Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KULIAH MAGHRIB

April 29, 2018

Bertempat di Pusat Latihan Guru Dalam Perkhidmatan, Sungai Karangan, saya menyampaikan kuliah maghrib kepada para pelajar dari Badan Pengawas SMK Jenan, Jitra. Mereka berada di sana dalam rangka Kurusu Kepimpinan selama 2 hari dua malam.  Sahabat satu sekolah saya Ust Asri Ali yang menjadi guru di SMK Jenan menjemput saya untuk menyampaikan slot selepas maghrib. Walaupun saya tidak berapa sihat kerana ulcer kecil di lidah, saya sahut jemputan tersebut. Jarang sekali saya dapat bertemu dengannya dan saya ambil kesempatan itu untuk bertemu dengannya.

Alhamdulillah. Kuliah Maghrib saya malam ini kepada para pelajar cerdik dari sekolah asrama penuh. Tajuknya sekitar pembinaan jatidiri sebagai pemuda pembela agama. Saya menghuraikan surah Al-Kahfi dalam konteks perkembangan seorang peribadi muslim dari pemantapan iman sehingga meraih kekuasaan.  Kisah ghulam dalam cerita Ashabul Ukhdud juga saya tampilkan dalam bentuk ibrah yang dapat diambil daripadanya.

Sejak pulang dari Sabah, inilah kali pertama saya menyampaikan pengisian kepada kumpulan pelajar sekolah menengah. Murid sekolah rendah saya memang biasalah. Tidak juga sama dengan kuliah-kuliah di masjid yang saya sampaikan. 

Semoga memberi manfaat.


0 comments:

Post a Comment