Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Budaya tanduk syaitan mengancam akidah remaja

September 13, 2008


Pada malam 31 Ogos yang lalu, aku bersama teman-teman seperjuangan telah turun ke lapangan dalam misi dakwah menyebarkan risalah kesedaran. Sebagaimana saban tahun, malam tersebut disambut dengan pelbagai acara. Paling tidak , ia disambut dengan tembakan bunga api yang ditaja oleh pihak-pihak tertentu. Bandar Sandakan tidak terkecuali.


Ketika kami sampai, orang ramai, khasnya para remaja berkumpul sepanjang tembok pinggir laut Sandakan. Memang manusia bersesak-sesak. Sungguh kasihan melihat para remaja yang berada di lokasi tersebut dengan pakaian yang tidak menggambarkan identiti serta budaya ketimuran, jauh sekali untuk dikaitkan dengan Islam. Kebanyakan mereka masih terlalu mentah dan berada pada peringkat umur belasan tahun.


Melihat fenomena ini, tergambar betapa kemelut genarasi masa depan berada pada tahap yang merisaukan.


Media massa meriwayatkan, kini telah muncul satu budaya baru di kalangan ramaja iaitu memakai "tanduk syaitan". Tahun-tahun yang lepas tidak ada budaya sebegini. Pada tahun ini, budaya songsang ini telah muncul dan menjadi ikutan.


Amat menghairankan, mengapa syaitan yang dipilih sebagai ikutan. Mereka dengan bangga tanpa silu meletakkan dua tanduk di kepala. Dua tanduk tersebut dengan mudah difahami sebagai tanduk syaitan oleh sesiapa yang melihat.


Kalaupun mereka ingin mengikut sesuatu, kenapa mereka tidak memilih untuk meniru malaikat. Kenapa memilih syaitan? Kenapa pakai tanduk yang sinonim dengan syaitan? Kenapa tak pakai sayap yang sinonim dengan malaikat? Itupun kalau sudah teringin sangat meniru!


Kasihan anak bangsaku...

0 comments:

Post a Comment