Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Apakah yang menjadikan seseorang "master of politics"

June 6, 2015

Pada hemat saya, kepintaran berpolitik tidak dipandu oleh pencapaian dalam akademik. Tidak penting Ijazah dalam jurusan apa, master dalam bidang apa dan PHD yang yang melahirkan tesis tajuk apa. Kepintaran politik dipandu oleh anugerah dan pengalaman.

Ia seperti kemahiran perniagaan. Orang lulus ijazah perekonomian dan buat MA bussiness administration dan ada PHD dalam bidang-bidang berkaitan perniagaan sekalipun boleh kalah kemahiran berniaga dengan budak kandas tingkatan 3 yang memulakan perniagaan dengan jual kuih naik basikal mino buruk.


Seperti halnya dengan kemahiran berpolitik. Ilmu memang penting, tetapi ilmu memerlukan pengalaman panjang dan anugerah kecerdikan untuk benar-benar nampak cerdik dalam berpolitik. Ada kes orang tak belajar tinggi boleh jadi politikus yang cemerlang.

Ada yang master dalam bidang politik dan pelbagai bidang ilmu tetapi kandas bila beraksi. Kerana politik itu seni serba mungkin. Pengalaman dan anugerah yang akan menjadikan orang yang menerjuninya berjaya.

Aku tidak bijak politik. Aku hanya menyampaikan buah fikiranku.

0 comments:

Post a Comment