Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

Untuk dihubungi:

Email:
kama_wahba99@yahoo.com


Waktu Malaysia

Media

Sinar Harian Harakah Harian Metro Online Malaysiadateline Warta Darulaman Bernama News Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Sinar Harian Utusan Online Berita Harian Online Tranungkite Sabahkini Sabahdaily Menarik TV3 Yahoo News Utaranews Aljazeera English Republika Online CNN News Eramuslim Al-Arabi Islamtoday Islamtoday BBC News BBC News BBC News WorldNewsNetwork Al-Ayyam Al-Ayyam UtaraNews dailymail Al-Monitor Islampedia

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

Online Services

maybank2u iRakyat CIMBcliks Ambank Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia MAS TRANSNASIONAL MALINDO AIR TM TM

TV ONLINE

TV Malaysia TV Pas TV3 Al-Muttaqin Malaysiakini TV

KULIAH ONLINE

Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM Airasia Airasia

AKSESORI

Facebook Youtube Photobucket Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET

Yahoo Messenger

Rujukan

Batas Takfir

April 6, 2017



Seorang muslim dilarang menghukumkan kafir seseorang muslim yang lain melainkan kekafirannya jelas dan terang sehingga tidak ada keraguan lagi. Hingga tiada lagi jalan keuzuran untuk diberikan kepada seseorang itu, barulah dihukumkan dia sebagai kafir. Menyatakan perkataan tertentu, amalan tertentu atau iktiqad tertentu sebagai kafir dan kafir orang menutur, mengamalkannya atau berkeyakinan dengannya tidaklah boleh dianggap sebagai takfir kepada pelakunya.

Takfir adalah bila anda mengatakan "ya kafir!" kepada si folan atau si folanah yang melakukan hal-hal yang membawa kepada kekufuran itu. Padahal peruatan, perkataan atau iktikadnya itu masih boleh dicari jalan kemaafan buatnya.


Ada kalangan kita begitu mudah menghukumkan seseorang itu sebagai kafir. Tidak perlu berselindung. Ketika Siti Kasim buat onar, ada kutukan dibuat ke atasnya dengan tuduhan kafir. Ketika dia mengatakan " Allah tercipta daripada getaran", melompatlah sebahagian kita dengan satu kemarahan tuntas berserta hukuman atasnya sebagai kafir.

Begitulah yang dilontakan kepada para algojo pemikiran liberalisma, sekularisma, komunisma dan sebagainya. Mereka dituduh kafir dengan sebab perkataan, perbuatan atau iktikad mereka. Dalam masa yang sama mereka masih mengaku muslim.

Bak kata Siti Kasim...Islam versi Siti Kasim.

Awaslah. Isu Takfiri ini adalah sangat rumit. Ia memerlukan kesabaran dan ketengan. Boleh menerangkan sebab-sebab menjatuhkan seseorang muslim ke dalam lubuk kekufuran. Tetapi bukan bermakna menghukum individu tertentu sebagai kafir.

Pernah disebutkan nabi dalam sebuah hadis mengenai seorang pengembara di padang pasir yang bermalam dan kehilangan unta serta bekalannya. Setelah mencari dan berputus asa, akhirnya untanya itu kembali kepadanya. Dia pun berkata:

" Ya Allah, kau hambaku dan akulah Tutanmu!",

Kata-kata itu kafir. Tetapi yang menuturnya belum boleh dihukumkan kafir. Dia menuturkannya kerana terlampau gembira sehingga terucap kata-kata kufur. Ada banyak sebab lain. Mungkin terpaksa, mungkin jahil, mungkin salah faham tentang ilmu Islam, mungkin ada permusuhan peribadi....mungkin...mungkin. Ada seribu satu kemungkinan.

Maka...tahan lidahmu daripada mengkafirkan siapapun daripada kalangan muslim sehingga ditegakkan hujah yang jelas lebih terang daripada matahari di siang bolong!

Baca buku Sayyid Muhammad "Alwi Al-Maliki Al-Hasani, At-tahzir min Al-Mujazifati bi takfir", belua sendiri memetik kalam Ibn Taimiyyah yang melarang takfir membuta tuli. Sedangkan sebilangan pengkagum Ibn Taimiyyah mengambil jalan menyalahi Syeikh ikutan dengan mengkafir ramai orang secara "ta'yin". Demikian pula pengkagum Sayyid Muhammad 'Alwi Al-Maliki yang menuduh "mujassimah" kepada lawan mereka. Ia bukan datang daripada Sayyid, tetapi dari wahyu Syaitan yang bersiponggang.

Selamatlah siapa yang diselamatkan Tuhan. Tersungkurlah siapa yang dilepaskan Tuhan.

Jangan dikecewakan dengan bicara sendiri.

April 3, 2017

Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah SAW:


إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَرْفَعُهُ اللَّهُ بِهَا دَرَجَاتٍ ، وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَهْوِي بِهَا فِي جَهَنَّمَ


(Hadis Riwayat Bukhari)

Maksudnya: Sesungguhnya sesorang hamba itu akan bercakap dengan satu kalimah yang Allah redhai, tidak terlintas dalam benaknya bahawa dengan sebab kalimah itu Allah akan mengangkat darjatnya. Dan sesunguhnya ada pula seorang hamba itu yang bercakap dengan kalimah yang dimurkai Allah, tidak terlintas dalam benaknya bahawa ankara kalimah itu dia dihumbankan ke dalam neraka.


Kalimah yang Allah redha, kecil di mata kita. Namun dengan sebab kalimah itu, Allah kurniakan darjat berganda-ganda kepada yang mengucapkannya di akhirat kelak. Bagaimana boleh terjadi demikian?


Demikian pula, kalimah yang ringan, remeh dan mudah meluncur keluar daripada lidah kita.Kita anggap ia tiada apa-apa. Kita rasa ia biasa sahaja, kecil dan tidak berikan apa-apa makna buat kehidupan kita di dunia maupun akhirat. Tapi, di sisi Allah ia besar dan kelak menjadi penyebab kita dihumbankan ke dalam neraka.


Renung dan fikirkanlah. Ambil contoh mudah. Kita menulis dalam FB, Blog, wahatsapp dan berbagai-bagai media sosial. Kita tulis yang baik-baik lalu dengan sebab tulisan orang mendapat hidayah atau berubah menjadi baik.Tulisan itu mungkin kita rasa kecil. Tetapi ia telah disambungkan dan dirantaikan orang serta ramai mendapat manfaat daripadannya. Akhirnya ia melimpahkan ganjaran pahala luar biasa dan meninggikan darjat di akhirat kelak. Kita pun terkejut pada saat itu. Tidak sangka tulisan sepele itu menjadi sebab ganjaran luar biasa.


Tetapi bagaimana pula jika kita biasa menulis umpatan, cacian, kejian dan kutukan. Diadunkan pula fitnah sengketa yang tidak pernah kering daripada tinta yang kita lakarkan. Banyak pemain media sosial membawa tabiat ini. Tulisan itu kalau diterjemahkan ke dalam bentuk kata-kata yang diucap, akan bertambahlah beratnya kejian sehingga telinga pun tak sanggup mendengarnya. Ia kemudian dirantaikan orang dengan, 'like' dan 'share' sehingga 'viral' dan mencecah ufuk timur dan barat. Juga Utara dan selatan. bahkan melonjak ke alam tinggi hingga ke atas langit ke tujuh.. Bagaimana dengan ucapan sedemikian di akhirat kelak. Disangka kecil dan biasa masa bermain di media sosial. Tetapi, kelak ia sangat besar kerugiannya.


Kerana tinta nista dan umpatan cerca, pahala solat dan puasa jadi sirna. Pahala jihad dan derma buat bayar denda. Anda kita pelakunya, kita pun akan terkejut amat sangat dengan kesan daripada tinta mudah yang kita pernah hamburkan dulu.


Terlalu banyak yang bersiponggang dalam hati kita. Mahu mengkritik orang itu dan ini. Marahkan si folan bin si folan. Sungguh meruntun dalam jiwa kita. Tapi...sabarlah. tahanlah! Benamkan ia di dasar lubuk hati. Tidak bermanfaat jika diseranahkan. Bahkan akan menjadi gunung besar yang akan menghempap kita pada hari yang rugi apa dulunya yang disangka untung.


Diam mendepani kemelut 'fitan' itu tanda bijaksana!

Gigitan nyamuk tidak perlu dibalas

January 13, 2017

Kita berharap kalau orang yang menghina Allah atau Rasulullah itu akan mendapat balasan. Kalau ikut kita, biar orang itu mendapat hukuman segera atas kelancangannya. Biar lidah yang mencela itu jadi kelu dan bisu hilang kudrat bicara. Kalau tangan yang menulis atau kaki yang memijak Quran, biar si pelakunya terkena tulah anggota itu jadi bengkak untut atau kemalanan sampai putus. Biar petir dari langit menyambarnya. 

Tapi itu tidak berlaku?

Seolah-olah Allah lemah dan tidak mampu membalasnya.

Sejenak, mari kita bandingkan dengan kita. Sewaktu kita digigit nyamuk dan nyamuk berjaya menghisap darah kita lalu terbang pergi, apakah kita menyimpan dendam kepadanya hingga memburu nyamuk itu hingga ke sarangnya? Tidak bukan?

Kita anggap gigitan nyamuk itu hal kecil dan kita lebih besar dariapada nyamuk itu. Padahal nyamuk anggap dirinya menang, hebat dan pintar. Kalau kita dapat mendengar ejekkan nyamuk kepada kita, kita akan tersengeh. Apalah nilainya kemenangan sang nyamuk itu?

Demikian Allah ke atas musuh-musuhnya. Dia maha besar dan tidak terjejas dengan penghinaan mereka ke atasNya.

ORANG BERAKAL BUKAN PENGIKUT BUTA LELUHUR



بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِم مُّهْتَدُونَ


Bahkan mereka berkata: "Sesungguhnya kami mendapati bapak-bapak kami menganut suatu agama, dan Sesungguhnya kami orang-orang yang mendapat petunjuk dengan (mengikuti) jejak mereka".(Surah Az-Zukhruf: Ayat 22)



Orang-orang bodoh seperti sekumpulan monyet yang mewarisi tradisi pendahulu tanpa bertanya.

" Apa sebabnya anda berbuat demikian?"
" Kami tidak tahu, kami hanya mendapat tahu orang-orang sebelum kamu berbuat hal itu, dan kami hanya meneruskannya!", demikian jawapan kelompok orang bodoh yang telah memandulkan akalnya.



Satu ekperimen telah dibuat oleh sekumpulan saintis untuk mengkaji tabiat monyet. 5 ekor monyet telah dimasukkan ke dalam sebuah sangkar besar yang di tengah-tengahnya dibuat satu tangga untuk naik ke atas.  Di atas itu di simpan setandan pisang yang masak ranum sedap dan menarik pandangan mata para monyet itu. Lalu, monyet berlima itu berlumba-lumba untuk memanjat tanggat bagi mendapatkan pisang itu. 

namun, saintis yang membuat pemerhatian itu segera menyimbah monyet dengan air sejuk sehingga mereka berlarian turun tangga dan menyelamatkan diri. Mereka cemas dan ketakutan sehingga tiada yang berani mengulangkannya. Jika ada monyet yang cuba serakah naik tangga, kawan-kawannya sendiri akan memukulnya dan menghalangnya. 

Lalu, seekor monyet baru dimasukkan dan seekor monyet lama dikeluarkan. Monyet baru yang tidak tahu apa kisah di sebalik tangga ke atas itu, bila ternampak pisang   di atasnya, dia pun segera mahu naik ke atas. Tetapi, monyet-monyet lain menghalangnya dan memukulnya sehingga dia tidak jadi naik. Monyet yang baru di masukkan lagi menggantikan monyet veteran. Demikianlah yang berlaku . Monyet baru akan cuba naik tetapi dihalang dan dipukul oleh monyet yang lebi lama. Hinggalah monyet yang dalam sangkar itu semuanya diganti dengan monyet baru dan tiada lagi monyet kumpulan pertama.  

Akan tetapi, semua monyet itu mengulangkan hal sama. Bila ada monyet yang cuba naik tangga, ia dipukul dan dihalang. Semua monyet baru tidka pernah kena simbah air sejuk tetapi mereka hanya mengikut perbuatan pendahulu mereka. 

Demikianlah akal monyet. Demikianlah pula akal manusia dunggu yang mempusakai amalan nenek moyang tanpa bertanya sebab musababnya. Sebab itu Islam datang dengan menegakkan prinsip berhujjah. Melalui hujjah, akal digunakan dan tidak dimandulkan. Tanyalah sekian banyak amalan dalam masyarakat yang anda warisi daripada nenek moyang. Kenapa dan atas dasar apa ia diamalkan. Apakah nas dan dalil yang telah dipakai.

Dengan itu berbezalah kita dari tabiat monyet-monyet bodoh itu.