Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ceramah di Sambay Hotel

September 20, 2008

"Apabila seseorang manusia telah cukup bilangan harinya dalam rahim ibu sebanyak 120 hari, Allah perintahkan malaikat meniupkan ruh kepadanya lalu dituliskan 4 perkara. Empat perkara tersebut adalah mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya..."demikian antara lain isi ceramahku di Sambay Hotel hari ini kepada sekumpulan kakitangan Amanah Ikhtiar Malaysia kawasan Pantai Timur Sabah.
Aku bersandarkan sebuah hadis yang terdapat dalam kumpulan 40 hadis pilihan Imam Nawawi dan terdapat dalam sahih Bukhari dan juga Muslim yang bermaksud:
" Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya : ' Sesungguhnya sesaorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yand demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat pekara : rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya sesaorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya sesaorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu. "
Persoalan mengenai ketetapan takdir azali ini masih menimbulkan polimik dalam jiwa ramai orang. Para peserta bertanyakan soalan mengenai apa perlunya berusaha kalau sudah ditetapkan amal dan kesudahan kita. Aku menjelaskan bahawa ketetapan tersebut berada dalam ilmu Allah dan kita sebagai hamba tidak tahu dan tidak akan pernah tahu apa yang ada dalam ilmu Allah sebelum terjadinya satu ketetapan tersebut.Kerana itu, kita berbuat sesuai dengan ilmu kita. Apa yang menjadi ilmu kita ialah bahawa kita perlu berbuat baik dan jika berbuat baik akan dibalasi syurga kerana itulah janji Allah. Apa yang akan berlaku kepada kita bukan sesuatu yang perlu kita dalami kerana itu menjadi rahsia Allah SWT.
Ceramah pada siang tadi di bawah tajuk AL QURAN: PANDUAN DAN PEMBIMBING PERJALANAN HIDUP MANUSIA DI DUNIA DALAM MENGEJAR ALFALAH DI AKHIRAT. Ceramah pembukaku berkisar tentang kelebihan sepuluh yang akhir daripada Ramadhan, amalan-amalan yang digalakkan dalam tempoh tersebut dan beberapa fakta tentang Al-Quran.

0 comments:

Post a Comment