Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Nasihat ibu ikan kepada anak-anaknya

August 4, 2008

Kuliah untuk sekumpulan muslimat yang berqiamullail pada malam itu disampaikan oleh seorang sahabat dalam jemaah iaitu ustaz Mohd Shahran . Beliau membawakan satu kisah perbandingan yang cukup menarik tentang hidup di dunia ini. Katanya perutusan nabi Muhammad saw kepada manusia memberi peringatan tentang akhirat umpama kisah seekor ibu ikan bersama anak-anaknya. Al-kisah, pada satu hari, seekor ibu ikan berenang-renang di tepian batu bersama beberapa ekor anaknya. Tibu-tiba mereka ternampak makanan yang enak tersangkut di mata pancing. Ibu ikan yang terlah tahu bahayanya mata pancing kepada golongan ikan, lalu member nasihat dan peringatan kepada anak-anaknya itu.
“Wahai anakku…walaupun kalian nampak makanan ini enak, tetapi ia adalah umpan yang merbahaya. Jika kita makan umpan ini, mulut kita akan tersangkut pada mata pancing dan kita akan direnggut keluar dari air oleh sejenis makhluk bernama manusia. Mereka akan membelah perut kita dan mengeluarkan isi perut kita….”, ibu ikan menceritakan kepada anak-anaknya yang duduk berceretek di sekelilingnya. Anak-anak ikan mendengar dengan khusyuk nasihat dan peringatan ibu mereka.

“Lalu, makhluk manusia itu akan melumuri kita dengan garam, dan dimasukkan kita ke dalam kuali yang berisi minyak panas. Kita dimasak dan kemudia dimakan. Tulang-tulang kita akan dimakan oleh kucing dan dcebisannya diangkut oleh semut…alangkah ngerinya akibat makan umpan ini wahai anak-anakku…”, lanjut sang ibu ikan

Anak-anak ikan mendengar dan memahami amaran ibu mereka. Namun ada seekor anak ikan yang paling kecil. Ia degil dan suka melawan cakap ibunya.

“Omongan kosong!”, anak ikan itu memintas cerita ibunya.”mana ada makhluk bernama manusia itu. Kalau ada tentu kita telah lihat. Tidak ada belah perut dan lumur garam, tiada juga kucing yang memakan tulang kita….”, si anak ikan yang degil tidak percaya cerita ibunya.

Tanpa mempedulikan nasihat ibunya dan ingatan abg dan kakaknya yang lain, si adik pun terus menyambar umpan tersebut dan akhirnya, mulutnya pun tersangkut di mata pancing. Tubuhnya pun direnggut keluar dari air dan berlakulah atasnya apa yang telah diceritakan ibunya.
“Demikianlah Nabi Muhammad ibarat ibu ikan yang menasihati anak-anaknya tadi. Nabi memberikan peringatan tentang balasan siksa neraka bagi yang melanggar perintah Allah, namun…manusia degil tidak menghiraukan nasihat dan amaran nabi…mereka melanggarnya…lalu mereka akan menemui nasib seumpama anak ikan tersebut….”, ust Mohd Shahran menyimpulkan kisahnya pada malam itu.

Itulah cerita yang menarik untuk kita renungkan bersama. Mudahan kita tidak akan menjadi sebodoh anak iakan yang degil itu.

Abgkama
Lot 268, Taman Fajar.
4 August 2008
4:50 PM

0 comments:

Post a Comment