Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

Untuk dihubungi:

Email:
kama_wahba99@yahoo.com


Waktu Malaysia

Media

Sinar Harian Harakah Harian Metro Online Malaysiadateline Warta Darulaman Bernama News Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Sinar Harian Utusan Online Berita Harian Online Tranungkite Sabahkini Sabahdaily Menarik TV3 Yahoo News Utaranews Aljazeera English Republika Online CNN News Eramuslim Al-Arabi Islamtoday Islamtoday BBC News BBC News BBC News WorldNewsNetwork Al-Ayyam Al-Ayyam UtaraNews dailymail Al-Monitor Islampedia

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

Online Services

maybank2u iRakyat CIMBcliks Ambank Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia MAS TRANSNASIONAL MALINDO AIR TM TM

TV ONLINE

TV Malaysia TV Pas TV3 Al-Muttaqin Malaysiakini TV

KULIAH ONLINE

Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM Airasia Airasia

AKSESORI

Facebook Youtube Photobucket Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET

Yahoo Messenger

Rujukan

BUGHAH TIDAK MEMBATALKAN KEIMANAN

March 6, 2014

Sesungguhnya cerita Pertarungan antara kelompok Saidina Ali dan kelompok Saidina Mua'wiyah adalah sebuah cerita sejarah. KIta yang hidup di belakang hari tidka cukup menguasai setiap sudut ceritanya. Kita hanya pasti menerusi riwayat yang telah pun masyhur bahawa peperangan antara pasukan Ali dan Mu'awiyah itu telah terjadi dan peperangan itu diberi nama peperangan As-Siffin. Siapa salah dan siapa benar tetapi menjadi tuding menuding. Memihak kepada mana-mana antara keduanya tidaklah dapat memutarkan kembali sejarah itu untuk dibetuli. Perkara yang telah terjadi akan kekal menjadi catatan hitam sejaran.



Cuma, dalam menilai peristiwa perang As-Siffin itu, kita berdepan dengan melebelkan kumpulan mana satu dengan kumpulan "Bughah". Sungguhpun digelar bughah, kumpulan tersebut tetap dari kalangan ornag beriman. Jika kumpulan Mu'awiyah digelar "Bughah", maka kita perlu menyimpan sangka baik bahawa Mu'awiyah dan kelompok bersamanya masih tetap kelompok beriman.

Satu fakta peristiwa berkaitan dengan perang As-Siffin ialah penyertaan Ammar bin Yasir dalam kelompok Saidina Ali. Mengenai Ammar inilah Rasulullah telah bersabda:

تقتل عمارا الفئة الباغية

"Ammar akan dibunuh oleh puak bughah".

Sabda Rasulullah SAW ini diungkapkan ketika baginda melihat Ammar bin Yasir sedang bekerja keras menggali parit dalam peristiwa Perang Khandak. Sahabat Abu Sa'id Al-Khudri yang meriwayatkan perkataan tersebut. Abu Sa'id Al-Khudri pada ketika masih kecil iaitu sekitar usia 7 tahun. Ada yang mempersoalkan riwayat Abu Sa'id tersebut kerana faktor umurnya ketika itu. Namun dalam Hadis sahih mengikut syarat Muslim, Abu Said Al-Khudri menyatakan dia mendengar dari "seorang yang lebih baik daripadanya".

Al-Maklum, bahawa yang membunuhnya adalah kelompok tentera Mu'awiyah . Oleh itu, secara mudahnya, kelompok Mua'wiyah adalah Bughah. Namun, ada riwayat yang menyebutkan kilas Mu'awiyah yang berkata: "Sesungguhnya yang membunuhnya adalah yang membawanya datang (ke medan perang).

Perkisahan ini bukan untuk mencari salah. Tidak layak untuk kita meletakkan kesalahan kepada mana-mana sahabat termasuk Mua'wiyah. Ia hanya untuk mengetahui mengenai kedudukan bughah dalam Islam. Jika berdasarkan hadis nabi mengenai Ammar itu, nyatalah salah satu pihak adalah bughah. Jika dilihat secara lurus mantiq peringkat tinggi seperti diucapkan Mu'awiyah, tentera Mu'awiyahlah yang disebut Bughah kerana melawan Saidina Ali. Walau bagaimana pun, merujuk kepada Ayat Al-Quran, Ayat 9 Surah Al-Hujurat, nyatalah dua kelompok mereka adalah kelompok orang beriman.

Jadi, apa masalahnya. Bukankah keimanan itu lebih penting dari kemaksiatan. Keimanan merupakan syarat keampunan atas kemaksiatan. Jika sahabat melakukan kesalahan dan maksiat, keampunan Allah lebih utama buat mereka berbanding buat kita yang mempertikaikan manaqib mereka. Pengorbanan mereka untuk Islam lebih banyak sehingga tidka mustahil kesalahan yang berlaku itu berada dalam lingkungan kemapunan Allah SWT.

Wallahu a'lam!

0 comments:

Post a Comment