Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Orang Munafiq berlagak suci

March 18, 2013



وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَلَا تَفْتِنِّي ۚ أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ ﴿٤٩﴾



 Di antara mereka ada orang yang berkata: "Berilah saya keizinan (Tidak pergi berperang) dan janganlah kamu menjadikan saya terjerumus dalam fitnah." Ketahuilah bahwa mereka Telah terjerumus ke dalam fitnah. dan Sesungguhnya Jahannam itu benar-benar meliputi orang-orang yang kafir.
(Surah At-Taubah: Ayat 49)



Di kalangan orang Islam terdapat mereka yang hati mereka dibalut nifaq. Kelompok ini telah wujud sejak zaman Rasulullah SAW dan terus wujud sehingga ke hri ini. Untungnya di zaman Rasulullah SAW, mereka ini dikenali dan Rasulullah SAW menerusi wahyu yang diturunkan kepada baginda dintarakan nama-nama mereka. Seorang sahabat kepercayaan baginda bernama Huzaifah Al-Yamani diamanahkan untuk menulis dan menyimpan rahsia penama-penama munafiq itu.

Namun, dengan rahmat Allah, dunia ini sentiasa dibekalkan dengan petanda. Orang baik ada tanda dan orang jahat ada tanda. Hari kiamat yang menjadi rahsia besar Allah SWT itu pun dibekali tanda. Maka orang munafiq yang menjadi musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan serta musang berbulu ayam itu juga dizahirkan tandanya. Dalam Al-Quran maupun hadis, dinyatakan sebilangan tanda agar orang beriman dapat mengenali siapakah orang munafiq dan sentiasa berwaspada terhadap mereka.

Dalam kisah perang Tabuk, orang munafiq berdatangan kepada Rasulullah SAW menyatakan keuzuran mereka daripada menyertai peperangan. Alasan-alasan duniawi yang remeh selalu menjadi sandaran golongan munafiq untuk tidak menyertai perjuangan ISlam. Kekadang, hal ini juga menjadi tabiaat dan ikutan sebahagian kita di zaman ini. Tanpa sedar, kita mengambil tanda golongan munafiq untuk dipakaikan ke atas kita. 

"Kenapa tidak sertai perjuangan Islam?", pada saatnya soalan ditanya.

""Oh, ada kerja sekolah, anak sakit, isteri balik kampun...", dan pelbagai lagi apkej alasan yang sememangnya telah menjadi lhazanah alasan yang tersimpan. Boleh sahaja kemukakan pelbagai alasan, namun, pemberi alasan perlu ingat bahawa orang munafiq di zaman Rasulullah SAW dulu, memang begitulah feel mereka.

Alasan demi alasan, tidak kunjung habis. Kudrat dan upaya untuk menjejak sifat orang beriman berada pada tahap minima atau sirna terus.

Seorang lelaki dari Bani Salmah di Madinah, termasuk kalangan pemimpin mereka, namanya Al-Jadd bin Qais, ketika ditanya tentang kesediaannya menyertai peperangan tabuk, Rasulullah SAW menawarkan ungkapan penuh targhib untuknya.

" Kamu akan mendapat tawanan daripada Bani Al-Asfar ( perempuan Rom yang berkulit kuning)...", demikian targhib baginda Rasul untuknya.

" Wahai Rasulullah, izinkan aku tidak pergi berperang dan jangan goda aku dengan wanita cantik berkulit kuning itu..",demikian balas Al-Jadd.

Huh, kononnya suci. Demikian pun perangan orang munafiq. Kalau bercakap bukan alang kepalang. Bahasanya bak bahasa malaikat, padahal hatinya berselirat dengan kesyaitanan. Para pendengar akan terpana kagum dengan kebernasan ideanya, keindahan susun atur ayatnya dan sebagainya. Tapi itu tidak memberi makna apa-apa. Telunjuk lurus namun kelingkin berkait.

Tidak perlu menunjuk lagak malaikat di depan orang beriman. Kalau diri tidak seberapa, agama tidak sehebat mana, lalu berani pula memberi fatwa-fatwa agama melebih para alim ulama, itu meniru gaya bahasa Al-Jadd bin Qais. Betapa disembunyikan sifat hati melalui kata-kata muluk, pada akhirnya akan terdedah juga nifaq yang bersarang.

Ada yang menjawab bila diajak untuk solat berjemaah di masjid.

" Aku takut riak kalau solat di masjid", 

Aduh, alangkah dekatnya jawapan itu dengan jawapan Al-Jadd bin Qais! Allah sifatkan bahawa kepuraan mereka untuk lari dari fitnah yang disangka mereka itu membawa mereka terjerumus ke dalam fitnah lain yang lebih besar.

Takut riak tetapi riak dalam menggapai ikhlas. Iklas yang diusahakan dengan riak tidak akan membawa keselamatan. Padahal, kalau ada riak bersarang dalam hati, menu dan ramuannya bukanlah dengan cara lari meninggalkannya. Sebaliknya, gandingannya adalah mujahadah yang berterusan melawannya. Insya Allah akan datang pertolongan Allah membebaskan kita dari lingkaran riak yang menjadi mahkota munafiqin.



0 comments:

Post a Comment