Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

AKIBAT MINUM SERBAT SYIAH

May 7, 2015

Saya belum pernah membaca sebuah pun buku yang ditulis oleh Faisal Musa. Orang selalu kata karyanya menebarkan racun Syiah. Sungguhpun penulisannya dalam bentuk novel fiksyen, dalam diam-diam ada racun Syiah yang diselitkan. Hal tersebut tentunya sangat mendukacitakan.

Faisal Musa atau nama penanya Faisal Tehrani, adalah sahabat sekuliahku semasa di Universiti. Aku berdoa agar Allah menghilangkan ketagihannya dalam melahirkan karya-karya yang yang mengandungi unsur-unsur "tasyayyu' ". Berapa ramai para ayatullah yang akhirnya kembali ke jalan kebenaran setelah sekian lama bergelumang dengan kebencian dan perlekehan kepada para sahabat radiallahu 'anhum. Semoga Faisal Musa akan cepat kembali menjadi pengkarya yang menyebarkan cinta dan kasih sayang kepada para sahabat nabi seluruhnya. Bukan hanya memusatkan cinta kasih untuk sekelompok yang digelar "ahlul bait".

Sebuah karyanya bertajuk "Sebongkah batu Di Kuala Berang", dikatakan satu cubaan memanipulasi artifak sejarah untuk memberikan kredit kepada jasa Syiah kepada penyebaran Islam di rantau Melayu. Saya tak baca karyanya itu. Saya hanya baca apa yang orang katakan tentangnya. Jika demikianlah sebagaimana yang diperkatakan, maka alangkah sayangnya seorang muda berbakat seperti Faisal Musa. Mengapa dalam setiap karyanya, ada sahaja yang boleh dikaitkan dengan "tasyayyu' ?

Seketika, aku teringat sepotong firman Allah yang baru aku daurahkan bersama ahli jemaah masjid di kejirananku pada malam kelmarin. Allah SWT ketika memperingatkan kebejatan Bani Israil yang menyembah patung anak lembu, Allah menyatakan bahawa hati mereka telah diberi minum kecintaan kepada anak lembu dengan sebab perbuatan kufur yang mereka lakukan itu. Firman Allah SWT:

وَأُشْرِبُواْ فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ

"Dan diberi minum dalam hati mereka (perasaan cinta) anak lembu dengan sebab kekufuran mereka".
(Surah Al-Baqarah: Ayat 93)

Akibat bergelumang dengan kekufuran, maka hati akan menjadi lemas dengan kekufuran. Ketika lemas itu, hati akan dipaksa minum cairan kekufuran itu. Seperti orang yang berendam lama dalam air kolam dan dia suka pula dengan aktiviti rendamannya itu, maka air kolam akan meresap ke dalam badannya. Lantas, dia makin ralit dan ketagih untuk terus berendam. Keadaan sedemikian itu seolah-oleh hatinya sedang diberi minum rasa suka dan cinta kepada kepada aktivitinya.

Jika kita beranggapan akidah syiah itu satu kekufuran, sesiapa yang suka menelusuri dan menghayatinya, ia akan bertambah asyik makhsyuk untuk meneguk minumannya yang dirasakan sebagai serbat lazat. Minuman "tasyayyu' ". Sehingga, karamlah hati di dalammnya dan lemaslah serta minumlah sepuas-puasnya.

Semoga Allah membebaskan hati teman lamaku itu dari kepungan "tasyayyu".

Ghafarallahu Li Walahu.

2 comments:

IBU PUSPITA said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Post a Comment