Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Raibul Manun

April 1, 2014

(Menela'ah sebuah kata)

أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ

" Bahkan mereka mengatakan Muhammad itu hanyalah seorang penyair yang kami ternanti-ternanti saat kebinasaanya".
(Surah At-Thur:Ayat 30)

Perjuangan nabi Muhammad SAW berdepan dengan tohmahan yang pelbagai. Nabi digelar sebagai Kahin, orang gila, ahli sihir dan juga penyair. Semua posisi itu, dalam masyarakat tidak akan lestari kerana akan tiba masanya akan karam dalam putaran masa. Sudah berapa banyak dalam sejarah, orang yang tampil dengan kebolehan luar biasanya, sedangkan dia hanyalah seorang kahin, si gila, penyihir atau penyair. Lantas, lambat laun dia pun lenyap sirna dalam lipatan sejarah. Dia dilupakan dan ajarannya pun mati bersamanya.

Lalu, atas andaian yang sama, kalangan musyrikin Makkah mengatakan kesudahan nabi Muhammad juga demikian. Kelak, nabi Muhammad itu akan lenyap dalam Raibul Manun.

Raibul manun bermaksud rentetan peristiwa yang berkesudahan dengan kematian. Seseorang yang lenyap dari dunia bersama kematiannya, dikatakankan Raibul manun. Pada sangkaan orang-orang kafir, perjalanan hidup nabi Muhammad SAW juga seperti penyair-penyair hebat mereka, antaranya Zuhair Ibn Sulma dan Nabighah Az-Zubyani yang gah nama mereka masa hidup mereka tetapi kemudiannya mati bergalang tanah. Hasil karya syair mereka menjadi tinggalan sejarah. Nasihat-nasihat mereka hanya jadi lagu-lagu syair yang hanya buat penyedap telinga.

Itulah Raibul Manun.

Namun, mereka lupa bahawa perjuangan Islam bukan Raibul Manun. Perjuangan Islam bukan lapuk di zaman. Sesudah Rasulullah wafat, akan sentiasa ada para pejuang yang akan menerusnya. Demikian, betapa banyak para pejuang penerus dakwah nabi SAW itu dibunuh, perjuangan nabi tidak akan mati. Ini kerana perjuangan Islam bukanlah Raibul Manun.

Perjuangan selain Islam itulah Raibul Manun. Mungkin ia hebat dan masyhur pada satu tahap masa, bila sampai waktunya ia akan lenyap dan berkubur tanpa nesan. Lihat sahaja apa nasib ideologi ciptaan manusia. Komunisme, sosialisme, nazisme, darwinisme dan lain-lain lagi, semuanya menjadi mangsa Raibul manun.

Sebab itu, betapa banyak pun darah Ikhwanul Muslimin yang tumpah, api perjuangan mereka tidak padam. 529 orang dihukum bunuh oleh mahkamah durjana Mesir, ia tidak akan menguburkan perjuangan warisan yang dipetik dari bingkisan Rasulullah. Sebelumnya telah pun banyak yang dibunuh ataui dilenyapkan tiada khabar berita, namun, tsabat para ikhwan di Mesir tidak pernah lumpuh.

Firaun telah menjadi Raibul Manun. Jamal, Anwar Saadat dan terbaru Mubarak adalah para Raibul Manun yang bakal lenyap dan tidak mewariskan sebarang nama mulia. Namun, nabi Musa, Hasan Al-Banna, Sayyid Qutub, Hasan Hudaibi dan para pemimpin hebat sesudah mereka, mereka tidak ditelah oleh pengaruh Raibul Manun.

As-Sisi boleh mendabik dada hari ini. Dia bakal menjadi Raibul Banun. Sesiapun yang menentang Allah akan menjadi Raibul Manun!

Fahamkah anda apa itu Raibul Manun?

0 comments:

Post a Comment