Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Tauliah bukan buat para da'ei

September 9, 2011


Tauliah. Sekali lagi soal tauliah jadi isu apabila YB Khalid Samad dari DUN Shah Alam didakwa oleh Jais kerana menyampaikan kuliah agama di sebuah surau di Kapar, Klang, tanpa memiliki tauliah. Sebelum beliau, sudah banyak kali Jais buat hal. Jais menghalang para penceramah agama yang berilmu dan berbakat daripada menyampaikan ilmu agama dengan alasan tidak ada tauliah. Hatta, sampai ke peringkat individu yang diakui ketokohan di peringkat nasional dan ramai yang telah meneguk nikmat ilmunya, pun masih diasak oleh Jais dengan persoalan tauliah.

Hari ini, JAKIM menyatakan tindakan Jais itu adalah demi memelihara agama Islam daripada dicemari. Maka kerana itu, pensyaratan tauliah adalaH syar'i. Siapa yang tidak ada tauliah, beliau dilarang menyampaikan ilmu agama. Dengan larangan itu, adalah diyakini oleh Jakim maupun Jais, agama Islam telah dapat dipelihara kesuciannya.

Tetapi, betulkah pihak berkuasa agama itu mahu menjaga kesucian Islam dengan meletakkan ada tauliah sebagai syarat menyampaikan ceramah agama? Atau...apakah tidak mungkin dengan syarat itu akan memalapkah perkembangan ilmu agama dan akhirnya melemahkan agama Islam?

Penguasa agama yang menambat diri dengan peraturan lapuk tauliah ini sebenarnya dengan mudah menjadi tunggangan pihak yang berkepentingan. Mensyaratkan adanya tauliah, baru boleh menyampaikan ceramah agama adalah peraturan warisan penjajah. Zaman penjajah, mereka menghalang kebangkitan rakyat dengan mensyaratkan lulus dari segi pendaftaran untuk menubuhkan sesuatu perkumpulan atau pertubuhan. Kita menyaksikan banyak pertubuhan yang menentang penjajah telah diharamkan oleh penjajah. 

Waktu sebelum merdeka, hendak tubuh pertubuhan hendaklah mendapat tauliah daripada penjajah!

Kini, hendak sebar Islam pun kena ada tauliah. Bid'ah apa ini? Bid'ah yang menghalang kebangkitan Islam. Kalau nak halang penyebaran ajaran sesat, tidak perlu guna selembar kertas bernama tauliah. Guna kaedah lain lagi berkesan. Tauliah, dalam realitinya, digunakan untuk menghalang kebaikan, bukannya kejahatan. Cuba, kalau hebat sangat hendak mempertahankan Islam, syaratkan tauliah untuk konsert nyanyian, pusat hiburan,restoran,  kedai makan dan sebagainya. Banyak maksiat tersebar, kenapa tidak guna tauliah untuk menghalang pencemaran ke atas Islam? Kreatiflah, jadikan tauliah untuk mencegah kemungkaran. Bukan menghalang orang menyampaikan ilmu Islam. Tidak sesuai untuk syaratkan para da'ei memiliki tauliah. Lebih sesuai panggil pengusaha rumah tumpangan yang bersepah di Selangor itu untuk ditemuduga kelayakan tauliah. Panggil juga penyanyi-penyanyi yang bakal merancakkan konsert hiburan untuk ditemuduga tauliah. Mereka yang lebih layak mengemis tauliah, bukan para pejuang Islam dan para du'atnya!


Nah, satu hal lagi, di negeri Selangor ada berapa ribu guru agama yang menyampaikan ilmu agama kepada murid-murid. Sekarang ini, ditambah pula dengan ustaz dan ustazah dari program j-QAF. Jadikan syarat buat mereka semua, sebelum menyampaikan ilmu agama kepada murid-murid, memiliki selembar kertas bernama tauliah. Ia dikeluarkan oleh Jais atau Jakim.

Kalau hendak dikira implikasi kepada sasaran akibat penyampaian ilmu yang salah, kesan ke atas murid lagi besar. Menyampaikan kuliah kepada beberapa kerat ahli jemaah surau, implikasinya tidak sehebat kesalahan penyampaian kepada beratus-ratus murid sekolah. Mereka adalah generasi pelakar masa depan negara dan ummat. Para ustaz dan ustazah di sekolah perlulah diberi tauliah untuk mengajar demi menjaga generasi baru  yang sedang tumbuh ini.

Tapi, kalau ustaz dan ustazah di sekolah, mungkin akan dikatakan mereka sudah ditapis oleh institusi tempat mereka belajar. Mereka sudah diberi sijil lulus sebagai guru. Memadailah dengan kelulusan akademik itu. Tapi, bukankah sijil universiti atau maktab bukan tauliah Jabatan agama? Justeru, ia tidak sah. Ijazah pengajian Islam bukan tidak ada pada tokoh-tokoh yang dihalang Jais. Jadi, atas alasan apa lagi hendak bebankan mereka dengan tauliah.
"Ustaz...pergilah mohon tauliah untuk berkuliah di masjid dan surau....", seseorang mungkin akan berkata begitu kepadaku. 

Allahumma...tawallani fi man tawallait! 

Hanya Allah yang memberi tauliah...

0 comments:

Post a Comment