Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Batas Takfir

April 6, 2017



Seorang muslim dilarang menghukumkan kafir seseorang muslim yang lain melainkan kekafirannya jelas dan terang sehingga tidak ada keraguan lagi. Hingga tiada lagi jalan keuzuran untuk diberikan kepada seseorang itu, barulah dihukumkan dia sebagai kafir. Menyatakan perkataan tertentu, amalan tertentu atau iktiqad tertentu sebagai kafir dan kafir orang menutur, mengamalkannya atau berkeyakinan dengannya tidaklah boleh dianggap sebagai takfir kepada pelakunya.

Takfir adalah bila anda mengatakan "ya kafir!" kepada si folan atau si folanah yang melakukan hal-hal yang membawa kepada kekufuran itu. Padahal peruatan, perkataan atau iktikadnya itu masih boleh dicari jalan kemaafan buatnya.


Ada kalangan kita begitu mudah menghukumkan seseorang itu sebagai kafir. Tidak perlu berselindung. Ketika Siti Kasim buat onar, ada kutukan dibuat ke atasnya dengan tuduhan kafir. Ketika dia mengatakan " Allah tercipta daripada getaran", melompatlah sebahagian kita dengan satu kemarahan tuntas berserta hukuman atasnya sebagai kafir.

Begitulah yang dilontakan kepada para algojo pemikiran liberalisma, sekularisma, komunisma dan sebagainya. Mereka dituduh kafir dengan sebab perkataan, perbuatan atau iktikad mereka. Dalam masa yang sama mereka masih mengaku muslim.

Bak kata Siti Kasim...Islam versi Siti Kasim.

Awaslah. Isu Takfiri ini adalah sangat rumit. Ia memerlukan kesabaran dan ketengan. Boleh menerangkan sebab-sebab menjatuhkan seseorang muslim ke dalam lubuk kekufuran. Tetapi bukan bermakna menghukum individu tertentu sebagai kafir.

Pernah disebutkan nabi dalam sebuah hadis mengenai seorang pengembara di padang pasir yang bermalam dan kehilangan unta serta bekalannya. Setelah mencari dan berputus asa, akhirnya untanya itu kembali kepadanya. Dia pun berkata:

" Ya Allah, kau hambaku dan akulah Tutanmu!",

Kata-kata itu kafir. Tetapi yang menuturnya belum boleh dihukumkan kafir. Dia menuturkannya kerana terlampau gembira sehingga terucap kata-kata kufur. Ada banyak sebab lain. Mungkin terpaksa, mungkin jahil, mungkin salah faham tentang ilmu Islam, mungkin ada permusuhan peribadi....mungkin...mungkin. Ada seribu satu kemungkinan.

Maka...tahan lidahmu daripada mengkafirkan siapapun daripada kalangan muslim sehingga ditegakkan hujah yang jelas lebih terang daripada matahari di siang bolong!

Baca buku Sayyid Muhammad "Alwi Al-Maliki Al-Hasani, At-tahzir min Al-Mujazifati bi takfir", belua sendiri memetik kalam Ibn Taimiyyah yang melarang takfir membuta tuli. Sedangkan sebilangan pengkagum Ibn Taimiyyah mengambil jalan menyalahi Syeikh ikutan dengan mengkafir ramai orang secara "ta'yin". Demikian pula pengkagum Sayyid Muhammad 'Alwi Al-Maliki yang menuduh "mujassimah" kepada lawan mereka. Ia bukan datang daripada Sayyid, tetapi dari wahyu Syaitan yang bersiponggang.

Selamatlah siapa yang diselamatkan Tuhan. Tersungkurlah siapa yang dilepaskan Tuhan.

0 comments:

Post a Comment