Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Tangkal Azimat dan Ilmu Gagah bukan ajaran Islam

September 7, 2011


Dicatatkan mengenai Mat Indera, pada 14 Oktober 1952, beliau dijemput ke sebuah perjumpaan di Kampung Seri Medan, dan dihidangkan tempe goreng dan air kopi yang bercampur dgn kecubung ungu,yang boleh menyebabkan rasa mengantuk dan dipukau jika meminumnya. Mat Indera setelah diberi minum air kopi bercampur kecubung itu telah tidak sedarkan diri; maka pada ketika itulah Mat Tukyo mencabut segala tangkal. Di katakan tangan Mat Indera diikat dengan lalang dan kemudiannya dibawa ke Balai Polis Seri Medan.Pengkhianatan terhadap pejuang tanah air ini merupakan satu pengkhianatan yg teramat besar . Adalah dipercayai kehilangan tangkal dan ikatan lalang menggugurkan semua kekuatan ilmu kebatinan beliau.

Dicatatkan juga bahawa beliau adalah seorang hafiz al-quran, gemar bernasyid, berkasidah dan berzanji. Beliau pernah bertugas di Sekolah Agama Bandar Pontian sebagai guru agama.

Aku teringat cerita lisan emakku mengenai seorang bernama Tok Janggut yang pernah hidup di sekitar kampung kami di negeri Kedah. Tok Janggut merupakan seorang yang berilmu dan agamawan. Dia dapat menukarkan daun kayu menjadi wang di kala hendak beli barangan.Dia juga ada ilmu kebal. Dia hidup di zaman Jepun menjajah tanah Melayu. Pernah dia ditembak, pakaiannya yang berlubang-lubang dek peluru, tetapi dia tak jadi apa-apa. Banyak cerita hebat mengenainya. Dia juga dikatakan dapat berada di tempat yang jauh dalam masa yang pantas. Di atas semua cerita ini, dakwaan bahawa dia seorang agamawan membuatkan aku merenung hakikat beragama orang dulukala.

Masa aku belajar sekolah agama dulu ada sebilangan kawan-kawan yang memakai tangkal di pinggang. Tangkal pengasih. Agar perempuan sayangkan si pemakainya. Demikianlah rahsia tangkal itu. Apa yang mengujakan ialah sumber ilmu mengenai tangkal itu diambil daripada kitab jawi simpanan ayah-ayah yang kuat beragama. Aku pernah diberikan sebuah kitab oleh seorang teman. Kitab itu milik ayahnya yang merupakan seorang yang belajar pondok di pelbagai tempat. Kandungannya mengajarkan pelbagai ilmu. Waktu itu aku terpesona dengan ilmu ghaib yang diajarkan dalam kitab itu. Cara agak mudah dan aku cuba amalkan. Namun, aku tidak dapat mengghaibkan diripun. Kitab Tajul Muluk dan Mujarabat menjadi bacaan yang menarik dan mengkagumkan kalangan kami para pelajar sekolah agama masa itu.

Ada banyak cerita mengenai kehebatan orang dulu. Mereka adalah nenek moyang kita yang meninggalkan sejarah kehebatan diri dan zaman untuk menjadi ranungan kita di masa ini. Sebahagian cerita mengenai mereka ditafsirkan orang sebagai lambang kehebatan ilmu nenek moyang kita. Siapa tidak tahu mengenai Kyai Saleh Selempang Merah yang berjaya menangkis serangan Komunis di Johor? Ilmunya menjadikan senapang komunis tidak meletup dan dia dan pasukannya dilihat " besar "  oleh pasukan komunis.  Diceritakan pula  bahawa ilmunya itu adalah zikir Yazaljalali Wal Ikram.

Demikian kita dihidangkan dengan kisah sejarah mengenai tragedi 13 Mei 1969 di mana menceritakan kehebatan ilmu parang terbang orang Melayu yang membunuh Cina. Bagi orang Melayu yang tidak teliti,  mungkin merasa bangga dengan cerita-cerita sebegitu. Ilmu Parang Terbang itu dikatakan khazanah bangsa dan lambang  kejaguhan Melayu. Padahal, ia tidak lebih dari penghinaan buat bangsa Melayu.


Mengenai Mat Indera yang dibincangkan ramai orang ini, ia juga merupakan salah satu watak orang dulu yang tidak terlepas daripada gambaran yang ada itu. Sungguhpun dia seorang yang dikatakan beragama, dia seorang yang bergantung kepada tangkal azimat. Dia memiliki ilmu kemegahan duniawi yang hari ini kalau kita bahaskan, akan membawa kita merumuskan penyimpangan daripada ajaran Islam. Ilmu ghaib, kebal dan bermacam-macam ilmu yang pernah dimiliki oleh nenek moyang kita dulu bukannya ilmu Islam pun. Perolehannya pun tidak mengikut lunas Islam.

Cerita mengenai orang beragama di zaman dulu begitulah gambarannya. Hatta, Wali Songo yang merupakan sejumlah da'ie hebat dari Tanah Jawa ditempelkan dengan cerita-cerita "khawariqul 'adah" yang jika diteliti mencurigakan dari segi kesucian akidah dan amalan Islam. Memang begitu yang tumbuh dalam budaya kita. Seorang tokoh yang hebat akan diperhebatkan dengan riwayat kecanggihan ilmunya. Seorang yang mempunyai ilmu yang canggih itu pula akan disempurnakan dengan lebel sebagai tokoh agama, ulama, pelajar pondok, berguru dengan ulama itu dan ini serta sebagainya.

Kalau benar sebagaimana diriwayatkan orang mengenai Mat Indera yang hilang kekuatannya setelah tangkal-tangkalnya berjaya dibuangkan dari tubuhnya, tahulah kita di tahap mana agama panutan Mat Indera. Semoga sebelum matinya dia telah bertaubat meninggalkan semua kekusutan dalam beragama itu.

Rasulullah SAW bersabda:

من علق تميمة فقد أشرك

"Sesiapa yang menggantungkan tangkal, maka sesungguhnya dia telah berbuat syirik".
(Hadis Riwayat Ahmad (4/156), Silsilatus Saheh :No. 492)

Bersyukurlah kita hidup pada zaman ini yang mendapat pendedahan ilmu dan mengembalikan kita kepada Islam yang yang lebih dekat dengan ajaran Rasulullah SAW.


1 comments:

Independent Malay said...

Assalamualaikum sdra,
Kemungkinan juga cerita2 bagaimana Mat Indera ditangkap dgn tipu daya & perihal penanggalan tangkal & azimat adalah juga rekaan semata2 olih mereka yg bersetongkol dgn puak2 British/Kafirun,satu lagi cara untuk memperlekehkan perjuangan Mat Indera.Bab cerita Hang Tuah & Hang Jebat pun banyak unsur2 kebangsaan yg lari dari Islam.Setahu saya Hang Tuah itu sudah bertaraf Wali & pernah perjuang hingga ke selatan Thai(dgn adanya perigi & masjidnya di Gerisik). Juga banyak cerita2 sejarah memang ditulis olih puak Kafirun ini jadi mana mungkin mereka mahu memperkasakan Islam & ajaran Rasullullah SAW.Wallahu'Alam.

Post a Comment