Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KANGKANG LAUT

July 30, 2008


Cerita mayat hilang daripada kuburan kerana digali oleh sejenis makhluk yang dipanggil kankang laut tersebar di kalangan murid-murid sekolah Tanjong Batu, lebih-lebih lagi yang berasal daripada kampung Tanjong Batu Laut di mana kejadian tersebut berlaku. Di sekolah, murid-murid rancak memperkatakannya dengan nada dan memek muka ketakutan. Kelihatannya mereka amat percaya dengan kewujudan makhluk bernama kangkang laut yang dituduh bertanggungjawab atas kejadian satu kubur yang baru ditanam mayat berlubang pada paginya.

Cerita tersebut yang dipetik dari cerita mulut ibu bapa serta saudara mara mereka menjadi cerita panas yang meremangkan bulu roma murid-murid. Sebagaimana biasa, sebuah cerita mulut akan ditokok tambah dengan pelbagai versi agar ia kedengaran lebih thrill .

Kononnya bapa saudara si fulan-fulan nampak kelibat makhluk tersebut semalam semasa berjaga di tanah perkuburan. Sayang tak sempat ditangkap, kata mereka yang bercerita. Keyakinan bahawa wujudnya makhluk kangkang laut itu diperkuatkan lagi apabila saudara mara si mati memagari kubur yang cuba digali malam sebelumnya dengan pagar buluh.kanak-kanak yang melihat wujudnya pagar bulu tersebut tanpa banyak soal menyematkan dalam fikiran mereka bahawa pagar tersebut bertujuan menjaga kubur tersebut agar tidak digali lagi oleh kangkang laut.

Sesungguhnya, kewujudan makhluk bernama kangkang laut tersebut tidak dapat dibuktikan kerana sehingga hari ini belum ada mata yang benar-benar bersaksi melihatnya. Yang ada hanya cerita-cerita yang cukup meragukan. Dalam banyak masyarakat pendalaman di pelbagai tempat, kepercayaan wujudnya makhluk mistik pemakan mayat terus menghantui warganya. Namanya pula pelbagai.

Di Tanjong Batu, keadaannya tidak jauh berbeza.

Diadaptasi daripada
Kegemparan 2006 di Kampong Tanjong Batu

2 comments:

adren said...

hantu kangkang laut d sabah lagi spicy . siap bole trbang dn blampu der . lampu neon aneka kaler . hahaha

Unknown said...

yup memg btul

Post a Comment