Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KHURASAN

August 31, 2021

Dalam  dalam sebuah hadis Saheh yang terdapat dalam Sunan Ibn Majah:

عن ثوبان قال
يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم ، ثم ذكر شيئا لا أحفظه، فقال: فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي

Sahabat nabi Tsauban berkata: Akan berlaku pergaduhan merebut kuasa di Kota Mekah melibatkan 3 putera Khalifah. Namun, seorang pun dari kalangan mereka tidak berhasil mendapatkan kuasa itu. Lalu muncullah panji hitam dari sebelah Timur, mereka akan memerangi kamu dengan perang yang tidak pernah kamu saksikan sebelumnya. Kemudian nabi sebut sesuatu yang aku tidak ingat. Seterusnya nabi berkata lagi: Apabila kamu melihatnya, maka datangilah dia walau merangkak atas salji. Kerana itulah benar-benar Imam Mahdi.


Panji hitam yang disebutkan itu akan muncul di walayah yang dulu pernah dinamakan Khurasan.


Di manakah Khurasan itu?



Kini, dalam kegawatan yang berlaku di Afghanistan dengan kebangkitan semula Toliban menerajui kuasa di sana, muncul pula kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai ISIS-Khurasan. Mereka mahu membentuk negara Khalifah yang menarik wilayah Khurasan sebagai bagian daripadanya.










Khalifah terakhir Kerajaan Fatimiyyah

August 17, 2021

Kerajaan Fatimiyyah tegak berdiri di Negeri Mesir. Ia adalah sebuah kerajaan yang berteraskan aliran Syiah Isma'iliyyah, iaitu satu pecahan utama aliran Syiah. Selepas kematian Jaafar Sadiq, pengikut Syiah berpecah berdasarkan panutan masing-masing. Mereka yang memanut Musa Al-Kazim sebagai imam ikutan, dinamakan Imamiyyah. Namun, yang memanut Ismail salah seorang anak Jaafar Sadiq juga dinamakan Isma'iliyyah. Kononnya, dari keturunannyalah munculnya seornag yang bernama Ubaidillah Al-Mahdi yang menjadi Khalifah pertama kerajaan Ubadiyyah di Maghribi. Berdirinya kerajaan Ubaidiyyah ini adalah awal kepada munculnya kerajaan Fatimiyyah. 

Sehingga Khalifah ketiga kerajaan Ubaidiyyah ini, medan kekuasaan mereka adalah negeri-negeri di Utara Afrika. Apabila kekuasaan dipegang oleh khalifah ke-4 yang bernama Al-Muiz Lidinillah (953-975M), Mesir dapat dikuasai dan dengan itu pusat kekuasaan berpindah ke Mesir. Sebuah bandar baru bernama Kaherah telah dibina sebagai pusat kekuasaan mereka. Sejak itu, para khalifah kerajaan ini pun berada di Mesir dan kerajaan ini dinamakan Daulah Fatimiyyah.

Silih berganti khalifahnya sehinggalah sampai kepada khalifah yang ke-14 dengan gelaran Khalifah Al-'Adidh Lidinillah. Beliau memerintah antara tahun 1160 sehingga 1171M. Beliau merupakan khalifah yang terakhir dalam senarai pemerintahan khalifah kerajaan Fatimiyyah di Mesir. Dengan kata lain, ia adalah akhir kepada kekuasaan kerajaan Syiah Isma'iliyyah di Mesir.

Nama sebenar Al-'Adidh lidinillah ialah Abu Muhammad Abdullah bin Yusuf bin Al-Hafiz lidinnah. Menurut Al-Maqrizi, beliau dilahirkan pada hari Selasa, tanggal 10 Muharam tahun 546H danm diangkat menjadi khalifah pada 13 Rejab tahun 555H. Umurnya sewaktu menjadi khalifah adalah 9 tahun.

Al-Muqrizi menceritakan dalam kitabnya 'Itti'azul hunafa' mengenai peristiwa yang berlaku tahun 555H bagaimana naiknya Al-'Adidh ke jawatan khalifah. Katanya, selepas matinya Khalifah ke-13 iaitu Al-Faiz bidinillah, wazir kerajaan fatimiyyah ketika yang bernama Tala'i ibn Ruzzik dengan upayanya telah mengangkat Abdullah bin Yusuf bin Al-Hafiz lidinillah menduduki tahta dan diberi gelaran Al-'Adidh lidinillah.

Kerana usianya yang masih kecil, urusan pemerintahan dikendalikan oleh para wazir. Pada akhir pemerintahannya, saat kerajaan Fatimiyyah akan tumbang, jawatan wazir kerajaan direbuti antara dua orang iaitu Syawir dan Dhir Gham. Masing cari sokongan daripada kuasa luar. Syawir minta tolong daripada Sara Syam, Nuruddin Mahmud, manakala Dhir Gham minta tolong kepada raja Baitul Maqdis yang ketika itu dalam kekuasaan Salibi.

Nuruddin Mahmud menyambut permintaan Syawir itu dan mengirimkan pasukan tentera yang dipimpin oleh Asaduddin Syirkuh dan anak saudara Salehuddin Al-Ayubi. Setelah berjaya menyelesaikan konflik itu, Asaduddin mula berfikir alangkah baiknya kalau Mesir dsatukan dengan Syam dan Halab untuk berdepan dengan tentera Salin di Baitil Maqdis. Ketika itu, tentera Salib juga bercadang untuk menguasai Mesir. Al-'adidh lidinillah minta bantuan kepada Asaduddin Syirkuh untuk berhedapan dengan ancaman Salibi itu. Ini membawa kepada Asadudin menguasai jawatan sebagai wazir kerajaan. Ini adalah hamparan buat Salehuddin Al-Ayubi untuk menguasai Mesir kemudiannya.

KISAH MENGENAI KESUDAHAN KERAJAAN FATIMIYYAH

Ibn Khalikan menceritakan bahawa bahawa orang-orang Mesir menyebutkan bahawa pada masa awal berdirinya kerajaan Fatimiyyah, mereka  minta cadangan daripada tokoh ulama mereka untuk menyenaraikan gelaran-gelaran yang bakal diberikan kepada khalifah-khalifah yang dilantik, Maka disenaraikan beberapa gelaran dan mereka sepakat bahawa gelaran terakhir sekali adalah Al-'Adidh lidinillah. Kesepakatan ini mengherankan kerana ia berbetulan dengan peristiwa yang terjadi kemduiannya.

Ibn Khalikan juga menceritakan bahawa dia dengar ulama Mesir menceritakan mengenai mimpi Al-'Adidh. Dia melihat dalam mimpinya keluar seekor kala dari sebuah masjid yang dia kenal lalu kala itu menggigitnya. Lalu dia minta orang menta'bir mimpinya itu. Ahli ta'bir mimpi mengatakan daripada masjid itu akan keluar seseorang yang akan menyakitinya. Lalu, diperintahkan cari siapa orang yang ada dalam masjid itu. Petugas pun menemukan seornag lelaki Sufi yang tinggal di dalamnya. Dia dibawa kepada Al-'Adidh dan disoal beberapa soalan. Tentang dari mana, bila dan untuk apa dia datang. Soalan-soalan itu dijawab dengan baik. Bila Al-Adidh melihat bahawa tiada bahaya apapun pada lelaki itu, dia pun dilepaskan sembari berkata: Ya Syeikh, doakan untuk saya! Lelaki itu pun kembalilah ke masjid.

Apabila Salehuddin Al-Ayubi berjaya mengusai Mesir dan ingin menangkap Al-Adidh, beliau minta pandangan para ulama. Lalu, lelaki Sufi yang tinggal dalam masjid itu memberi fatwa keharusannya dan banyaklah serangannya ke atas Al-Adidh lidinillah. Kelihatan mimpi Al-Adidh itu benar.

Lelaki Sufi tang dimaksudkan itu ialah Najmuddin Al-Khabusyani. Kata Imam Az-Zahabi dalam Siyar A'lam An-Nubala mengenainya: Dia adalah seorang ulama besar yang zuhud.Kata As- Sakhawi: Beliau adalah ulama yang banyak menjawab para ahli bid'ah dan pejuang kuat akidah Asyariyyah di negeri Mesir".

Sehinggakan dia pernah mengarahkan agar seorang yang bernama Ibn Al-Kizani yang dikebumikan bersebelahan kubur Imam Syafie digali mayatnya dipindahkan ke tempat lain. Ini kerana menurutnya ornag itu adalah seorang musyabbihah dan tidak layak dikuburkan bersama Imam Syafie rahimahullah.

Siapakah Ibn Al-Kizani?

Baca...


Korban Covid19 satu renungan

August 1, 2021

 Kematian kerana Covid19 berjatuhan bagaikan bunga sakura. Kalau dulu saya dengar dari kejauhan. Kini berita kematian itu sudah berlegar disekeliling. Kalau dulu sebelum dikhabarkan siapa yang meninggal, sudah dapat ditelah umurnya. Tentunya orang tua atau yang berpenyakit kronik. Namun kini, keadaan sudah berubah. Kekadang yang diberitakan meninggal kerana Covid19 itu orang yang masih muda dan sihat wal afiat sebelumnya. Masya Allah. Dunia benar-benar diselubungi bau kemiyan!

Jumlah kematian kerana Covid19 dalam negara tercinta ini sudah melewati 9 ribu orang. Angka kes harian sudah tidak lagi berlegar pada puluhan atau ratusan orang. Ia juga bukan lagi dalam lingkaran ribuan. Ia sedah menapak ke belasan ribu. Kemungkinan yang menakutkan, ia mungkin akan melonjak ke angka puluhan ribu kes setiap hari.

Situasi Covid19 ini benar-benar sebuah bencana yang membingungkan. Jika mahu dinilai, bencana alam yang berlaku pun tidak memakan korban sebegini dahsyat. Tanah runtuh, Tsunami, banjir dan kemalangan jalanraya, angka korban masih lagi dalam hitungan yang terkawal. Kematian kerana Covid 19 ini sudah di luar kawalan.

Allah sedang menghukum kita, bukan sekadar menguji. Kerana kebobrokan yang dilakukan sebahagian daripada kita megundang murka Allah. Tepuk dada tanya hati. Apa yang telah kulakukan atau masyarakatku lakukan. Banyak pihak boleh dituding jari. Dari elit atas hingga rakyat terbanyak. Namun, menuding jari kepada diri sendiri lebih akmal. Lebih aslam.

Pun begitu, dalam setiap bencana yang ditimpakan Allah, terdapat akabira mujrimin.Firman Allah buat renungan:


وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِى كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَٰبِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُواْ فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ