Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT DI PULAU PAMAGUAN

October 27, 2008

"Pada zaman Jepun, terdapat seorang kelantan lari hingga ke Kagayan dan berkahwin dengan perempuan Kagayan dan akhirnya menetap di sini....", ketua Kampung Pulau Pamaguan, bercerita. Namanya Kabol Tandiko. Kami memanggilnya Pandikar.

Aku dan beberapa sahabat yang menyertai program kali ini mendengar ceritanya penuh minat.


"Pada satu hari, ketika si suami sedang mengupas kelapa, dia bertanya isterinya tentang bahasa isterinya bagi perbuatan mengupas kelapa, isterinya memberitahunya bahawa kupas kelapa dalam bahasanya disebut "dibaguan", maka dari situlah datangnya nama pulau Pamaguan...", lanjut ketua kampung itu lagi.


"Kalau Tanjung Pisau pula, dahulunya ada sebuah kapal dari Sugut sarat dengan Tembikai, singgah di situ dan orang-orang atas kapal itu pun keluarkan pisau untuk makan tembikai. Tiba-tiba pisau itu jatuh di situ...maka dinamakan Tanjung Pisau...", ceritanya dilanjutkan mengenai asal usul Tanjung Pisau pula, sebuah tanjung yang tidak jauh daripada Pulau Pamaguan.

"Kalau Nunuyan...asal namanya daripada buah Nunuyan, buah sebesar ini dan sedap rasanya....", Kabol Tandiko menunjukkan isyarat ibu jarinya.

Program Khidmat Masyarakat di Pulau Pamaguan berlangusng selama 3 hari. Program tersebut dikendalikan oleh para pemuda yang bernaung di bawah Yayasan Amal Malaysia dengan tajaan dana daripada pihak Jakim. Bermula pada 25 hb Oktober, sekitar jam 1140 pagi, kira-kita 40 pemuda yang bernaung di bawah Yayasan Amal Malaysia bertolak daripada jeti Batu Putih merentasi sungai-sungai air masin mencelah lorong antara bakau, akhirnya tiba di Pulau Pamaguan sekitar jam 12.30 tengahari. Sebuah kapal nelayan disewa sebagai pengangkutan.

Aku menyertai program ini sepenuhnya. Menaiki kapal nelayan bukanlah hal yang baru. Namun, merentasi laut sebelah jeti Batu putih adalah kali pertama.

Sebahagian para peserta yang baru sampai selesai solat Zohor
Air pasang tidak cukup tinggi untuk mendaratkan kapal nelayan ke kawasan perkampungan. Para peserta program terpaksa menempuh cabaran getir merentas tebing bakau yang telah di ditebas oleh orang kampung sambil mengangkut segala kelengkapan program.

Kami berkampung di Sk Pamaguan sepanjang program. Sekalung penghargaan dan ucapan terima kasih kepada cikgu Khairuddin dan cikgu Jamri dari Sk. Pamaguan yang menyediakan tempat yang selesa untuk kami beraktiviti.Berkampung selama 3 hari di Pulau Pamaguan adalah meyeronokkan bagi yang dapat mengikhlaskan hati menyertai program tersebut. Walaupun penat mengangkut barang merentas bakau, ditambah dengan hujan yang berpanjangan, ia tidak melemahkan semangat para peserta.
Antara program sepanjang 3 hari tersebut adalah, gotong royong mengecat Masjid, membersihkan perkuburan, membahagi-bahagikan sumbangan beras dan dan keperluan dapur yang lain kepada warga pulau, ceramah keibubapaan, motivasi pelajar, kuliah agama, pertandingan bola sepak persahabatan, sukaneka kana-kanak, tayangan video tsunami dan Palestin Menangis, jamuan rakyat dan pemeriksaan kesihatan percuma.Warga Pamaguan cukup meraikan. Mereka cukup mesra dan berharap program seumpama ini diulang lagi di kampung mereka.
"Ikut program begini menyeronakkan....", kata Ustaz Farihan ketika dalam perjalanan pulang  ke rumah setelah tiba di Batu Putih.

"Jika kita mengikuti program jamaah dengan kerelaan hati, ikhlas demi menyahut seruan hidup berjemaah, ia akan memberikan kenikmatan dan keseronakan...namun jika sebaliknya...ia akan menjadi tekanan pula", aku menambah ulasan.
Aku mengucapkan tahniah kepada sahabat seperjuangan yang menyertai program ini dan berdoa agar kita ditetapkan hati atas jalan ini.
Aku mengabadikan nama anda semua sebagai saksi di hari muka...
Sahar, Mujahidin, Farihan, Zaidi, Isa Saud, Wahid, Mustaman,  Haris, Salleh...kalangan tunggak utama.
Ramlan dan doktor serta pembantu perubatan bersamanya.
Khairudin dan Jamri, dua guru Sk. Pamaguan. 
Mahdzir yang memberi khidmat memasak makanan peserta dan warga Pamaguan dibantu isterinya. Mubarak anak mereka yang ikut serta.
Para Guru dan pelajar Sekolah Swasta Assalam...
Pak Yazid, veteran kental setia bersama anaknya...
Semoga tegaklah amalulilah....di tangan pendokong yang kental dan tahan diuji.

0 comments:

Post a Comment