Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

LELAKI HARURI ITU

February 27, 2014

Pada satu ketika, Saidatina A'ishah radiallahu anha telah didatangi oleh seorang perempuan dan bertanyakan tentang mengapa wanita yang berhaid diwajibkan mengqadha puasa Ramadhan tetapi tidak pula diwajibkan mengqadha solatnya. Lantas, pertanyaan Saidatina A'isyah kepadanya ialah:

"Apakah anda seorang wanita Haruriyah?",

Lantas, wanita menafikannya dan mengatakan beliau hanya bertanya.

Di Kufah ada satu daerah bernama Harura'. Pada zaman pemerintahan Saidina Ali, dari daerah tersebutlah mula keluarnya kelompok Khawarij yang menentang Saidina Ali. Mereka punya satu selogan iaitu "La Hukma Illa Lillah". Mereka hanya menerima apa yang ada dalam Quran dan tidak menerima apa yang diriwayatkan menerusi hadis.

Pengecualian bagi wanita berhaid daripada solat tiada dalam Quran. Kalau mengikut hukum umum perintah mendirikan solat, maka wanita berhaid adalah wajib mengqadhakan solat. Malah adalah kalangan yang pendokong pendapat Haruri mewajibkan solat bagi wanita yang berhaid. Hanya menerusi hadis hukum pengecualian qadha solat bagi wanita berhaid boleh didapati.

Para Haruri itu tidak mahu menerima hadis sebagai sumber hukum. Mereka berlagak pembela Al-Quran. Sebenarnya Quran yang mereka baca tidak lebih dari dengkur di halkum mereka sahaja.

Membaca jalan pemikiran Haruri bukan sukar. Sebagaimana dalam kes wanita berhaid itu, mereka juga mempertikaikan kewajaran hukum rejam bagi penzina yang muhson. Ini kerana hukum sedemikian tidak ada dalam Quran. Dalam Quran hanya ada hukum sebat 100 kali bagi penzina.

Maka, dalam sebuah tulisan di Blog Tun Dr. Mahathir, beliau menyifatkan hukum rejam tiada dalam Quran. Merujuk kepada kenyataannya yang terdahulu, beliau menyifatkannya sebagai rekaan para fuqaha. Sebenarnya, kalau kita mempercayai Hadis sebagai sumber hukum Islam, kita tidak akan lancang menuduh hukum rejam sebagai rekaan para fuqaha. Ia wujud dalam hadis dan para ulama berijmak mengenainya.

Sebagai pengkagum Kasim Ahmad yang selamat bertahun-tahun memproklamasikan pendapatnya yang menolak keabsahan hadis, tidak menghairankan jika bekas Perdana menteri itu menganut sebahagian dari ajaran "anti hadis" Kasim Ahmad. Ia sangat malang untuk ornag yang diberikan Allah kemegahan dalam pemerintahan dan kebijaksanaan dalam berfikir, untuk memilih jalan pemikiran para Haruri.

Manusia Haruri telah pun muncul zaman para sahabat masih hidup. Idealisma mereka kononnya membela Al-Quran. Sebenarnya mereka tidak pun memahami Al-Quran. Bertanyalah kepada para Haruri itu, berapa banyak ayat Quran yang dihafal mereka? Ia tidak melewati sejengkal pun dari hafalan para ulama pembela hadis Rasulullah SAW. Mereka sering menjadikan laungan merujuk Quran sebagai panduan sebagai modal ketulinan Islam mereka, tetapi...Percayalah bahawa mereka hanya berdusta.

Sesungguhnya, zuriat Haruriyyin itulah sebenarnya Khawarij ummat ini.

0 comments:

Post a Comment