Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

TUJUH KETURUNAN

November 26, 2017

Ada apa dengan 7 keturunan?

Kononnya Lang kawi disumpah mahsuri 7 keturunan akan jadi padang jarak padang tekukur. Sumpahannya sudah tamat kerana 7 keturunan sudah berlalu. Keturunan Mahsuru yang didakwa dan ditemui di Thailand satu masa dulu adalah keturunan yang sudah lebih dari yang ketujuh.

Angkah 7 memang selalu digunapakai. Ada apa dengan angka tujuh sebenarnya.?

Soalannya, ada apa dengan 7 keturunan.

Aku membaca tafsir Ibn Kathir tentang anak yatim yang dibantu oleh nabi Khidir. Alasan yang dinyatakan dan disebutkan dalam Quran ialah kerana bapanya orang soleh.  Kesolehan bapa itu mengalir faedahnya kepada anak.  Kata "abu' dalam bahasa Arab bukanlah difahami sebagai bapa sahaja. Ia malah difahamkan juga sebagai datuk dan nenek moyang.

Ibn Kathir menyebut dalam tafsirnya bahawa Said bin Jubair meriwayatkan daripada Ibn Abbas tentang kata-kata "adapun bapa kedua anak yatim itu adalah orang soleh". Katanya bapa yang dimaksudkan iotu ialah moyang yang ke-7.

Kesolehan anak yatim tidak disebut dalam ayat tersebut tetapi kesolehan nenek moyang yang ketujuh lagikan disebut. Begitulah berharganya 7 keturunan. Jagalah keturunan anda. Ada kata yang aku dengar, jika seseornag berzina, rosaklah 7 keturunannya. Wallahu aklam. Apakah ada dalilnya . tetapi berdasarkan cerita anak yatim dalam surah Al-Kahfi itu, dengan tafsiran daripada Ibn Abbas, sepertinya konsep 7 keturuna itu ada kaitan.

Wallahu aklam...
 

0 comments:

Post a Comment