Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN TIDAK AKAN BERSAMA

May 7, 2016

Mereka yang banyak duit
berlumba menaja jutaan ringgit
untuk pasukan bola yang tenat sakit
dengan tujuan bingkas bangkit.


Setengah daripada kita mungkin rasa hairan. Apalah harganya menaja pasukan bola sepak dengan angka jutaan ringgit. semua itu hanyalah untuk permainan yang tidak menjanjikan pahala yang lumayan, apatah lagi untuk menjadi jariah yang berkekalan di hari kemudian. mengapalah tidak disalurkan semua itu untuk membangunkan rumah-rumah anak yatim seantero negeri, atau memantapkan infrastruktur maahad tahfiz, masjid-masjid atau seribu satu macam amal soleh jariah yang dipuji agama?


Mengapa jalan terang tidak dipilih tetapi jalan kabur berkabus juga yang dikelih. Jalan orang soleh tidak diraih, tetapi ditatih jalan orang safih.


Apa sudah jadi dengan hartawan dan jutawan kita?


Sejenak aku tersentak menyemak sepotong Firman:


لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ


Supaya Allah memisahkan golongan yang buruk daripada yang baik dan menjadikan yang buruk itu sebagiannya di atas sebagian yang lain, lalu ditumpukkan satu sama lain dan dijadikannya isi neraka Jahannam. Mereka itulah orang-orang yang merugi.
(Surah al-anfal:37)


Disebutkan dalam tafseer Ibn Kathir bahawa Abu Sufian yang pulang membawa keuntungan dagangan setelah mengelakkan daripada disergap oleh kaum Muslimin telah berkempen kepada pemegang-pemegang sahamnya di Makkah agar mendermakan harta itu untuk menuntut bela kematian pemuka Quraisy dalam perang Badar. Lantas, mereka pun mendermakan harta mereka untuk melengkapkan upaya memerangi Rasulullah yang membawa kepada peperangan Uhud.


Allah mencela usaha mereka dan menggambarkan bahawa harta mereka yang digunakan untuk derma peperangan itu adalah dari sumber yang buruk dan kerana itu tidak akan pergi melainkan kepada yang buruk juga. Mereka memperolehinya daripada harta kaum muslimin yang dirampas setelah orang Islam berhijrah lalu mereka niagakan di Syam. Harta yang jelek itu kemudian akan tumpah kepada kerja-kerja memerangi Islam. Al-hasil wal mahsul tidak mendatangkan apa-apa kebaikan untuk mereka di dunia, apa lagi di akhirat!


Maka, falsafah harta, jika dicermati, kita akan mendapati perhitungan sedemikian. Jika harta itu baik, Allah akan lorongkan ia dibelanjakan ke jalan yang baik. Sementara, Jika harta itu jelek, ke tempat jeleklah ia dibelanjakan. Jika harta itu 'lagha', ke medan 'lagha'lah ia ditaburkan.


Tidak perlu hairan kenapa begitu mudah jutaan ringgit digunakan untuk kerja-kerja yang tidak berfaedah.Ya...apalah faedahnya bola sepak untuk agama? Malah, apalah faedahnya untuk bangsa dan negara. Belanjakan jutaan ringgit untuk permainan yang melalaikan itu tidak akan mendapat keuntungan hari akhirat. Ia mungkin nampak untung dalam dunia, tetapi dunia hanyalah fatamorgana.


Jika asalnya tanah, akan kembali kepada tanah. Barang yang rendah nilainya jatuh ke bawah. Jika tinggi mutunya, akan terbang hingga atas langit ke tujuh.

0 comments:

Post a Comment