Kerana tidak bertafaqquh dalam agama, ada kalangan yang Islam mendakwa wanita muslimah boleh dilantik menjadi pemimpin (sekalipun wilayah 'uzma) dengan sebab berpegang kepada sebuah hadis:
خذوا نصف دينكم عن هذه الحميراء
" Ambillah separuh agamamu daripada si putih kemerahan ini (Aishah r.a)".
Hadis tersebut adalah batil sebagaimana telah ditahqiqkan oleh para ulama. Sedangkan hadis yang saheh jelas disebutkan oleh Imam Bukhari dalam sahehnya:
لن يفلح قوم ولوا أمرهم امرأة
" Tidak akan berjaya satu kaum yang menyerahkan urusan (kepimpinan) mereka kepada wanita".
Kerana malas bertafaqquh dalam agama, lahir golongan wanita muslimah yang memperjuangkan hak-hak wanita sehingga melewati batasnya. Mereka mencipta bid'ah dan terdapat pula kalangan lelaki yang menuruti jejak mereka. Inilah akibat tidak bertafaqquh dalam agama. Ia menatijahkan kesesatan dan bid'ah.
Tafaqquh dalam agama boleh dilakukan dengan tiga cara berikut:
a) Banyak membaca.
Membaca hendaklah menjadi budaya setiap orang Islam. Namun, dalam membaca buku-buku agama, hendaklah diperhatikan bahaya-bahaya yang terkandung di dalamnya. Setiap buku hendaklah diukur dengan Al-Quran dan hadis. Kedapatan banyak buku dalam pasaran yang bersepah dengan kepalsuan hadis dan riwayat. Ada cerita Israiliyyat, hadis palsu dan bid'ah yang menyesatkan. Para ualama yang ahli hendaklah menjadi rujukan untuk mengetahui buku mana yang berfaedah dan menapis buku-buku yang hebat untuk menyingkirkan kekeliruan di dalamnya. Kitab Ihya' Ulumuddin adalah sebuah kitab yang hebat tetapi membacanya sebelum yang ditahqiqkan akan membawa kita percaya dan berpegang dengan longgokan hadis daif dan maudhu' yang termasuk di dalamnya. Setelah membuang kekeliruan itu, kitab itu menjadi sangat bermanfaat.
Membaca hendaklah menjadi budaya setiap orang Islam. Namun, dalam membaca buku-buku agama, hendaklah diperhatikan bahaya-bahaya yang terkandung di dalamnya. Setiap buku hendaklah diukur dengan Al-Quran dan hadis. Kedapatan banyak buku dalam pasaran yang bersepah dengan kepalsuan hadis dan riwayat. Ada cerita Israiliyyat, hadis palsu dan bid'ah yang menyesatkan. Para ualama yang ahli hendaklah menjadi rujukan untuk mengetahui buku mana yang berfaedah dan menapis buku-buku yang hebat untuk menyingkirkan kekeliruan di dalamnya. Kitab Ihya' Ulumuddin adalah sebuah kitab yang hebat tetapi membacanya sebelum yang ditahqiqkan akan membawa kita percaya dan berpegang dengan longgokan hadis daif dan maudhu' yang termasuk di dalamnya. Setelah membuang kekeliruan itu, kitab itu menjadi sangat bermanfaat.
b) Melazimi majlis ilmu.
Majlis ilmu disebut sebagai majlis zikir. Majlis zikir bukan majlis para ahli sufi sebagaimana difahami sesetengah pihak dewasa ini. Para sahabat dan salafus soleh memahaminya sebagai majlis ilmu di mana seseorang boleh mendalami halal haram dalam hukum dan juga menambahkan faham mengenai isi kandungan kitab Allah SWT.
Majlis ilmu disebut sebagai majlis zikir. Majlis zikir bukan majlis para ahli sufi sebagaimana difahami sesetengah pihak dewasa ini. Para sahabat dan salafus soleh memahaminya sebagai majlis ilmu di mana seseorang boleh mendalami halal haram dalam hukum dan juga menambahkan faham mengenai isi kandungan kitab Allah SWT.
c) Sentiasa bertanya kepada "ahlu zikr" jika tidak memahami isu-isu agama.
Ketika seseorang itu sakit, maka dia akan merujuk kepada doktor. Maka sakit yang lebih kronik daripada sakit tubuh badan adalah sakit rohani dan jiwa. Sudah tentu ada doktor untuknya. Mereka adalah para ulama yang memahami kitab Allah. Pada asalnya ahlu zikr merujuk kepada ulama Yahudi yang menjadi rujukan kuffar musyrikin Makkah. Ini kerana mereka menguasai ilmu tentang kitab-kitab terdahulu. Justeru, hendaklah menjadi budaya seorang muslim untuk merujuk kepada para ulamanya setiap berhadapan dengan masalah dalam kehidupan.
Ketika seseorang itu sakit, maka dia akan merujuk kepada doktor. Maka sakit yang lebih kronik daripada sakit tubuh badan adalah sakit rohani dan jiwa. Sudah tentu ada doktor untuknya. Mereka adalah para ulama yang memahami kitab Allah. Pada asalnya ahlu zikr merujuk kepada ulama Yahudi yang menjadi rujukan kuffar musyrikin Makkah. Ini kerana mereka menguasai ilmu tentang kitab-kitab terdahulu. Justeru, hendaklah menjadi budaya seorang muslim untuk merujuk kepada para ulamanya setiap berhadapan dengan masalah dalam kehidupan.
Dipetik dan diadaptasi dari buku: Fatwa: Di antara kepatuhan dan pengabaian-Dr.Yusuf Al-Qaradhawi.
0 comments:
Post a Comment