Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Wat Ban Prak Tham

September 22, 2008


Pada satu hari, ketika memeriksa peti surat di rumah sewaku, aku menemui satu risalah yang bertajuk" Wat Ban Prak Tham". Risalah itu mengandungi satu anekdot seperti berikut:


Saya Lee Kuang Meng (016-503xxxx) adalah seorang perniagaan. Dalam beberapa tahun ini, perniagaan saya jatuh. Dalam keadaan ini, saya pun bermain judi sampai pinjam along, saya rasa nak bunuh diri tetapi saya ingat keluarga saya. Saya pun putus fikir, saya ingat tuhan boleh tolong saya...


Pada masa itu saya balik rumah, saya nampak peti surat saya ada bil elektrik, saya lagi susah, saya pun ambil sajalah, tetapisaya nampak ada sekeping iklan master, saya ingat master ini mesti boleh tolong saya. Saya seorang peniagam, tak pernah beli nombor, dalam keadaan ini saya terpaksa meminta pertolongan dengan master, dalam telefon master suruh saya jangan risau. Oleh itu, master bagi nombor 7182 dan suruh saya beli sebanyak RM120.00 besar dan RM80.00 kecil di sebelah magnum. Pada malam itu, 7182 betul-betul sudah buka tempat pada hadiah pertama. Pada masa itu saya tanya mastermahu hantar wang berapa, master kata tidak perlu...cuma suruh saya tolong orang susah dan mesti mahu buat perkara yang baik.


Di sini saya ingin mengucaopkan ribuan terima kasih kepada master dan tiap-tiap tahun ingin mengedarkan 80 ribu keping risalah ini sebagai tanda terima kasih kepada master. Harap oprang ramai yang menghadapi masalah kewangan, jangan ragu-ragu lagi, segala telefon master.


Melihat kepada susunan bahasa surat ini, besar kemungkinan ia ditulis oleh seorang bukan melayu. Banyak kesilapan ayat. Noktah dan koma tidak mengikut peraturan sepatutnya.


Entah apa tujuan sebanar pengirim risalah ini.Kalau mengikut perenggan terakhir risalahnya, mungkin boleh difahami bahawa pengiriman risalah ini adalah amal baiknya menolong orang susah dengan mencetak 80 ribu salinan dan menyebarkannya.
Aku melihat dua kemungkinan:
  1. Risalah ini rekayasa syarikat judi nombor ekor untuk melariskan pembelian.
  2. Risalah ini adalah dakyah golongan yang mencemarkan akidah umat Islam.
Persoalannya, siapakah master tersebut. Tajuk risalah tersebut sebenarnya telah menjelaskan kepada kita bahawa risalah ini ada kaitan dengan wat siam iaitu rumah berhala masyarakat Siam yang menganut ajaran Budha. Justeru, andaian mudah kita ialah, master ini mungkin seorang sami budha.

Risalah sebegini dimasukkan ke dalam peti surat semua orang tak kira siapa. Dalamnya disertakan nombor telefon master. Bagi orang Islam yang lemah iman dan sedang dilanda masalah hutang pula, barangkali mengambil jalan mudah dan terpengaruh dengan cerita Lee Kuang Meng tersebut. Mungkin ada yang akan menalifon master itu untuk menyelesaikan masalah.


Di sini titik bahaya risalah ini. Jika sampai ada orang Islam yang mencuba saranan tersebut dan menalifon master untuk membantu masalahnya, dia telah merungkai izzah agamanya sendiri. Master yang beragama budha itu mungkin dilihatnya penyelamat dan Allah tidak berperanan lagi.


Akidah boleh tergelincir jika mempercayai dan melakukan seperti saranan surat ini.

0 comments:

Post a Comment