Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kehormatan orang beriman lebih tinggi daripada Kaabah

February 22, 2020

Bila sebut Ka'abah, kita orang Islam sangat menyanjungnya. Itu Rumah Allah yang suci. Saking cintanya kita kepada Kaabah, berumrahlah berkali-kali orang kita ke sana. Berhajilah kita ke sana.

Di rumah sebahagian kita, kita tampal gambar Kaabah. Melihat Kaabah dapat pahala. Orang pergi Makkah, rindukan Kaabah, sentuh dan cium Kaabah. Sungguh mulia Kaabah di matanya.


Tapi, sedarkah kita, saudara kita yang beriman itu lebih mulia daripada Kaabah? Kehormatannya lebih wajib dipelihara daripada kehormatan Kaabah!

Ironinya, ada orang angongkan yang Kaabah, tapi merendahkan orang beriman yang lain. Menghina, mencela dan menista orang beriman, lebih besar jenayahnya daripada menghina, menista dan mencela Kaabah!.

Fahami sebuah hadis nabi dalam Sunan Ibn Majah (Dinilai soheh oleh al-Bani):

عن ابن عمر رضي الله عنهما، قال: رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَطُوفُ بِالْكَعِبَةِ وَيَقُولُ: مَا أَطْيَبَكِ وَأَطْيَبَ رِيحَكِ. مَا أَعْظَمَكِ وَأَعْظَمَ حُرْمَتَكِ. وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بَيَدِهَ! لَحُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ أَعْظَمُ عِنْدَ الله حُرْمَةً مِنْكِ. مَالِهِ وَدَمِهِ، وَأَنْ يظن بِهِ إلاَّ خَيْراً.

رواه ابن ماجه

Daripada Ibn Umar r.a katanya:

Aku telah melihat Rasulullah SAW bertawaf di Kaabah dan baginda berkata:

" Alangkah baiknya engkau (Kaabah) dan alangkah harumnya baumu" Sungguh agunglah engkau dan sungguh besarlah kehormatanmu . Demi yang jiwa Muhammad di tanganNya, kehormatan seorang mukmin di sisi Allah lebih agung daripada kehormatanmu. Demikian juga harta mereka dan darah mereka (lebih terhormat daripada Kaabah). Tak boleh menyimpan sangkaan kepada orang beriman lain melainkan dengan sangkaan yang baik".

(HR Ibn Majah)

Hadis ini menjelaskan betapa besarnya kehormatan orang beriman. Seseorang yang kita tahu beriman dan tidak ada sebab yang jelas untuk mengeluarkannya daripada keimanan, maka hendaklah dilayan lebih mulia daripada Kaabah.

Hari ini, kita yang mengaku ummat nabi, apakah mengambil peringatan daripada pesan kanjeng nabi ini? Atau...kita menurut nafsu amarah kita, kebencian dan hamasah, lalu kita merendahkan orang beriman lain dengan pelbagai cara. Asbabnya kekadang, hanya kerena perebutan dunia, harta, pangkat, khilaf politik, berselisih pendapat dalam hukum dan sebagainya.

Mari kita perbaiki diri. Jaga kehormatan orang beriman yang lain...

0 comments:

Post a Comment