Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

MUKHTAR BIN ABI UBAID AS-TSAQAFI

March 22, 2016

Mukhtar bin Abi Ubaid bin Mas'ud As-Tsaqafi dilahirkan di Taif pada tahun 1 H. Bapanya Abu Ubaid adalah tergolong kalangan sahabat nabi dan telah mati syahid dalam peperangan "Al-Jisr" yang menyaksikan kemasukan Islam ke bumi Iraq. Mukhtar telah dibela oleh bapa saudaranya, Sa'id bin Mas'ud As-Tsaqafi yang menjabat jawatan gabenor Kufah pada masa kekhalifahan Ali bin Abi Talib. Mukhtar As-Tsaqafi telah membesar dengan cita-cita politik yang bersulam tipudaya dan menunggangi semangat Syiah yang mencintai Ahli Bait demi menggapai cita-cita sendiri.

Mukhtar As-Tsaqafi digelar Kaisan.Beliau telah bertembung dengan pasukan yang mendokong Abdullah bin Az-Zubair di Iraq dan beliau mencapai beberapa siri kemenangan. Maka, timbul perasaan ujub dalam dirinya sehingga sampai ke peringkat beliau mendakwa mendapat wahyu dan mengeluarkan kata-kata bernada sajak untuk menipu pengikutnya bahawa dia adalah nabi utusan Allah.

Asma' binti Abu Bakar meriwayatkan sebuah hadis bahawa Rasullah SAW telah bersabda:


سيكون في ثقيف كذاب ومبير

" Akan lahir dari Tsaqif sang pendusta dan penumpah darah". (Hadis Riwayat Muslim)

Apa yang dilakukan oleh Mukhtar As-Tsaqafi memberi jawapan kepada maksud hadis tersebut kerana dialah sang pendusta daripada puak Tsaqif (Taif) kerana dakwaannya sebagai nabi yang mendapat wahyu. Manakalah "mubir" itu pula dapat difahami daripada satu watak lain yang juga daripada puak Tsaqif di Taif iaitu Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi. Sejarah mencatakan kezalimannya dan penumpahan darah yang dilakukannya. Telah nyata dalam catatan sirah bahawa beliaulah yang menjatuhkan hukuman bunuh ke atas seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Said bin Jubair, yang menjadi titik penyesalan dan kehitaman yang pekat dalam hidupnya.

Namun, di kalangan Syiah, dia dianggap pahlawan pembela ahli Bait dan dipadamkan dari sejarah mereka kebohongan yang dilakukan oleh Mukhtar . Dakwaan kenabian yang dilakukannya itu tidak penting buat golongan Syiah kerana yang paling penting untuk kelompok yang disesatkan ini adalah apa yang dibuatkannya untuk menunjukkan kecintaan kepada keturunan Rasulullah SAW atau Saidina Ali r.a. Pada hari ini, di Kufah, mereka bangunkan maqam yang dibesarkan untuk Mukhtar As-Tsaqafi dan dikunjung oleh penziarah kalangan penganut Syiah.








0 comments:

Post a Comment