Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

HAJI TAMATTU'

November 4, 2008


Mengikut jadual penerbangan yang diberikan kepadaku, keberangkatanku ke Makkah bagi KT54 adalah pada 19 November 2008 bersamaan dengan 21 Zulkaedah 1429. Miqat yang ditentukan untuk penerbangan tersebut adalah Qarnul Manazil. Bermakna, penerbangan tersebut akan membawaku mendarat di Lapangan Terbang Jeddah.

Dari tarikh ketibaan di Makkah sehingga ke tarikh 8 Zulhijjah, aku mempunyai sekitar 17 hari. Ia tentunya satu tempoh yang agak lama dan wajarlah haji Tamattu' menjadi pilihan.

Dalam melaksanakan ibadah haji, terdapat 3 kaedah perlaksanaan haji yang dibolehkan iaitu Haji Ifrad, Haji Tamattu' dan Haji Qiran.

Aku kurang mendalami ilmu haji sejak zaman persekolahan dahulu. Pelajaran haji yang dimasukkan dalam silibus semasa tingkatan 5 di sekolah menengah dahulu aku belajar sambil lewa sahaja kerana belajar tanpa praktikal memang susah untuk diingati. Aku sekadar mendengar pembahagian haji berdasarkan nama-nama tersebut namun aku tidak cukup memahaminya. Masih kebingungan dan keliru. Kendati sehingga baru-baru ini pun aku kurang memahami istilah-istilah ini. Semuanya kerana aku tidak bersungguh-sungguh mempelajarinya kerana ketiadaan keperluan. Kursus bersiri haji yang diadakan oleh pihak Tabung Haji aku tidak hadiri kerana hujung minggu yang sering padat dengan program. Aku cuma menampakkan diri dalam Kurusus Intensif dan Kursus Perdana dan dari sana aku bertekad untuk memahaminya.

Tambahan pula lambaian haji sudah mula terasa. Dan kini setelah mendapat kepastian terpilih untuk melaksanakan haji pada tahun ini, aku melipatgandakan pembacaan mengenai haji untuk memahaminya dengan lebih mendalam.

Haji Tamattu' adalah bagi orang yang bukan tinggal di Makkah yang datang awal. Apabila melalui Miqat makani (tempat berniat) yang telah ditentukan, hendaklah berniat melakukan umrah dan memakai pakaian ihram. Apabila sudah berniat umrah dan memakai pakaian ihram, perlulah mematuhi pantang larang yang telah ditetapkan iaitu pantang larang berkaitan pakaian, wangian, kecantikan, alam sekitar dan hubungan suami isteri. Masuk ke Makkah, lakukan Tawaf, sa'i dan kemudian bertahallul dengan menggunting atau mencukur rambut. Dengan tahallul tersebut, bebaslah dari segala pantang larang yang dikenakan. Keadaan bebas daripada segala pantang larang tersebut berlangsung sehinggalah hari ke-8 bulan Zulhijjah. Pada hari tersebut, kita perlu berniat ihram semula untuk melaksanakan haji pula. Oleh kerana kita sudah berada di Makkah dan tak perlulah lagi keluar ke Miqat. Berniat sahaja di penginapan sendiri dan pakailah ihram. Setelah itu laksanakan rukun-rukun dan wajib haji yang telah ditentukan sehingga selesai sambil menjaga segala pantang larangnya. selepas bertahallul buat kali yang kedua, perlulah membayar dam iaitu denda. Denda memang tak dapat dielakkan bagi haji tamattu'. Pertama kerana kita telah bersedap-sedap membebaskann diri daripada pantang larang semasa ihram dengan bertahallul kali pertama dahulu. Keduanya kerana kita berniat tidak di miqatnya. Damnya adalah sekurang-kurang seekor kambing.

Aku faham kini haji yang akan aku lakukan. Haji Tammatu'. Mudahan Allah menerima hajiku.


حجًّا مبرورًا، وذنبًا مغفورًا، وعملاً متقبلاً إن شاء الله تعالى

Rujukan: Islam Online

0 comments:

Post a Comment