Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Wahai polan yang berkerudung serban dan berjanggut!

November 19, 2023

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Fath, ayat 29:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ

" Muhammad Rasulullah dan orang-orang yangbersama dengannyabersikap keras ke atas orang yang akfir dan berkasih sayang sesama mereka ".


Ketika berlaku perang antara rejim Tel Aviv dengan Gerakan Hamas, ada di kalangan orang Islam yang menunjukkan watak lunak kepada pihak Zionis itu, sebaliknya bersikap keras kepada Hamas. Zionis itu terang lagi bersuluh kekafirannya. Sudahlah kafir, harbi pula. Apakah tidak cukup untuk menjadi harbi apabila mereka membunubh kaum muslimin, merampas tanah-tanah mereka serta menghalau keluarkaum muslimin dari bumi mereka, yakni Palestin.Zionis itu juga menginjak kehormatan Masjid Aqsa yang dimuliakan Islam dan ditetapkan sebagai garis merah yang tidak boleh dilangkaui.


Cukuplah dalil bersar itu untuk dikatakan bahawa Zionis rejim Tel Aviv sebagai kafir harbi. Mereka kafir yang diharuskan untuk diperangi, bahkan dalam kondisi sekarang, wajib diperangi.

Malangnya, ada kalangan orang Islam, terlebih pula kalangan yang menunjukkan personaliti sebagai ulama dan agamawan Islam, sikap mereka lunak kepada Zionis itu. Zionis itu menceroboh Gaza dan membunuh warganya. Zionis itu menjatuhkan bom-bom yang meranapkan bangunan dan rumah-rumah, bahkan hospital dan masjid. Pun begitu, para ulama dan agamawan itu tidak terdetik hatinya untuk menyalahkan sang zionis. Telunjuknya ditudingkan kepada Hamas yang muslim mujahid dan insya Allah mukmin. Hamas dipertanggungjawapkan atas musibah yang sedang dialami warga Gaza. Aksi Tufan Al-Aqsa pada 7 Oktober dicap sebagai angkara murka yang membuatkan rejim Tel Aviv bertindak. Seolah-olah regin tersebut tidak bersalah dan mereka hanya mempertahankan diri. 

Sungguh celaka ada orang Islam yang masih tidak kenal perangai kelompok zionis itu. Masih mensucikan mereka dari dosa-dosa bertimbun mereka ke atas rakyat Palestin selama 75 tahun di bumi Palestin. Sesungguhnya setiap kelompok ada lahannya dalam berkata-kata. Kata-kata yang bernapa mencemuh Hamas dan memberikan kemaafan kepada Zionis atas tindak tanduk mereka adalah lahan para mufiqin. Awaslah setiap diri dari terjerumus dalam penyakit jiwa yang merosakkan iman!

Hamas adalah para pejuang yang bangkit mempertahankan maruah yang diinjak selama 75 tahun. Tatkala saudara muslim di negara-negara Arab sekeliling hanya menjadi penonton dan takut di depan tikus Zionis, salahkah Hamas bangkit menyembuhkan jiwa-jiwa orang beriman yang ada di seluruh dunia? Salahkah Hamas membalas penderitaan dengan penderitaan?

Wahai orang yang berkerudung kepala dengan kain serban dan membela janggut syiar Nabi....tidakkah kalian memiliki basirah buat membezakan antara iman dan kafir? Antara adil dan zalim? Antara kemanusiaan dan kebinatangan?

Hibbatullah As-Syirazi

October 13, 2023

Siapakah orang ini? Inilah seorang pendakyah. Dikatakan dia seorang pendakyah kerana dia tidak layak disebut pendakwah. Dakwah itu kata mulia untuk ajakan ke arah kebaikan. Tetapi, nama orang ini direkodkan dalam sejarah sebagai penyeru ke jalan-jalan kesesatan. Dia mendakyah orang agar menganut fahaman sesatnya iaitu Syiah Ismailiyyah, satu aliran Batiniyyah yang amat merbahaya. Bahayanya lebih daripada bahaya Yahudi dan Nasrani.


Orang ini dengan tindakan beraninya masuk ke jantung ibu kota Sunni iaitu Baghdad dan mengajak orang ramai agar memberikan wala' kepada khalifah Fatimiyyah yang ada di Mesir. Khalifah Fatimiyyah itu adalah musuh dan pesaing kepada Khalifah Abbasiyyah.


Hibbatullah bin Musa bin Daud As-Syirazi, nama penuhnya lahir dalam keluarga yang kuat berpegang dengan Syiah Ismailiyyah. Ayahnya tokoh dalam mazhab Syiah Ismailiyah. Beliau lahir tahun 390H. Dikatakan juga tahun 400 H. lahir di bandar dalam wilayah Parsi iaitu Syiraz.


Ketika beliau bergiat dalam menyebarkan dakyahnya, kerajaan Abbasiyyah berada dalam kondisi lemah. Mulai tahun 334H, Kerajaan Khalifah Abbasiyyah dikuasai oleh Kesultanan Buwaihiyyah yang bermazhab Syiah. maka Hibbatullah As-Syirazi menjadi antek-antek Kerajaan Fatimiyyah yang cuba untuk menukarkan rantau Sunnah itu menjadi wilayah yang bermazhabkan Syiah Ismailiyyah.


Namun. Allah mentakdirkan keselamatan buat bumi Sunni itu daripada dikuasai Syiah Ismailiyyah. Usaha dan penat lelah Hibbatullah menanam benih lalang hitamnya yang beracun tidak berjaya apabila pada tahun 447H, kerajaan Saljuq yang bermazhab Ahli Sunnah mengambil alih kekuasaan Buwaihiyyah dan menjadi Sultan pelindung Khalifah Abbasiyyah.


Dari tahun 334H hingga tahun 447H para penguasa Buwaihiyyah mengendalikan kerajaan Abbasiyyah. Itulah masa yang sangat getir untuk Mazhab Sunni.


Selama 113 tahun Buwaihiyyah berkuasa ke atas daulah Khilafah Bani Abbas!.


Hendak dijadikan cerita, pada tahun 429H, Hari Raya Aidil Fitri tahun itu memperlihatkan penyimpangan Hibbatullah As-Syirazi. Penduduk Syiraz kala itu majoritinya adalah bermazhab Sunni. Syiah Ismailiyyah adalah mazhab yang bergerak secara sir dan sedikit pengikutnya. Situasi itu bukan sahaja di Syiraz, bahkan di mana-mana kota dalam wilayah Parsi. Beliau bersama pengikutnya telah solat Aidil Fitri sehari sebelum masyarakat Sunni. Ini menimbulkan geger dalam masyarakat yang membawa kepada tuntutan masyarakat kepada Sultan Abu Kalijar (anaknya Abu Naser Khasru Fairuz yang digelar Al-Malikurrahim merupakan Sultan Bani Buwaih terakhir) untuk menghalau keluar Hibbatullah As-Syirazi dari Syiraz. Sementelahan, Khalifah Al-Qaim billah sendiri juga mahu Hibbatullah As-Syirazi itu ditangkap dan diserahkan kepadanya.


Dalam keadaan penolakan masyarakat Syiraz itu, beliau lari ke bandar lain dalam wilayah Parsi juga yang dinamakan Basa dan seterusnya pergi ke Ahwaz. Di situ pun dia dikejar dan dihalau. Maka dia melarikan diri hingga ke Mesir dan bergabung dengan induknya dan pelindungnya di sana iatu Khalifah Fatimiyyah iaitu Al-Mustansir. Namun, selama dia di Mesir (Antara tahun 430 hingga 439), dia tidak berkesempatan untuk bertemu dengan Imam Syiah Ismailiyyah di sana (Khalifah Al-Mustansir). Orang yang berkuasa di sana ketika itu namanya Abu Sa'id Al-Tustari (wazir al-Mustansir). Ketua pendakyah (da'i ad-du'at) dijawat oleh Abdul Aziz bin Muhammad bin An-Nu'man Al-Qadhi.


Di Mesir dia diberikan beberapa jawatan seperti Ketua Jabatan Insya'. Namun, apa yang dia mahu adalah jawatan sebagai Ketua Pendakyah. Maka dia dihantar ke Iraq sebagai Pendakyah dengan sokongan dana yang besar dari Khalifah Fatimiyyah Mesir.. Dia dimanahkan untuk menyebarkan fahaman Syiah Ismailiyyah dan menjad agen kerajaan Fatimiyyah yang ada laporan langsung kepada khalifahnya. Dalam misi inilah dia berjaya menelurkan pemikiran anti khalifah Abbasiyyah dalam otak seorang pemimpin tentera Abbasiyyah yang dikenali sebagai Al-Basasiri. Ketika itu Al-Basasiri berkonflik dengan khalifah dan dia sangat memerlukan dahan besar buat berpaut.


Al-Basasiri kemudiannya menjadi walaun kepada khalifah Fatimiyyah. Dia berutus surat dengan Khalifah Fatimiyyah dan menyatakan taat kepadanya serta menjalankan arahan dan siasat mereka.

Apabila Tughrul Bek dari Kerajaan Saljuq memasuki Baghdad, kerja-kerja jahat lagi khianat Al-Basasiri dan Hibbatullah As-Syirazi pun terbantut. Hibbatullah As-Syirazi lari ke Ar-Rahbah. Dari sana dia mengatur siasat jahatnya dengan bantuan daripada Khalifah Fatimiyyah di Mesir yang bernama Al-Mustansir Billah. Kerjasama dengan Al-Basasiri diteruskan dan dalam satu episod Al-Basasiri berjaya menghasut adik kepada Tughrul Bek agar berkhianat kepada abangnya. Ini menyebabkan Tughrul Bek terpaksa meninggalkan Baghdad untuk menumpaskan adik itu. Kesempatan itu digunakan oleh Al-Basasiri dan pasukannya yang terdiri daripada sekutunya serta Hibbatullah As-Syrazi untuk menyerang Baghdad dan mengambil alih kekuasaan atasnya


Kejadian itu berlaku pada Zulkaedah tahun 459H. Kota Baghdad dimasuki oleh Al-Basasiri dan Hibbatullah As-Syirazi dengan membawa panji yang tertulis nama Khalifah Al-Mustansir Billah dari Kerajaan Fatimiyyah. Banyak fasad yang terjadi dan ramai ahli sunnah yang dibunuh. Turut dibunuh adalah wazir Ibn Maslamah.


Khutbah Jumaat pun disebutkan doa untuk Al-Mustansir Billah Al-Fatimi. Khalifah Abbasiyyah Al-Qaim dibuang negeri ke Al-Anbar. Matawang dicetak daln diletakkan nama Khalifah Fatimiyyah.


Namun tak lama mereka berseronak dengn pencapaian sementara itu. Setelah Tughrul Bek berjaya memadamkan pemberontakan adiknya (Ibrahim Yanal) dan dihukum bunuh atas pengkhianatannya, maka Tughrul Bek balik ke Baghdad dan menumpaskan Al-Basasiri. Al-Basasiri terbunuh dan Khalifah Al-Qaim dikembalikan kepada posisinya.


Manakala Hibbatullah As-Syirazi lari balik ke Mesir mengheret ekor kehinaannya. Di sana dia dituduh dengan tuduhan penggubahan wang haram (pecah amanah dana para pendakyah di Irak) . Namun, akhirnya dia diberikan jawatan sebagai Ketua Pendakyah yang jadi impiannya itu dan duduklah dia sampai mati di Mesir.

Beliau meninggal pada tahun 470H menurut catatan Ivanow dalam bukunya Guide to Ismaili Literature ms 73. Namun, menurut apa yang dicatatkan oleh Al-Hasan bin Nuh Al-Hindi dalam bukunya Kitab Al-Azhar, As-Syirazi meninggal tahun 490H. Dr Kamil Husain menyatakan bahawa As-Syirazi seharusnya mati lebih awal daripada 490H kerana catatan mengatakan Khalifah Al-Mustansir solatkan jenazahnya dan Al-Mustansir pula meninggal pada tahun 489H.


Beliau meninggalkan beberapa kitab, antaranya:

  1. Al-Majalis Al-Muayyidiyyah
  2. Diwan Al-Muayyid
  3. Sirah Al-Muayyid Fiddin

Ironinya, siapa yang membaca kitab Sirah Al-Muayyid karyanya, akan ditemui kritikan kerasnya hingga ke peringkat mempersendakan terhadap Imam Syiah Ismailiyyah, Al-Mustansir dan ini menyalahi pengajaranya dan dakyahnya yang mengatakan para imam Syiah Ismailiyyah adalah mereka yang maksum dan tidak melakukan dosa sama sekali.


Baca: Alrased


Rujukan Kitab: Ehsan Ilahi Zahir, Al-Isma'iliyyah-Tarikhun Wal Aqaid (Ms 714-718)

Qutailah binti Qais bukan isteri Nabi Muhammad SAW

June 26, 2023

 Wanita yang menjadi isteri nabi, bila baginda meninggal dunia, haramlah atas mereka menikahi lelaki lain. Ini kerana isteri nabi itu adalah ibu bagi orang-orang yang beriman(Ummahatul Mukminin). Sebagaimana seorang anak haram menikahi ibunya, maka haramlah lelaki yang beriman menikahi isteri-isteri nabi setelah baginda wafat.

Ada seorang yang disebut namanya Qutailah binti Al-Asy'ath. Dia dikatakan telah dinikahi oleh nabi pada hujung usia nabi SAW. 

Disebutkan dalam hadis yang dicatatkan oleh laman Dorar.net:


أنَّ رسولَ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ تزوَّجَ قُتَيلَةَ أختَ الأشعثِ بنِ قيسٍ ، فماتَ قبلَ أن يخيِّرها ، فبرَّأَها اللَّهُ منهُ

الراوي : عبدالله بن عباس | المحدث : ابن دقيق العيد | المصدر : الاقتراح في بيان الاصطلاح | الصفحة أو الرقم : 108 | خلاصة حكم المحدث : صحيح | التخريج : أخرجه ابن الأعرابي في ((المعجم)) (1071)، وأبو نعيم في ((معرفة الصحابة)) (7481)، والضياء في ((الأحاديث المختارة)) (395) واللفظ لهما.


Qutailah binti Qais ini telah murtad bersama saudara lelakinya Al-Asy'ath setelah wafatnya Rasulullah SAW. Namun, kemudiannya dia kembali kepada Islam dan dinikahi oleh Ikrimah bin Abi Jahal. Abu Bakar As-Siddiq merasa terganggu dengan berita Ikrimah menikahi Qutailah binti Qais tersebut dan mempertimbangkan untuk menghukum Ikrimah dan Qutailah dengan dibakar dengan api kerana telah melakukan satu jenayah yang dilarang oleh agama iaitu menikahi ibu orang beriman. Lalu Umar Al-Khattab mententeramkan Abu Bakar As-Siddiq dan mengatakan bahawa Qutailah binti Qais tidak boleh dibilangkan sebagai kalangan Immahatul Mukminin.

Nabi menikahi Qutailah binti Qais pada tahun yang ke-11H. Pada tahun itu telah datang kepada nabi SAW rombongan daripada Puak Kindah yang disertai oleh Al-Asy'ath. Al-Asy'ath menawarkan kepada nabi SAW untuk berkahwin dengan saudara perempuannya yang bernama Qutailah dan nabi SAW telah menyetujuinya. Namun, ketika Al-Asy'ath dalam rangka membawa Qutailah dari tempatnya kepada nabi dan mereka sampai di Hadhramaut, sampai berita kewafatan nabi SAW. 

Berdasarkan plot riwayat pernikahan ini, para ulama menyifatkan Qutailah belum menjadi isteri nabi SAW. Dia tidak dibilangkan Ummahatul Mukminin. Ada tiga alasan penting kenapa kesimpulan itu dibuat:
1) Qutailah belum bertemu dengan nabi SAW dan tidak berlaku dukhul.
2) Perintah Hijab belum dikenakan kepada Qutailah sebaagaimana dikenakan kepada ieteri-isteri nabi yang lain.
3) Qutailah belum diberikan khiyar (pilihan) iaitu samada hendak memilih dunia atau Allah dan rasul serta Ahari Akhirat sebagaimana yang telah khiyar diberikan kepada isteri-isteri nabi yang lain.
Kerana itu perbuatan Ikrimah menikahinya tidak menjadi satu kesalahan. Qutailah bukan isteri nabi. Ada pendapat yang menyebutkan bahawa proses yang berlaku antara nabi dan Al-Asy'ath itu hanya di peringkat Khitbah dan bukan pernikahan.

Kalangan Syiah menggunakan cerita ini untuk mencemarkan mencemar isteri-isteri nabi SAW. Mereka menimbulkan syubhat tentang apa yang terjadi kepada Qutailah itu sebagai pembuka jalan kepada mereka untuk menghalalkan perbuatan mereka menerakakan Aisyah r.a dan Hafsah r.a. Mereka juga mengangkat cerita Qutailah binti Qais ini untuk menolak perkataan Ibn Abbas r.a yang mengatakan:


ما زنت امرأة نبي قط
" Isteri para nabi tidak tidak pernah berzina sama sekali".

Perkatan Ibn Abbas ini dijadikan sandaran oleh kalangan mufassirin untuk menolak pentafsiran khianat yang disandarkan kepada isteri Nabi Nuh dan Nabi Lut sebagai khaianat ranjang(Al-Firasy).

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ (10)

Allah membuat isteri Nuh dan isteri Luth sebagai perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba-hamba Kami; lalu kedua isteri itu berkhianat kepada suaminya (masing-masing), maka suaminya itu tiada dapat membantu mereka sedikitpun dari (siksa) Allah; dan dikatakan (kepada keduanya): "Masuklah ke dalam jahannam bersama orang-orang yang masuk (jahannam)".
(Surah At-Tahrim: Ayat 10)

Sebenarnya, kelancangan Syiah dalam hal ini adalah kerana mereka ingin membuka jalan kepada celaan buat dua sahabat agung nabi SAW iaitu Abu Bakar As-Siddiq dan Umar Al-Khattab. Bila anak-anak kedua-duanya yang jadi isteri nabi SAW dijatuhkan maruah, dihilangkan kesucian, maka mudahlah mereka memburukkan kedua-duanya. Mereka akan berdendang: Lihatlah dua wanita ahli neraka itu, bapa mereka pula dia berhala Quraisy.

Kerana itu Ahli Sunnah menutup pintu-pintu ke arah mentajrihkan para sahabat. Maka para isteri nabi diletakkan dalam kota yang berpagar. Pagar yang disirami cahaya kemaksuman nabi SAW.

Mengenang sejarah kepahlawanan Abdurrahman Al-Ghafiqi

December 26, 2022

Nama penuh beliau ialah Abdurrahman bin Abdullah bin Makhsyin bin Zaid bin Jibillah bin Zahir bin Al-A'iz bin Ghafiq bin As-Syahid bin Al-Qamah bin 'Ak bin Adnan.

Beliau adalah seorang komander tentera kerajaan Bani Umamyyah yang memimpin pasukan Islam menyerang negeri-negeri di tanah Andalus. Tenteranya bertembung dengan tentera Prancis yang dipimpin oleh Charles Martel dalam perang yang dikenali dalam sejarah Islam sebagai Bilatus Shuhadaa atau disebut juga "Battle of Tours". Perang ini berlaku pada tahun 114H=732M.  Tentera muslimin kalah dalam perang ini dan Abdurrahman Al- Ghafiqi gugur syahid.

Abdurrahman Al-Ghafiqi ini boleh dibilang sebagai tokoh generasi tabi'in. Imam Az-Zahabi menyifatkannya sebagai Amir Andalus dan Gabenor di sana bagi pihak khalifah Hisyam bin Abdul Malik. Kata Al-Humaidi, beliau seorang soleh, punya sejarah pemerintahan yang indah, banyak berjihad memerangi Rom dan sangat adil dalam pembahagian ghanimah.

Abdurrahman Al-Ghafiqi adalah generasi awal masuk Andalus iaitu bersama Musa bin Nusair pada tahun 93H. Ketika Umar bin Abdul Aziz menjadi khalifah, baginda mengirim Samah bin Malik Al-Khulani sebagai gabenor ke Andalus. Samah bin Malik telah menstabilkan pemerintahan Andalus dan dia meluaskan kekuasaan hingga ke wilayah Septimania, iaitu di Selatan Prancis. Ia adalah sebagai langkah untuk menyerang dan menguasai Prancis. 

Samah bin Malik menyerang kerajaan  Aquitaine dan menyerang ibu kotanya Toulousa. Apabila raja Aquitaine, Odo The Great  tahu kemaraan Samah bin Malik itu , dia menyiapkan angkatan perang yang besar buat menghadapinya. Perang meletus dahsyat dan korban di kedua-dua belah pihak sangat banyak. Perang itu disebut dengan nama Perang Toulouse. Tentera Islam menunjukkan keberanian jihad yang teguh. Namun, Samah bin Malik gugur syahid dalam perang ini dan  tentera Islam mula lemah semangat dan akhirnya berundur balik ke Septimania. Kejadian ini berlaku pada tahun 721M. Tentera muslimin telah bersetuju memilih Abdurrahman Al-Ghafiqi sebagai komander baru menggantikan Samah. Dalam keadaan sedemikian, demi menyelamatkan baki tentera Islam yang selamat, Abdurrahman Al-Ghafiqi mengambil jalan bawa balik pasukan muslimin ke Andalus semula. Kaum Muslimin di Andalus yang kehilangan gabenor menunjukkan Abdurrahman  Al-Ghafiqi sebagai pengganti kepimpinan Andalus. Ianya sementara menunggu gabenor baru dari kerajaan pusat di Damsyiq.

Ini boleh dikatakan kali pertama Abdurrahman Al-Ghafiqi memegang jabatan kepimpinan Anbdalus. Dalam tempoh itu Abdurrahman Al-Ghafiqi telah menjalankan langkah mengawal tatakelola Andalus dan memadamkan beberapa penentangan di wilayah sebelah utara Andalus serta menetapkan hukum di Septimania. Dia memegang teraju pemerintahan hinggalah datang gabenor baru lantikan Damsyiq iaitu  Ambasah bin Suhaim Al-Kalbi. 

Ambasah kemudiannya mempersiapkan angkatan baru pada tahun 724M untuk menyelesaikan misi yang tertangguh. Beliau kembali ke mengukuhkan kedudukan di Septimania.  Beberapa kota yang berdekatan dapat dikuasai dan ini menggentarkan Odu The Greate  yang menjadi Duke Of Aquitaine yang memaksanya mengadakan perjanjian damai dengan Ambasah. Dengan itu Islam dapat menapak di Selatan Prancis.

Malangnya, ketika Ambasah dalam perjalanan kembali ke Selatan (Andalus) dia diserang hendap oleh pasukan Prancis dan dia cedera hingga membawa kepada matinya. Dengan itu, Ambasah hanya sempat menjadi gabenor sekitar setahun sahaja. Tahun itu ialah tahu 725M.

Selepas kematian Ambasah, keadaan Andalus tidak stabil. Dalam 5 tahun berikutnya, beberapa gabenor baru dihantar, namun wujud persaingan antara kabilah Arab Yamaniyyah dengan Arab Madhoriyyah yang menyebabkan keadaan tidak aman dan lemahnya kekuasaan kaum muslimin di Andalus. Dalam keadaan itu, di Damsyiq Hisyam bin Abdul Malik naik sebagai khalifah dan dia menghantar dekri melnatik Abdurrahman Al-Ghafiqi sebagai gabenor Andalus yang baru pada tahun 731M. Ini merupakan lantikannya kepada posisi kepinan Andalus buat kali yang kedua.

Perlantikan Abdurrahman Al-Ghafiqi telah menarik sokongan kaum muslimin Arab Andalus dan mereka menyatu di bawah kepimpinannya. Beliau mengukuhkan kerjaaan , menperketatkan kawalan sempadan dan memadamkan mana-mana cubaan pemberontakan. Dalam pada itu Raja Odu dari kerajaan Aquitaine sedang dalam dilema. Antara ancaman Charles Martel dari utara dan Pasukan Islam dari Selatan. Untuk menghadapi dilema  ini, dia mengambil langkah buat perjanjian damai dengan pasukan kaum muslimin yang dipimpin oleh Abdurrahman Al-Ghafiqi.

Dalam pada itu, ada satu watak yang muncul menjadi duri dalam daging menggangu siasah Abdurrahman Al-Ghafiqi. Beliau disebut dengan nama Manusah. Dikatakan namanya Uthman bin Naisa' atau Uthman bin Abi Nas'ah Al-Khus'ami. Beliau adalah seorang pemimpin muslim berbangsa Barbar yang memerintah wilayah Cerdanya sejak tahun-tahun awal kemasukan Islam ke Semenanjung Iberia. Pada masa Ambasah jadi gabenor lagi, Manusah ini telah meberontak dan bersekutu dengan Odu The Great. Beliau berkahwin dengan anak Odu The Great. Sikapnya berlangsung sampai masa Abdurrahman Al-Ghafiqi mengambil alih kekuasaan ke atas Andalus. Kerja-kerja jahat Manusah disedari oleh Abdurrahman Al-Ghafiqi dan beliau  mengirimkan pasukan yang dipimpin oleh seorang pemimpin Barbar muslim yang lain bernama Ibn Zayyan. Manusah lari berlindung kubu kawasan pergunungan, namun Ibn Zayyan dapat memburunya dan akhirnya menangkapnya dan membunuhnya. Isterinya yang merupakan puteri Odu The Great, ditawan dan dikirimkan ke Damsyiq.

Abdurahman Al-Ghafiqi kemudiannya mara ke utara menyemberang Pergunungan Peyrenees masuk ke kota-kota di Selatan Perancis seperti Arles yang berada di pinggir Sungai Rhone. Pasukan Odu The Great dikalahkan dalam Perang Bordeaux. Kemudian Abdurrahman menyemberang sungai La Garrone dan menakluk kota Bordeaux . Kemudian beliau menju Bourgogne dan menawan Lyon dan Besancon. Seterusnya beliau menyemberang sungai Loire, sungai terbesar di Prancis untuk menuju ibu kota Perancis. Tentera muslimin berjaya mengaut ghanimah yang sangat banyak. Odu The Great yang kalah perang pergi bergabung dan minta tolong dengan Charles Martel. 

Charle Martel mengumnpulkan tentera besar dari bangsa Gallia dan Jerman.  Tenteranya dikerah menghadapi tentera Abdurrahman Al-Ghafiqi dan bertemu di satu lembah antara bandar Tours dan Poitiers. Perang berlangsung 7 hari. Perang ini disebut dalam Sejarah Islam dengan Perang Balatus Syuhadaa dan dalam sejarah Eropah dikenali dengan Battle Of Tours. Setelah berperang sengit 7 hari, pada hari terakhir berlaku kekacauan dalam pasukan kaum muslimin. Dikatakan sebahagian pasukan Charles Martel telah dikirim untuk membakar harta-harta ghanimah yang dikumpul oleh tentera Abdurrahman Al-Ghafiqi  menyebabkan kalangan tentera berpatah balik dan barisan hadapan menjadi longgar. Sebahagian sejarawan Islam menolak riwayat sedemikian yang menggambarkan ketamakan tentera Islam ke atas harta Ghanimah, namun, ada yang menerima cerita itu sebagai satu kemungkinan kerena sehebat generasi sahabat nabi pun berdepan dengan masalah yang sama dalam peristiwa kekalahan Perang Uhud.

Abdurrahman Al-Ghafiqi cuba menyusun kembali pasukannya, namun dalam situasi tersebut dia mengalami kecederaan  terkena panah yang membawa kepada meninggalnya. Tarikh gugurnya beliau syahid adalah pada 27 Sya'ban 114H. Hal ini menimbulkan khilaf kalangan pasukannya sama ada untuk teruskan perang atau berundur. Maka, keputusan diambil berundur dan dikatakan anggota yang terluka terpaksa ditinggalkan kerana banyak sangat. 

Tahu-tahulah apa nasib mereka. Kasihan...tapilah itulah pengorbanan para pejuang.

Umat Islam hari ini wajib mengingat kehebatan para leluhur yang begitu pemberani, membela Islam dan menghadapi musuh tanpa ragu-ragu.

Percubaan yang gagal ini menghentikan kemaraan pasukan kaum muslimin. Pemimpin Andalus yang berikut sesudah zaman Abdurrahman Al-Ghafiqi tidak lagi sehebat beliau dalam usaha menusuk ke jantung Eropah. Itulah cubaan pertama dan terakhir para mujahid Islam menyerbu kota-kota Eropah. Andaikan, kalau misi itu berhasil dan panji Islam dapat dipacak di Kota Paris, maka Islam akan bersemarak di Eropah. Runtuhlah Byzantine dan Kota Kostantinopel akan tersungkur lebih awal berbanding apa yang telah berlaku dalam sejarah.

Namun Allah SWT punya rahsianya. Terimalah hakikat bahawa umat Islam gagal menakluk Eropah dan penyerbuan itu. Jika pasukan Islam kuat dan bersemangat, pasukan kafir juga kuat dan bersemangat. Antara Haq dan batil saling berlaga. Roda berpusing dan hari-hari bersilih. Mungkin Allah ingin cara yang lain Islam menguasai dunia. Generasi hari ini dapat memahami sebahagian rahsia Allah apabila melihat negeri-negeri di Eropah telah berkumandang suara Islam di dalamnya. Bangsa Eropah memeluk Islam tanpa serangan berdarah tetapi dengan dakwah dan uswah.

Alhamdulillah atas segala nikmat Allah SWT. Kami redhalah Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai jalan hidup kami dan nabi Muhammad sebagai Nabi dan Rasul kami.

Kenanglah nama Abdurrahman Al-Ghafiqi sebagai adalah satu-satunya komander muslimin yang berjaya membawa masuk pasukannya ke bahagian yang paling jauh ke wilayah Prancis.Walaupun cubaannya gagal, ia adalah satu catatan sejarah yang seharusnya jadi inspirasi generasi pewaris perjuangan. Bahawa ummat Islam tidak miskin tokoh dan pahlawan. Carilah pahlawan Islam sebagai inspirasi dan lemparkan ke longkang kumbahan para pahlawan palsu dan fantasi yang diciptakan  orang-orang kafir. Superman, Aquaman, Spiderman, Batman, Ultraman, Antman dan berapa banyak lagi hero ciptaan, dalam dunia realiti mereka tidak wujud sama sekali. Namun, hero-hero Islam telah wujud dalam dunia realiti dan sejarah mereka tidak dapat dinafikan.