Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Dedikasi buat yang pernah terpenjara.

November 4, 2014



Entah macam manalah rasanya masuk penjara. Dalam catatan sejarah, ramai tokoh besar yang dipenjara. Diceritakan dalam kitab tafsir tentang seorang nabi yang dipenjarakan dalam perigi di Hadhramaut. Nabi Yusuf, kisahnya dipenjarakan memang terkenal diceritakan dalam Al-Quran. Banyak nabi dipenjara. Ulama-ulama mujahidin pun banyak menempuh jalan dipenjara. Imam Ahmad bin Hambal, Imam Syafie, Ibn Taimiyyah dan Prof. Dr. Hamka adalah sebahagian nama besar yang diuji dengan mehnah penjara.


Mereka yang dipenjara itu kebanyakannya bukan salah apa-apa. Hanya kerana berkata seperti  "Tuhan Kami Adalah Allah", kemudian mereka istiqamah dengan penegasan itu. bagi yang punya keyakinan, mereka menancapkan keyakinan itu dan istiqamah dengan keyakinannya. Hanya kerana itu mereka dipenjara.

Kemudian datang zaman berikutnya, setelah kebenaran terserlah, orang yang memenjarakan mereka telah dibaham oleh "dawaair". Nama penzalim itu dilupakan dan nama dihumban ke kumbahan zaman. Nama yang dipenjarakan pula dimahkotakan di puncak tugu kemuliaan.

Dalam pada itu, mereka yang tidak pernah merasai pemenjaraan, tega pula mencela tokoh yang dipenjarakan. Maka jadilah mereka bersama kelompok penzalim itu di kemudian hari.

Kita yang tidak pernah merasai penjara, padahal mengaku pejuang Islam, tanyalah kenapa Allah tidak uji kita dengannya. Apakah benar kita pejuang kecintaan Allah kalau kita tidak mencicip sekelumit resam para pejuang terdahulu yang dihukum penjara. Kerdilnya kita ini...usahlah bercakap gegar seumpama berhayat mujahid kalau belum pernah termanggu di balik jeriji.

0 comments:

Post a Comment