Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

MENCARI MUSTAHAQQIN ZAKAT FITRAH

September 25, 2008

Beberapa hari lewat minggu terakhir Ramadhan ini, fikiranku masyghul memikirkan kepada siapa akan kuberikan zakat fitrahku. Aku telah beberapa tahun tidak menyalurkannya kepada amil yang dilantik. Aku lebih yakin dan untuk menyampaikannya sendiri kepada orang yang benar-benar memerlukan.
Kebetulan, pulang sekolah hari ini, aku hantarkan seorang muridku yang bernama Mohd Farhan Janroh pulang ke rumahnya. Sudah beberapa kali aku hantarkannya pulang sebelum ini, tetapi setakat ini hanya sekadar menurunkannya di tepi jalan utama. Aku hanya melihatnya masuk ke dalam satu kawasan yang ditanami kelapa sawit dan dia hilang di balik deretan pokok-pokok kelapa sawit. Aku tidak tahu di mana rumahnya.

Namun, kali aku aku ingin sekali menjengah melihat kehidupannya. Oleh itu, aku turut sama menyusuli denai-denai antara pepohonan kelapa sawit menuju ke rumahnya.

Ketika aku sampai di rumah Farhan, hatiku tersentuh melihat lokasinya. Rumahnya dibina di pinggir sungai cetek yang sangat keruh airnya. Rumahnya pula dibina daripada kayu-kayu hutan. Sebenarnya ia adalah rumah makciknya. Farhan tinggal bersama dua makciknya. Rumah mereka berkembar.Berbual-bual mengenai kehidupan mereka, makcik Farhan yang bernama Aina itu menceritakan bahawa dia sekarang tidak bekerja setelah berhenti bekerja sebagai cleaner di Giant, Sandakan. Suami telah meninggal kini dia tinggal bersama seorang anak perempuannya yang sepatutnya sudah memulakan persekolahan tahun satu. Namun, kerena kelewatan mendaftar, anaknya itu belum disekolahkan. Ditambah pula faktor kewangan kerana katanya kehidupannya miskin.Sebelum pulang, aku menghulurkan sebahagian wang zakat aku serta isteri dan anakku.
"Saya ni tak pandai menerima, ustaz...", makcik Aina itu meluahkan keserbasalahannya.
"Tak perlu kata apa-apa untuk terima, terima sahaja...", aku mempermudahkan.

Sememangnya begitulah memberi zakat. Kalau aku memberi dengan niat zakat, jadilah ia zakat. Sementara si penerima tak perlu niat atau mengatakan apa-apa. Kebiasaan yang dibuat orang antara pemberi zakat dengan amil, itu hanya formaliti yang tidak punya kepentingan apa pun dalam kesesahan perlaksanaan zakat.

Aku membahagikan dua zakat fitrahku tahun ini. Sebahagian zakat untuk makcik aina dan sebahagian lagi kepada makcik penjaga Farhan. Aku lebihkan daripada kadar yang wajib atasku dan keluargaku. Tidak salah melebihkan dalam memberi zakat. Apa yang melebihi kadar wajib akan menjadi sedeqah sunnat.

Makcik Aina menghadiahkan aku satu beg plastik ketam. Aku ingin menolak tetapi memikirkan dia amat beria-ia, aku terima. Sesungguhnya walaupun mereka miskin, mereka juga ingin memberi.
Lebarkan peluang orang lain memberi...Aku memilih pendekatan itu.

"Kamu bangsa apa Farhan...", sambil berjalan aku bertanya kepada Farhan ketika dia menemaniku kembali ke keretaku yang terletak di tepi jalan utama.
"Kagayan...",jawab Farhan.
"Mana ibu ayahmu?",
"Ayahku dan meninggal...ibu pun dah meninggal...", jawab Farhan
"Kamu berapa beradik?"., tanyaku.
"Enam...".
"Mana yang lain...?"
"Satu kerja jaga kuda, di sanalah dia tinggal, yang lain ada di Kagayan...dijaga satu orang abangku..."Farhan mengungkapkan kisah keluarganya.
"Kamu pernah ke Kagayan?", tanyaku.
"Pernah ustaz...jauh...mau beberapa jam naik kapal...".

Kagayan merupakan sebuah pulau antara kepulauan di Filipina dan penduduk yang berasal dari sana dikatakan berbangsa Kagayan dan merekalah mojoriti warga Kampung Sibugal Besar. Kebanyakan mereka, kini telah menjadi warganegara Malaysia.

Alhamdulillah...hari ini telah sempurnakan kewajipanku. Dalam menyempurnakan kewajipan ini, aku telah dapat melebarkan ukhuwah dan persaudaraan.

0 comments:

Post a Comment