Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

WAKTU SOLAT

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

Keberhasilan SKPMg2

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

PAJSK

Sinar Harian

LOG IN FROG VLE

Sinar Harian

E-FILING LHDN

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

ADAB ORANG KAFIR

September 6, 2022

 Adab tidak hanya dimiliki oleh orang Islam. Memang Islam mengajar adab yang sempurna kerana nabi SAW adalah berada pada kemuncak kesempurnaan adab. Namun, berapa ramai orang Islam yang tidak dapat mengamalkan adab mulia yang diterapkan Islam. Hatta, dalam beberapa hal adab, orang Islam dikalahkan oleh orang kafir.

Saya ingin petik satu perkataan yang diungkapkan oleh Abu Jahal , musuh ketat nabi SAW dan antara bapak kafir pada zaman Nabi SAW. Saking ketatnya kekufurannya dan permusuhannya terhadap nabi SAW, dia mati dalam keadaan kafir di medan Badar dan mayatnya jadi penghuni telaga Qulaib!

Namun, Abu Jahal ini telah meninggalkan kepada kita satu cermin sikap bermaruah untuk jadi contoh buat kita. Tatkala dia bersama para 40 orang gangsternya mengepung rumah nabi SAW di malam sebelum hijrahnya baginda, ada kalangan pemuda-pemuda upahan Quraisy itu mencadangkan agar malam itu juga mereka ceroboh masuk ke rumah nabi Muhammad SAW dan membunuhnya.

Namun, Abu Jahal mencegah dan mengungkapkan kata. Kata-kata yang dirakamkan dalam sejarah:


 أتريد أن تقول العرب عنا أنا تسورنا الحيطان وهتكنا ستر بنات محمد؟


" Apakah kamu mahu nanti kelak bangsa Arab akan mengatakan bahawa kita ini jenis orang yang memanjat dinding dan memecahkan tirai anak-anak perempuan Muhammad??"


Lihat, begitu maruah Abu Jahal dalam soal adab terhadap memlihara kehormatan wanita. Apakah sebahagian orang Islam lebih hebat daripada Abu Jahal dalam soal ini. Para sekodeng, usahlah mendabik dada  bahawa kalian lebih mulia daripada Abu Jahal. Peringatan yang sama perlu dilontarkan kepada para penguatkuasa agama yang kekadang melanggar adab memecahkan pintu-pintu rumah orang atas nama nahi mungkar. Apakah agama membenarkan kita menceroboh batas keaiban seseorang yang tidak dibukakan mereka? 

Termasuk akhlak buruk apabila ada orang  Islam melakukan kerja-kerja menjatuhkan keaiban orang di media sosial. Diselongkar gambar-gambar memalukan orang lain dan disebarkan di media sosial. Ini kerja yang setanding dengan panjat dinding rumah orang dan merobek aurat anak perempuan nabi Muhammad SAW yang Abu Jahal sendiri tidka sanggup lakukan!

Ada satu lagi perkataan warisan jahiliyyah yang mengkagumkan.Tatkala Nabi menerima para wanita mukminat yang mahu berbai'ah kepada baginda selepas Fathu Makkah, antara akujanji yang nabi mahu mereka terima ialah: 

bahawa mereka tidak akan berzina.

ولا يزنين

Hindun bin Utbah, Isteri Abu Sufyan  mencelah dengan kata-katanya:


أو تزني الحرة؟


" Apakah perempuan meredeka ada yang berzina?!"



Hindun berkata demikian kerana baginya adalah satu yang pelik bin ajaib kalau wanita merdeka berzina. Kalangan bangsawan kota Mekah, wanita merdeka mereka tidak menceburkan diri dalam perbuatan bejat itu.

Wanita-wanita hari ini yang kononnya elit, terpelajar, berpangkat dan ada gelaran dalam masyarakat, tapi terjerumus dalam maksiat zina, bandingkan diri anda dengan Hindun binti Utbah pada zaman jahiliyyahnya!

Sesungguhnya, dalam soal adab, kekadang orang kafir lebih mengatasi apa yang orang Islam punya. Adab adalah suatu yang tersemat dalam hati dan ia menjadi pakaian sejak dilahirkan. Ilmu dan didikan akan menambahkan sempurnanya. Jika hadir dalam dunia dengan dengan tabiat serigala, bolehlah ilmu dan didikan mengubahnya menjadi  tabiat kuda, namun sesekali keserigalaan itu akan menunjukkan dirinya. Sementara seornag yang datang dengan tabiat kuda, maka didikan serta ilmu akan menambahkan lagi kesempurnaan tabiaat kekudaannya.

Dalam dunia hari ini, kita akan melihat perbezaan dalam beberapa aspek adab. Ada hal yang orang Islam jatuh tercorot markah adabnya berbanding orang kafir. Lihat sahaja misalnya dalam soal kebersihan , penjagaan alam sekitar, kecekapan dalam kerja, telus dalam memegang amanah dan banyaklah lagi dimensi yang kita boleh katakan bahawa orang kafir bersama kekufuran mereka mendominasinya.

Di mana silapnya? Negara Barat kelihatan indah permai dan bersistem yang tertib. Negara Islam caca marba, kotor, rakyat dizalimi, penguasa rasuah dan alam sekitar dirosakan!

Ya wailah!




0 comments:

Post a Comment