Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ibn Jauzi dengan jawapan aras tinggi

October 25, 2016

Ibnu Jauzi, nama sebenarnya adalah Abu Al-Faraj Abdul Rahman bin Abi Al-Hasan bin Ali bin Muhammad bin Ali bin Abdullah bin Hummadi bin Ahmad bin Jaafar Al-Jauzi Al-Qursyi At-Tayyimi Al-Bakri Al-Baghdadi, Faqih Hambali dan sasterawan dengan nama pena Jamaluddin.

Pada zaman Ibn Jauzi telah berlaku satu perbalahan antara kelompok Syiah dengan kelompok Sunni. Isunya ialah siapa yang lebih afdhal? Abu Bakar atau Ali bin Abi Talib. Ibn Jauzi telah menjawab dengan satu jawapan yang membuatkan kedua-dua pihak boleh menerima jawapan tersebut. Baik kelompok Syiah maupun kelompok sunni.
Katanya:
أفضلهما من كانت إبنته تحته
" Yang paling afdhal antara keduanya ialah siapa yang anak perempuanya di bawahnya".
Ibn Jauzi tidak menunggu pertanyaan susulan. Dia terus tinggalkan majlis itu selepas mengungkapkan jawapannya. Puak Syiah kata jawapan Ibn Jauzi bermaksud Ali yang lebih Afdhal kerana anak perempuan Rasulullah SAW iaitu Fatimah Az-Zahraa berada di bawah Ali bgin Abi Tali, iaitu sebagai isterinya. Tetapi kalangan Sunni pula berkata bahawa jawapan Ibn Jauzi itu bermaksud Abu Bakar yang lebi Afdhal kerana ana perempuan Abu Bakar iaitu Aisyah ummul mukminin yang berada di bawah Rasulullah SAW, iaitu sebagai isteri baginda.
Maka, jawapan Ibn jauzi tersebut mengandungi dua kemungkinan. Dan kemungkinan itu dipulangkan kepada yang bertanya untuk memahaminya. Jika dia menjawab secara terus, sudah tentulah akan ada pihak yang tidka berpuas hati. Sebuah pertikaian klasik yang tidak menampakkan hujungnya, tidak guna dijawab. Jawapan tidak akan menyelesaikan.

Namun, jika dinilai daripada aspek bahawa, iaitu dhomir "ha" dalam jawapan itu, tentulah Ibn jauzi bermaksud Abu Bakar As-Siddiq yang lebih afdhol kerana pertanyaan adalah antara Abu Bakar dan Ali dan bukan Rasulullullah SAW. Dalam jawapan tersebut ada dua dua kali ulangan dhomir "ha". Dhomir "ha' yang pertamalah merujuk kepada kepada maksud "siapa yang" yang menjadi pokok kepada jawapan yang dikehendaki.

Namun, kerana orang Syiah adalah kelompok bodoh yang otak fikiran mereka telah masuk ketaasuban melampau terhadap Ali, aspek ini tidka terlihat oleh pemikiran mereka.

Berlaku satu peristiwa yang lain, sebagaimana disebutkan oleh Ibn Khalikan. Satu pertanyaan dilontarkan kepada Ibn Jauzi.

" Manakah yang afdhol? Tasbih atau Istighfar?

Maka dijawab oleh Ibn Jauzi: " Pakaian kotor  lebih memerlukan sabun daripada wap!(strika lah tu)

Di samping kepintaran menjawab soalan-soalan dengan jawapan yang luar biasa, Ibn jauzi diriwayatkan ada satu kelemahan. Kata Ibn Rajab, itulah satu keaibannya. Dia seorang yang suka puji diri, angkat bakul sendiri dan memuliakan diri. Pun begitu, kata Ibn Rajab, dia memang ada apa yang dia banggakan itu bukan mengada-ada.

Antara ungkapan Syairnya yang mengandungi pujian terhadap diri ialah:
لو كان هذا  العلم شخصا  ناطقا....وسألته هل زار مثلى؟ قال : لا

" Kalaulah ilmu itu seorang yang dapat bercakap....lalu aku tanya diapernahkah dia dilawati orang sepertiku? Akan dia jawab: tidak pernah!

0 comments:

Post a Comment