Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Muhammad Bin Al-Qasim, pembuka wilayah Sind dan India.

March 22, 2016

Muhammad bin Al-Qasim adalah anak saudara kepada Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi. Sungguhpun sejarah hidup Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi berlumuran dengan riwayat berdarah, beliau telah memacakkan jasa yang bukan sedikit untuk kemuliaan Islam di persada alam. Atas pilihannya, Muhammad bin Al-Qasim dilantik mengetuai misi membuka wilayah Sind dan India. Padahal usia Muhammad bin Al-Qasim di kala itu baru menginjak 17 tahun.

Dengan semangat yang berkobar-kobar, keberanian yang jitu serta keikhlasan fi sabilillah, Muhammad bin Al-Qasim membawa tentera Islam menerjah ke wilayah Sind hingga India. Raja-raja hebat di tanah India waktu itu kalah di tanganya. Dengan kesantunan yang tinggi, ramai warga memilih untuk menjadi muslim.

Sesungguhnya keislaman di bumi Sind dan India adalah jasa Muhammad bin Al-Qasim. Bila demikian, ia bersangkut pula dengan jasa Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi yang mentauliahkan Muhammad bin Al-Qasim untuk tugasan itu. Masing-masing mencicip pahala bagi jasanya, sementara dosa dan kezaliman yang dilakukan, Allah maha pengampun. 

Selepas Al-Walid bin Abdul Malik meninggal, jawatan khalifah diambil alih oleh adiknya Sulaiman bin Abdul Malik. Sulaiman punya rasa terkilan dengan Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi kerana pada ketika Al-Walid berura-ura untuk melucutkannya dari posisi putera mahkota dan menggantikannya dengan Abdul Aziz bin Al-Walid (Bapa umar bin Abdul Aziz), Hajjaj bin Yusuf menyokong cadangan itu. Kerana itu, dia menyimpan dendam kepada Hajjaj. 

Apabila dia dilantik sebagai Khalifah, dia menyimpan kebencian itu terhadap Hajjaj. Namun, Hajjaj telah dijemput Allah sebelum dendamnya menyentuh Hajjaj. Beliau melantik seorang musuh Hajjaj bernama Saleh bin Abdul Rahman sebagai Gabenor Iraq. Saleh bin Abdul Rahman marahkan Hajjaj kerana saudaranya pernah dibunuh Hajjaj. 

Tidak dapat membalas ke atas Hajjaj, dia mencari siapa yang paling dekat dengan Hajjaj. Tidak lain ialah Muhammad bin Al-Qasim. Soleh bin Abdul Rahman memecat Muhamad bin Al-Qasim daripada penguasa wilayah Sind dan India, lalu digantikan dengan Orang pilihannya iaitu Yazid bin Abi Kabsyah.  Yazid bin Kabsyah diperintahkan menangkap Muhammad bin Al-Qasim dihantar ke Iraq sebagai tawanan. 

Muhammad bin Al-Qasim, walau sangat berpengaruh di wilayah Sind dan India serta disayangi rakyatnya, dia patuh dengan arahan dan merelakan dirinnya ditawan di hantar ke Iraq untuk dihakimi oleh Soleh bin Abd Rahman. Namun, dia dipenjarakan di Wasit, dalam wilayah Iraq, disiksa hingga mati dalam penjara.

Berakhir riwayat pahlawan yang berjasa itu. Namanya ditinggal harum dan disebut dengan pujian. Dia memang telah dibunuh tetapi dia terus hidup hingga hari ini. Mereka yang membunuhnya mungkin rasa puas dan menang, tetapi sebenarnya mereka telah mati terlebih dahulu daripada yang dibunuh itu. 

Barangkali, mereka sangka kekuasaan boleh buatkan mereka kekal, tetapi mereka telah mati sebelum masanya. Nama penzalim dilupakan sedangkan nama pahlawan berjasa abadi sehingga akhir zaman.


0 comments:

Post a Comment