Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kuliah Subuh: Derhaka Sang Telunjuk

March 23, 2014

Ketika nabi Nuh a.s menyampaikan dakwah kepada kaumnya, mereka menolak dakwah nabi nuh a.s. Penolakkan itu digambarkan menerusi firman Allah S.W.T:

وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَاراً

(Nuh berkata) Dan Sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan jari jemari mereka ke dalam telinga mereka dan menutupkan bajunya (kemukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan menyombongkan diri dengan sangat.

(Surah Nuh: Ayat 7)

Memasukkan jari jemari ke dalam telinga adalah satu yang tidak mungkin. Lubang telinga hanya muat untuk satu jari setiap satunya. Namun, Allah menggambarkan bahawa kaum Nuh telah memasukkan semua jari tangan mereka ke dalam telinga. Teknik bahasa yang sebegini, dalam ilmu balaghah Arab disebut sebagai:

إطلاق الكل وإرادة الجزء

" Sebut semua tetapi yang dikehendaki hanya sebahagian".

Allah menyebutkan semua kerana beberapa sebab. Antara sebab yang boleh kita fahami adalah:

1) Untuk menggambarkan betapa melampaunya penolakkan kaum nabi Nuh terhadap dakwah nabi Nuh.

2) Menyatakan secara tersirat bahawa pendokong kejahatan akan bertanggungjawab atas kejahatan yang dilakukan oleh si pembuat kejahatan.

Kita katakanlah, jari yang dimasukkan ke dalam telinga itu hanya jari telunjuk. Memang kebiasaannya jari telunjuklah yang digunakan untuk menutup lubang telinga, miskipun jari lain juga mungkin boleh diguna. Perbuatan jari telunjuk menutup lubang telinga itu satu penderhakaan dan jari jemari lain pula menyokong onar jari telunjuk atau sekurang-kurangnya tidak mencegah perbuatan bejat sang telunjuk. Lalu, beban dosa itu dipikulkan kepada semua jari.

Demikian halnya dalam kehidupan kita ini. Barangkali kita tidak melakukan satu kejahatan tetapi membiarkan orang lain melakukan kejahatan tanpa usaha mencegah, akan menarik kita terlibat sama. Apatah lagi kalau kita menyokong perbuatan jahat itu.

Para pemuja hedonisme menganjurkan konsert FMFA (Future Music Festival Asia) 2014. Kita diam meredhakan. Kita menyokong mereka yang melakukannya dengan sumbangan sekecil apapun. Maka, sekalipun kita tidak hadir dalam program yang berbau wain durjana kemaksiatan itu, kita adalah terlibat sama.

Kita laksana jari jemari yang mendokong kederhakaan jari telunjuk!

Sungguh malang menjadi jamari yang menyokong kejahatan. Gunakan jari anda dengan sebaik-baiknya. Jari anda akan menentukan di mana anda. Anda bersama pendokong amal soleh atau bersama pendokong agenda dajjal.

0 comments:

Post a Comment