Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KE'ABTARAN' AL-AS BIN WA IL

December 22, 2015

Ektrsak Kuliah Tafsir: " Muhammad SAW bukan Abtar".
(Surau Al-Hana, Taman Makmur)

Salah seorang penentang dakwah Rasulullah SAW ialah Al-'As bin Wa'il As-Sahmi. Beliau merupakan pemimpin Bani Sahmi, salah satu kabilah daripada bangsa Quraisy. Salasilahnya bertemu dengan dengan salasilah Rasulullah pada Ka'ab bin Lu'i. Dua orang anaknya telah masuk Islam dan merupakan sahabat kepada Rasulullah SAW iaitu Hisham bin Al-'As dan Amru bin Al-'As.

Waktu beliau mendapat tahu anaknya Hisyam telah masuk Islam, beliau telah mengurungnya dan menyiksanya serta memaksanya kembali kepada agama penyembahan berhala. Al-'As bin Wa il mengatakan kepada kaum Qurasiy bahawa dia tidak akan berhenti menyiksa anaknya itu demi berhala Lata, Manat, Hubal dan lain-lainnya. Namun, Hisyam adalah seornag pemuda yang istiqamah dan tetap dengan Islam. Kerana kasihankan Hisyam, isteri saudaranya Amru telah memberi makan dan minum kepadanya secara senyap-senyap dan akhirnya melepaskannya hingga dia dapat lari berhijrah ke Habsyah serta mendapat perlindungan di bawah raja Najasyi.

Setiap punya kesempatan, Al-'As bin Wa il akan menghina dan memperolok-olokkan nabi Muhammad SAW. Beliu memperlecehkan nabi dengan memanggilnya sebagai "ABTAR". Panggilan memerpersendakan "Si Abtar " itu ditempelkan kepada Rasulullah SAW kerana baginda kematian anak-anak lelaki. Dua anak lelaki yang bernama Al-Qasim dan Abdullah mati pada zaman dakwah di Makkah. Berikutnya pula, waktu di Madinah, baginada mendapat anak lelaki dengan Mariah Al-Qibtiyyah, pun meninggal pada usia kecil.

Dia berkata kepada para pemuka Quraisy yang sering melepak di dataran Ka'abah:

" Aku baru tadi bertemu dengan si Abtar",
" Biarkan aja Si Abtar itu, kelak dia akan dilupakan selepas matinya kerana dia tiada penerus keturunan".

Demikian beberapa kalam yang menghina dari Al-'As bin Wa il terhadap Rasulullah. Dia tidak sendirian dalam kerja durjanya. Bersamanya adalah Abu Jahal. Pada satu ketika, dia dan Abu Jahal telah bertemu nabi Muhammad SAW di jalanan. Kesempatan itu digunakan oleh mereka itu menghina dan mengherdik Rasulullah SAW.

Dalam munajat kepada Allah SWT, Rasulullah berdoa :

" Ya Allah, jadikan dia (Al-'As bin Wa il) ditewaskan oleh duri di antara duri-duir di muka bumi".

Doa Rasulullah dimakbulkan. Satu ketika, apabila Al-'As bin Wa il sedang dalam perjalanan ke Taif untuk melawat harta bendanya di sana, dia menunggal keldai dan singgah di satu tempat. Ketika turun dari keldainya, kakinya terpijak duri. Kesan dari pijakannya itu, ia membengkak dan tak mampu berjalan. Kesakitannya meresapo ke seluruh tubuhnya. Dia menderita alang kepalang. Anaknya Amru bin Al-As cuba mencari tabib sehingga ke Taif tetapi Al-As mati sebelum sempat dirawat. Menurut riwayat Al-Waqidi, Al-'As bin Wa il mati pada usia 85 tahun iaitu setahun selepas hijrah Rasulullah ke Madinah.

Nabi Muhamamd tidak sekali-kali menjadi "ABTAR". Keturunannya tidak terputus. Keturunan mereka yang menentang baginda dulu telah lenyap dan tidak ada penyambung perjuangan. Sedangkan Rasulullah meneruskan keturunannnya dan penyambung perjuangannya berkembang biak melanai seluruh alam. Sungguh banyak nikmat Allah untuk Rasulnya dan semua itu menjadi "Kauthar". Di dunia ada "kauthar" yang bermacam-macam dan di akhirat menanti baginda sungai syurga dan telaga yang menjadi "kauthar" untuk baginda dan pengikutnya.

Siapa yang memperjuangkan Islam, Allah pasti berikannya "Kauthar" dan dia tidak sekali-kali menjadi "Abtar".

0 comments:

Post a Comment