Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kalau bukan pejuang kemerdekaan...

September 11, 2011


Prof Zainal Kling mewakili kumpulannya yang bernama Majlis Profesor Negara (MPN) dalam sebuah sidang medianya, menegaskan bahawa mereka menafikan tokoh-tokoh Melayu berhaluan kiri berjuang untuk kemerdekaan. Menurutnya, sungguhpun pada awalnya mereka berjuang untuk kemerdekaan daripada pentadbiran British, tetapi disebab agenda politik mereka untuk menubuhkan republik dan bersekongkol dengan komunis, mereka tidak layak dihargai sebagai pejuang kemerdekaan negara.

Golongan Kiri Melayu adalah merujuk kepada para penentang penjajah Inggeris ("pentadbiran Inggeris"- menurut Prof. Zainal keling) dengan menggunakan kekerasan dan dengan mengangkat senjata.

Sejarah mencatatkan ramai sekali tokoh Melayu yang menempuh aliran ini dalam membersihkan tanah tumpah darah mereka dari pemerkosaan penjajah. Siapakah mereka? Apakah MPN dengan teganya menanggapi mereka sebagai pengkhianat, pemberontak dan bersekongkol dengan komunis?
  1. Penghulu Dol Said di Naning,
  2. Datuk Siamang Gagap di Seri Menanti
  3. Yamtuan Tunku Antah di Sungai Ujong,
  4. Dato’ Maharajalela, Dato’ Sagor dan Sultan Abdullah di Perak.
  5. Dato’ Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau di Pahang,
  6. Tok Janggut di Kelantan.
  7. Raja Mahadi di Selangor.
  8. Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu.
  9. Tok Moris, Tunku Kudin dan Tunku Muhammad Saad di Kedah,
  10. Rentap, Roslie Dhoby dan Sharif Mashor di Sarawak.
  11. Mat Salleh, Antanum, Pak Musa dan Syarip Usman di Sabah.
  12. Ibrahim Yaacob, Hassan Manan, Abdul Karim Rashid, Mohd. Isa Mahmud, Ahmad Boestamam, Pak Sako, A. Samad Ismail, Said Zahari, dan ramai pemimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar ( AWAS) dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang berjuang.
  13. Syed Sheikh Al Hadi, Burhanuddin Helmi, Ust Abu Bakar Al-Bakir dari Hizbul Muslimin dan ramai ulama yang berjuang.

    Mereka tidak disukai Inggeris. Mereka berkonfrontasi dengan penjajah itu. Mereka disebut beraliran kiri. Kerana musuh mereka adalah penjajah Inggeris, sama seperti pejuang komunis yang menubuhkan Parti Komunis Malaya (PKM), banyak kali mereka dituduh sebagai komunis pula.  Sementelahan komunis mempunyai kemudahan logistik, persenjataan  dan latihan, maka para pemimpin Melayu kiri mengambil manfaat daripadanya. Banyak orang menuduh Rashid Maidin, Abdullah Sidi dan Syamsiah Fakeh sebagai komunis sedangkan mereka adalah anak bangsa yang bermaruah, tidak rela diinjak penjajah dan tidak sudi bersekongkol dengan mereka. Mereka berbakat besar tetapi tidak menggunakan untuk kepentingan diri. Mereka mengorbankan kesenangan diri demi membebaskan tanah pertiwi mereka daripada Inggeris. Mereka juga adalah insan yang percayakan Tuhan dan bukan berakidah athies!

    Siapa mereka kalau bukan pejuang kemerdekaan....Wahai manusia pejuang ningrat (MPN)?

    0 comments:

    Post a Comment