Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Merampas hak di jalan raya.

February 8, 2015

 Ketika aku memandu dan berbaris bersama jejeran kenderaan yang lain dan tesekat oleh lampu merah, sebuah kereta membuat "cilok" sebelah kiri di bahu jalan. Lalu ia menghimpit masuk di depan yang kereta dalam keadaan "bumper to bumper". Dia dapat memintasku dan memintas sekian banyak kereta di belakangku.

Pada hematku, "cilok" itu adalah merampas hak pemandu lain yang sabar berbaris. Para pemandu jarang merasakan perbuatan itu sebagai dosa. Padahal, semasa di jalan raya juga ada soal hak. Ketika hak orang lain kita rampas, maka apa bezanya dengan merampas hak orang lain dalam soal harta, tanah, rumah dan pelbagai aset lain?


Makan harta orang secara salah dilihat satu jenayah syarak oleh ramai muslim yang taat. Namun, berapa ramai muslim taat yang merasa telah merampas hak manusia lain ketika membuat " cilok" yang sumbang semasa memandu?

Mungkin " cilok" kerana darurat boleh diwajarkan dan dimaafkan. Mengambil harta orang lain untuk keperluan dan darurat juga ada ruang keizinan oleh Syarak. Maka demikian "cilok" di jalanraya untuk keperluan seperti hal-hal kecemasan dan sebagainya.

Namun "cilok" suka-suka adalah salah dari segi syarak kerana ia melibatkan rampasan hak manusia lain di jalan raya.

0 comments:

Post a Comment