Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jangan dikecewakan dengan bicara sendiri.

April 3, 2017

Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah SAW:


إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَرْفَعُهُ اللَّهُ بِهَا دَرَجَاتٍ ، وَإِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ لَا يُلْقِي لَهَا بَالًا يَهْوِي بِهَا فِي جَهَنَّمَ


(Hadis Riwayat Bukhari)

Maksudnya: Sesungguhnya sesorang hamba itu akan bercakap dengan satu kalimah yang Allah redhai, tidak terlintas dalam benaknya bahawa dengan sebab kalimah itu Allah akan mengangkat darjatnya. Dan sesunguhnya ada pula seorang hamba itu yang bercakap dengan kalimah yang dimurkai Allah, tidak terlintas dalam benaknya bahawa ankara kalimah itu dia dihumbankan ke dalam neraka.


Kalimah yang Allah redha, kecil di mata kita. Namun dengan sebab kalimah itu, Allah kurniakan darjat berganda-ganda kepada yang mengucapkannya di akhirat kelak. Bagaimana boleh terjadi demikian?


Demikian pula, kalimah yang ringan, remeh dan mudah meluncur keluar daripada lidah kita.Kita anggap ia tiada apa-apa. Kita rasa ia biasa sahaja, kecil dan tidak berikan apa-apa makna buat kehidupan kita di dunia maupun akhirat. Tapi, di sisi Allah ia besar dan kelak menjadi penyebab kita dihumbankan ke dalam neraka.


Renung dan fikirkanlah. Ambil contoh mudah. Kita menulis dalam FB, Blog, wahatsapp dan berbagai-bagai media sosial. Kita tulis yang baik-baik lalu dengan sebab tulisan orang mendapat hidayah atau berubah menjadi baik.Tulisan itu mungkin kita rasa kecil. Tetapi ia telah disambungkan dan dirantaikan orang serta ramai mendapat manfaat daripadannya. Akhirnya ia melimpahkan ganjaran pahala luar biasa dan meninggikan darjat di akhirat kelak. Kita pun terkejut pada saat itu. Tidak sangka tulisan sepele itu menjadi sebab ganjaran luar biasa.


Tetapi bagaimana pula jika kita biasa menulis umpatan, cacian, kejian dan kutukan. Diadunkan pula fitnah sengketa yang tidak pernah kering daripada tinta yang kita lakarkan. Banyak pemain media sosial membawa tabiat ini. Tulisan itu kalau diterjemahkan ke dalam bentuk kata-kata yang diucap, akan bertambahlah beratnya kejian sehingga telinga pun tak sanggup mendengarnya. Ia kemudian dirantaikan orang dengan, 'like' dan 'share' sehingga 'viral' dan mencecah ufuk timur dan barat. Juga Utara dan selatan. bahkan melonjak ke alam tinggi hingga ke atas langit ke tujuh.. Bagaimana dengan ucapan sedemikian di akhirat kelak. Disangka kecil dan biasa masa bermain di media sosial. Tetapi, kelak ia sangat besar kerugiannya.


Kerana tinta nista dan umpatan cerca, pahala solat dan puasa jadi sirna. Pahala jihad dan derma buat bayar denda. Anda kita pelakunya, kita pun akan terkejut amat sangat dengan kesan daripada tinta mudah yang kita pernah hamburkan dulu.


Terlalu banyak yang bersiponggang dalam hati kita. Mahu mengkritik orang itu dan ini. Marahkan si folan bin si folan. Sungguh meruntun dalam jiwa kita. Tapi...sabarlah. tahanlah! Benamkan ia di dasar lubuk hati. Tidak bermanfaat jika diseranahkan. Bahkan akan menjadi gunung besar yang akan menghempap kita pada hari yang rugi apa dulunya yang disangka untung.


Diam mendepani kemelut 'fitan' itu tanda bijaksana!

0 comments:

Post a Comment