Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Dosa Mujahir

May 28, 2018

Dalam hadis nabi Saw sebut bahawa semua ummatnya di maafkan dosanya kecuali mujahir. Mujahir maknanya orang yang jadikan dosa peribadinya terdedah kepada pengetahuan orang. Tidak kira sama ada dosa itu dalam perbuatan atau perkataan.

Dosa perbuatan seperti zina, tidak solat, tidak puasa dan sebagainya.


Dosa perkataan seperti umpat, cela, kutuk dan sebagainya.

Ada dua maksud kata "dimaafkan" dalam hadis.
1)Dimaafkan dalam ertikata Allah ampunkan dia
2)Dimaafkan dalam ertikata agama jaga maruahnya dan nama baiknya daripada jadi mangsa celaan dan umpatan orang. Siapa mencela dan mengumpatnya dihukum berdosa.

Mengambil kira makna kedua itu, imam Nawawi pernah sebutkan:

من جاهر بفسقه او بدعته جاز ذكره ما جاهر به

"Siapa menjaharkan perbuatan fasiqnya atau bid'ahnya, maka haruslah menyebut kepada orang lain apa yang dia jaharkan itu".

Dewasa ini banyak orang tidak menjadikan hadis nabi ini sebagai panduan. Dosa orang yang disembunyikan dijaharkan oleh orang lain. Menggunakan media sosial ini sebagai medium, dibongkar dosa-dosa peribadi orang untuk pengetahuan umum. Orang yang buat dosa peribadi selamat dan dimaafkan. Tapi yang membongkar dan mendedahkannya itu pula terjatuh ke dalam dosa menjadi mujahir.

Kenapa? Kerana mengumpat, mencela dan mengaibkan orang yang tidak sepatutnya itulah sifat mujahirin. Kita maklum bahawa perkataan buruk bila diviralkan, ia telah menjadi mujaharah maksiat dari segi perkataan. Itu tidak dimaafkan.

Tidak dimaafkan menerusi maksud pertama, Allah tidak ampunkan ia di dunia. Dia akan bawa perhitungan ke hari mahsyar. Adapun bagi maksud kedua, orang yang sebegitu maruah dan harga dirinya tidak lagi dipelihara agama. Orang lain yang membongkar kejahatan terbukanya tidak lagi berdosa.

Para pemain FB dan media sosial perlu ada kefaqihan dalam hal ini. Tepuk dada tanya imam. Apakah benar yang aku ingin tulis ini atau share. Atau ia hanya merugikan agamaku.

Kekadang, kita sangka berbuat baik dalam menviralkan sesuatu. Tetapi kita silap perkiraan. Yang kita viralkan itu bukan kejahatan yang wajar didedahkan. Kita yang mendapat kutukan Allah sedang yang kita fikir berdosa itu adalah kalangan "mu'afaa".

Kita viralkan pasal si folanah tak bertudung.Kita viralkan pasal seorang yang berbual erotik di talian dengan seseorang. Kita viralkan pasal kegemaran songsang orang itu. Pasal salam lelaki perempuan bukan mahram. Pasal-pasal yang bermacam yang mana dalam lingkungan kesalahan peribadi yang mencalar agama empunya diri sahaja.

Kerana perbuatan menjaharkan kesalahan itu, kita sendiri yang terperosok masuk dalam pusaran rugi menjadi orang yang bermaksiat dengan jahar di media sosial.

Wallahul musta'an....moga Allah tambahkan inayah dan kifayahNya buat kita. Ameen.