. Yang rugi adalah orang yang meraguinya dan lebih malang mengambil jalan menentangnya. 

Jika si luncai ingin terjun, berikan labunya. Lihat ke mana hanyut bersama labunya. Namun, sebelum jalan pulang tiada, nasihatilah si luncai. Terjun daripada bahtera perjuangan, tiada lagi tali yang akan menaikannya. 

Pergilah berkhulwat di Makkatul Mukarramah. Sucikan nafsu dan tenteramkan gejolak yang melanda. Sekadar itu keluhanku.


0 comments:

Post a Comment