Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ketika syaitan lari terbirit-birit

February 6, 2011


Hosni Mubarak, kini kehilangan sokongan para walinya. Demikianlah orang yang berwalikan selain Allah SWT, akan tiba masanya dia tergapai mencari tempat bergayut. Itulah wali yang menjadi dambaan jiwanya pada satu episod hidupnya. Namun, wali-wali selain Allah, tidak akan dapat menyelamatkannya di saat mana ia amat diperlukan. 

Selama lebih 30 tahun, kekuasan Hosni Mubarak disokong oleh tentera Mesir. Kini, petanda bahawa tentera Mesir tidak lagi mahu menyokongnya kian terserlah. Dalam menangani kebangkitan rakyat Mesir menentang Hosni Mubarak, tentera mengambil jalan lebih santun dan tidak mengerasi rakyat dengan tindakan bersenjata. Negara-negara kafir yang selama ini teman akrab Hosni Mubarak kian menjauhi diri mereka. 

Sesungguhnya Hosni telah hilang kebaikannya. Mubarak telah sirna keberkatannya.

Jenayah Hosni kepada Mesir dan Islam sama sederet dengan jenayah Raja Farouk yang telah hancur dimamah cacing dan mungkin sedang berdepan persoalan berat dalam kubur mengenai kepimpinan bengkok yang dibawanya semasa hayat. Al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna yang juga telah berpulang kepada "Rabnya" dengan meninggalkan haruman darah dan nama bertinta emas, menjadi suri teladan kepada penerus gerakan Islam seantero dunia, kini di negeri yang sama dengan Raja Farouk. Negeri barzakh. Sementara Raja Farouk meninggalkan hembusan nafas hanyir dan nama bertinta darah merah para syuhada. Berhitunglah di sana. Dengan apa akan dibayar segala kekejaman buat Imam As-Syahid Hasan Al-Banna yang mati terbunuh angkara tembakan polis rahsia yang meurut telunjuknya?

Ketika pemerintahan raja Farouk tumbang menyembah bumi, bangkit pemerintahan ketenteraan di bawah Muhammad Naguib dan kemudian digantikan dengan  Gamal Abdul Nasser. Gamal Andul Naseer telah melumuri tangannya dengan darah para pejuang Ikhwanul Muslimin. Sayyed Qutb dan Ali Audah  adalh dua orang tokoh besar Ikhwanul Muslimin yang menemui tali gantung di bawah pemerintahan kejam Gamal Abdul Nasser. Ramai lagi tokoh dan anggota Ikhwan yang dibunuh, dipenjarakan dan dihilangkan dari muka bumi tanpa nesan.  Mereka yang terkorban mendapat kemuliaan syahid.

Sekejam mana Gamal Abdul Naseer, kini dia juga telah mati dan berada di negeri yang sama dengan mereka yang dibunuh syahid olehnya. Kini, rasailah penyesalan dan tunggulah hari perhitungan di hari penghisaban. Dengan apa hendak dibayar segala kekejama ke atas insan-insan pejuang yang dikasihi Allah tersebut?

Kemudian, Mesir mendapat Anwar Saadat sebagai pemimpinnya. Beliau juga menodai lembaran kepimpinannya dengan kekejaman dan pengkhianatan terhadap Islam kerana bersahabat dengan Israil. Pemimpin sebuah negeri umat Islam yang besar dan bertuah, menjadi budak suruhan negera barat, khususnya Amerika Syarikat. Allah membunuhnya di tangan seorang tentera biasa Mesir bernama Khaled Islambouli.

Timbalan Presiden Anwar Saadat yang bernama Hosni Mubarak menggantikannya. Pemerintahan Hosni Mubarak tidak berbeza dengan pendahulunya. Derita rakyat Mesir belum juga berakhir. Kebanggaan yang diharapkan daripada kepimpinan yang menegakkan Syariat Allah dan amanah terhadap harta rakyat masih menjadi igauan, khusunya di kalangan anggota gerakan Islam Ikhwanul Muslimin. Sudah lebih 30 tahun Hosni Mubarak terpacak di atas piramid negeri Mesir mengungkapkan kalam durjana sang Firaun "ana rabbukumul a'la". Kini, sampainya waktunya Allah SWT menentukan pusingannya.Yang berkuasa pasti jatuh. 

Kebatilan itu mungkin lama tetapi ia tidak akan kekal. Kebenaran itu mungkin lemah tetapi ia pasti menang. Inilah keyakinan dan inilah sunnatullah.

Ketika kebatilan telah tewas syaitan-syaitan yang menompang bebannya pun lari terbirit-birit. Sebelum perang Badar berlaku, tentera musyrikin Makkah dimotivasikan dan dijanjikan kemenangan oleh syaitan yang menjelma sebagai manusia di kalangan mereka. Saat peperangan berlangsung, syaitan itu ikut serta dan menjelma dalam rupa Suraqah bin Malik. Namun, ketika tentera Islam mula meraih kemenangan, syaitan itupun lari terbirit-birit.

Seseorang yang semasa hidupnya memiliki kemegahann dunia hasil ilmu syaitan yang dipelajarinya ada titik kesudahannya. Berapa lama seorang yang memiliki ilmu kebal akan kebal? Berapa lama perempuan yang kelihatan cantik kerana memakai susuk akan kekal cantik? Dan berapa lama seorang yang membela hantu raya boleh berbangga dengan khadamnya si hantu raya itu?

Pada saat datangnya sakratul maut, larilah syaitan yang menompang kemegahan duniawinya itu. Lari terbirit-birit. Saat itulah tidak berguna segala wali selain Allah. Allahu Akbar. 

Malanglah mereka yang selama hidupnya bergantung kepada selain Allah. Semua itu bukan kawan yang setia. Lihatlah bagaimana nasib presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali. Semua syaitan telah lari terbirit-birit. Tunggu dan lihat pula bagaimana nasib Hosni Mubarak. Syaitan-syaitannya sedang luruh satu demi satu. Demikian akan menyusul pemimpin-pemimpin Arab yang lain. Mereka yang menegakkan kekuasaan dengan bantuan syaitan-syaitan dari kalangan manusia dan jin.

Itulah pengajaran berguna buat para pemimpin di sebuah negara tumpah darahku bernama Malaysia. Saat kejatuhan sudah di ambang mata, tiada guna kembali menjanjikan amanah. Tiada guna kembali mendakwa mampu menegakkan syariat Allah. Dua bekalan kepimpinan ini (Al-Qowiyyul Amin) hanya boleh dibuktikan sementara kekuasaan masih teguh selesa. Saat kegoncangan telah datang, terimalah kehancuran dan Allah tidak miskin untuk menggantikan penerus yang melangsungkan takdirnya. Dialah zuljalali wal ikram. Pemilik kekuasaan di langit dan bumi. Dia mentakdirkan segalanya!

Ya Allah...berikan kekuasaan kepada orang yang kau cintai. Hampirkan hari-hari kemenangan buat agamamu!


Cemar duli

Sering disebut, apabila seorang raja, sultan atau permaisurinya datang ke satu majlis atau pertemuan dengan rakyatnya, bahawa "baginda berkenan mencemar duli". 

Mencemar duli ditakrifkan mengikut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka ialah mengotorkan kaki. Perkataan duli itu  membawa maksud debu dan ia merujuk kepada debu di tapak kaki. Apabila seorang raja atau kerabatnya yang tertentu keluar dari lingkungan istananya, ia dianggap oleh orang Melayu zaman dahulu sebagai telah mengotorkan debu-debu yang ada di tapak kakinya.  

Ia cuma sebuah ungkapan bahasa. Mungkin begitulah rumusan kita. Dalam banyak hal, kita dapati bahasa Melayu membezakan antara bahasa rakyat biasa dengan bahasa istana. Namun, jika didalami yang tersirat di sebaliknya, ia memberi maksud kewujudan kecenderungan perhambaan yang keterlaluan dalam minda masyarakat Melayu. 

Ketika disebutkan "mencemar duli"seorang raja yang mengunjungi majlis atau pertemuan dengan rakyat, tertanya dalam fikiranku, apakah yang yang telah mencemarkan debu tapak kakinya. Apakah rakyat yang tinggal di kampung-kampung itu begitu kotor sehingga ia mencemarkan debu kaki seorang raja? Ini satu pentaqdisan yang keterlaluan. Nabi Muhammad SAW pun tidak ditaqdis sedemikian rupa sedangkan baginda Rasul itu, jika hendak dibandingkan dengan mana-mana raja dalam dunia ini jauh lebih mulia. Bagaikan bintang di langit dengan rumput di bumi. 

Bahasa melambangkan keperibadian sesuatu bangsa. Ummat Islam bukan ummat yang berjiwa hamba. Kedatangan Islam telah mengeluarkan sekelian banyak bangsa dalam dunia daripada perhambaan sesama makhluk kepada perhambaan hanya kepada khaliq.

Mungkin kita akan menganggap perkataan "cemar duli" tu cuma bahasa istana. Ia tidak membawa maksud apa-apa. Namun, Islam juga mementingkan ungkapan yang betul ketika kita memanggil seseorang kerana ungkapan yang salah akan membawa maksud yang salah. Allah berfirman dalam Al-Quran:


يا أيها الذين آمنوا لا تقولوا راعِنا، وقولوا انظُرْنا]

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu katakan (kepada Muhammad): "Raa'ina", tetapi Katakanlah: "Unzhurna…”
(Surah Al-Baqarah: Ayat 104)


Perkataan "raa'ina" membawa maksud permintaan agar memberikan pahatian kepada apa yang kami katakan. Perkataan ini mempunyai persaamaan dengan kata-kata "unzhurna" yang bermaksud lihatlah kami. Namun, kata-kata "raa'na" ini digunaka oleh masyarakat Yahudi untuk mencela seseorang. Bagi mereka, ia bermaksud "bodoh". Pada peringkat permulaan, apabila orang-orang Islam ingin agar nabi Muhammad SAW mendengar apa yang akan mereka katakan, mereka menyubut "Ya Rasululllah...raa'ina..". Orang-orang Yahudi pun menybut demikian juga. Tetapi kemudiannya mereka tertawa. Saad bin Mu'az, seorang sahabat nabi menyedari konotasi negatif di sebalik bahasa yang mereka gunakan lalu dia mengancam dengan mengatakan bahawa jika dia mendengar lagi ungkapan tersebut daripada mereka, dia akan bunuh mereka.  Puak Yahudi berhjah bahawa perkataan tersebut juga digunakan oleh orang-orang Islam. Lalu turunlah perintah Allah agar mengubah bahasa yang negatif itu kepada yang lebih positif.

Aku melihat dalam bahasa Melayu, ada perkataan yang negatif. Umpamanya "cemar duli". Ia tidak harus digunakan kerana ia membawa konotasi negatif iaitu perlecehan kepada rakyat bawahan. dan pentaqdisan yang tidak layak buat manusia atas manusia.  Seolah-olah persekitaran dan jasmani rakyat adalah kotor dan cemar sehingga mencemarkan pula seorang raja yang mengunjunginya.


Wallahu a'lam.

Rabu terakhir bulan Safar

February 2, 2011

Sabda nabi SAW:

" Tiada jangkitan pada penyakit, tiada sial mial, tiada petanda buruk pada bunyi burung hantu dan tiada sial pada bulan Safar. Larilah daripada penyakit kusta sebagaimana kamu lari dari singa".
(HR Bukhari)


Rupanya, hari ini Rabu terakhir bulan Safar. Rabu terakhir bulan safar punya keistimewaan khusus bagi para penganut khurafat bulan Safar. Bagi mereka, bulan Safar adalah bulan bala bencana dan amalan-amalan tertentu hendaklah dilakukan bagi menolak bencana tersebut. Bencana itu paling banyak sekali pada Rabu terakhir bulan Safar.


Kebetulan pula hatiku  tergerak untuk mengambil jalan menyusur pantai Pasir Putih, Sandakan ketika pulang dari bandar selepas membeli keperluan dapur di pasar besar Sandakan pagi tadi. Tertanya-tanya kenapa ramai orang sedang bermandi manda di pantai, aku singgah menyaksikan. Sambil berfikir, kenapa hari ini, bukan juga hujung minggu, orang ramai berhimpun di pantai Pasir Putih. Sejenak, baru aku sedar bahawa hari ini hari rabu dan minggu terakhir di bulan Safar.


Semasa aku bertugas di pulau dulu, setiap tiba bulan Safar, aku akan mengingatkan murid-muridku tentang kebatilan kepercayaan berhubung bulan Safar. Aku mencela amalan mandi bulan Safar yang sebenarnya diterajui oleh tokoh-tokoh agama setempat. Peringkat awal aku mula menjalankan tugas, aku mendapati saban hari Rabu bulan Safar, lebih-lebih lagi Rabu terakhir bulan Safar, kuantiti murid yang hadir ke sekolah merosot teruk.  Murid-murid pula dengan bangga menceritakan bahawa mereka mengikut imam dan orang kampung pergi mandi tolak bala di pantai Pulau Berhala. 

Tahun-tahun berikut, sebelum menjelang bulan Safar, aku telah memberi peringatan bahawa acara mandi tolak bala adalah sesat, khurafat dan berdosa.  Bila ditanya siapa mandi tolak bala, ramai yang menafikan. Keberhasilan mereka untuk tidak ikut serta dalam acara tersebut diceritakan pula dengan bangga. Yang terpaksa ikut, dengan malu-malu mengakui keikutsertaan mereka dalam acara tersebut. 

Terakhir, sebelum aku dipindahkan ke bandar, aku menulis artikal mengkritik kealpaan pemuka agama setempat yang berlebihan menyuburkan pula amalan yang telah difatwakan haram dan khurafat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan tersebut. Ia merosakkan dan sesat serta menyesatkan pula generasi baru.


Hari ini Rabu terakhir. Hari ini mereka berhabisan mandi tolak bala. Amalan mandi tolak bala bulan Safar itu tidak mudah dicantas mati hingga ke akar umbi. Tentu memerlukan silih ganti beberapa generasi untuk dilupuskan sepenuhnya. Amalan tersebut masih berlangsung di Pantai Pasir Putih, Sandakan. Generasi tua duduk di tepian pantai lagak pendeta. Merekalah memimpin acara dan membaca doa. Generasi muda tentunya lebih suka bermandi manda sebelum dipanggil oleh waris dan ibu bapa untuk memulakan acara. Ramai yang berdatangan ke pantai untuk memakmurkan acara tersebut adalah warga kampung persisir pantai yang berasal dari negara tetangga. Sebahagian besarnya adalah kaum pendatang yang membawa adat songsang tersebut dari negara asal mereka. Aku melihat ramai menunggu bas dengan beg plastik berisi pakaian. Aku menduga destinasi mereka tentu pantai Pasir Putih. 

Orang Melayu zaman dahulu adalah jahillliyah. Sebagaimana orang Arab zaman sebelum Islam adalah Jahiliyyah. Adat-adat jahiliyyah diwarisi oleh masyarakat Arab dan terus diwarisi sebahagiannya oleh sebahagian orang yang tidak cukup memahami ajaran Islam. Keadaan itu berlansung sehinggalah Rasulullah wafat dan negara Islam diperintah oleh para khalifah yang bijaksana. Jika demikian halnya dengan masyarakat Arab, kaum lokal yang menerima dakwah langsung dari nabi Muhammad SAW, bagaimanalah pula halnya dengan orang Melayu. Tentunya banyak warisan jahilliyah alam Melayu yang terus diwarisi sekalipun Melayu telah menganut Islam. Nampak luarnya Islam, tetapi dalamnya berkecamuk dengan pelbagai karut marut bukan Islam.

Amalan mandi tolak bala adalah warisan jahilliyah Melayu. Ia juga ada dalam jahilliyah Arab, malah ada dalam jahilliah India dan lain-lain bangsa. Untuk kembali kepada ketulinan Islam kita perlu membebaskan diri daripada warisan nenek moyang yang telah dimansukhkan oleh Islam.


Pihak berkuasa agama boleh mengambil tindakan membanteras amalan khurafat ini dengan mewujudkan unit-unit pencegahaan di pantai pada hari-hari yang disambut penganut khurafat bulan Safar. Mencegah maksiat bukan dengan mengintip pasangan-pasangan yang mencurigakan dalam bilik rumah tumpangan atau hotel. Malah itu adalah maksiat yang tdiak lebih besar daripada maksiat akidah seperti amalan khurafat. Jika ada pasukan pencegahan maksiat untuk maksiat-maksiat seumpama itu. selayaknya lebih diperlukan pasukan pencegah maksiat besar seperti maksiat khurafat.

Allahumma ameen...berikan kami kekuatan membela agamamu.

Rachid Ghannouchi kembali ke Tunisia

February 1, 2011

Rachid Ghannouchi adalah pemimpin Gerakan Islam An-Nahdha yang tinggal dalam buangan di London sejak tahun 1991. Beliau kembali semula ke Tunisia pada  hari Ahad yang lalu, dua minggu setelah kerajaan presiden  Zein al-Abidine Ben Ali. An-Nahdha merupakan gerakan yang mempunyai hubungan dengan Ikhwanul Muslimin dan pada tahun 1989 telah muncul sebagai pembangkang yang kuat dalam pilihanraya parlimen. Kebangkitan An-Nahdha pada tahun tersebut menimbulkan kebimbangan presiden Zainul Abidin Ben Ali dan beliau telah mengambil tindakan mengharamkan gerakan An-Nahdha. Wakil-wakil An-Nahdha tidak berdiri sebagai ahli parlimen bebas.

Ancaman penangkapan melanda pemimpin-pemimpin utama An-Nahdha termasuk Rachid Ghanouchi yang keluar masuk penjara sejak zaman Bourguiba.

Kini Rachid Ghannouchi telah kembali. Semoga gerakan Islam dapat mengisi lakuna politik yang sedang melanda Tunisia.