Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

ABU DHAM DHAM

March 23, 2016


عَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: ((أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ أَنْ يَكُونَ كَأَبِي ضَمْضَمٍ؟))، قَالُوا: مَنْ أَبُو ضَمْضَمٍ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: ((كَانَ إِذَا أَصْبَحَ قَالَ: اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ وَهَبْتُ نَفْسِي وَعِرْضِي لَكَ، فَلَا يَشْتُمُ مَنْ شَتَمَهُ، وَلَا يَظْلِمُ مَنْ ظَلَمَهُ، وَلَا يَضْرِبُ مَنْ ضَرَبَهُ)).

Daripada Anas r.a bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Apakah kamu tidak mampu meniru Abu Dham Dham? Mereka( Sahabat) bertanya:Siaakah Abu Dham Dham itu Ya Rasulullah? Baginda menjawab: Sesungguhnya dia, apabila bangun pagi, dia berdoa: Ya Allahsesungguhnya aku telah serahkan diriku dan kehormatanku kepadamu. Maka aku tidak akan  mencela orang yang mencelaku, tidak akan menzalimi orang yang menzalimiku dan tidak akan memukul orang yang memukulku".
( Riwayat Ibn Sunni dalam Amal Al-Yaum Walailah dengan sanad yang daif) 

Para ulama hadis berkhilaf tentang siapakah Abu Dham Dham. Ada yang mengatakan beliau adalah seorang sahabat Rasulullah dan ada yang mengatakan beliau adalah seseorang yang hidup pada zaman sebelumnya Rasulullah SAW.

Namun, apa yang penting daripada mesej hadis ini ialah, kemiskinan bukan alasan untuk tidak bersedekah. Watak bernama Abu Dham Dham ini tidak punya apa-apa tetapi beliau tetap bersedekah dengan cara dan kemampuan yang dia ada iaitu maruah dan kehormatan dirinya. Dia mengambil jalan mengalah walaupun dengan mengalah itu orang akan memandang rendah dan hina kepadanya. Biarlah dirinya diperlekehkan samada melalui tutur bicara orang atau kezaliman tangan orang, dia bersabar dan menganggap kemaafannya adalah sebagai sedekah.

Kalau demikian cara sedekah, tentulah ramai yang mampu lakukan. Bahkan semua orang holeh lakukannya. Maka nama melontarkan pertanyaan: Apakah begitupun kamu tiudak mampu lakukan? Itulah cara sedekah yang tidak memerlukan matabenda dan wang ringgit. Ia adalah sedekah yang maknawi dan abstrak!

Muhammad Bin Al-Qasim, pembuka wilayah Sind dan India.

March 22, 2016

Muhammad bin Al-Qasim adalah anak saudara kepada Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi. Sungguhpun sejarah hidup Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi berlumuran dengan riwayat berdarah, beliau telah memacakkan jasa yang bukan sedikit untuk kemuliaan Islam di persada alam. Atas pilihannya, Muhammad bin Al-Qasim dilantik mengetuai misi membuka wilayah Sind dan India. Padahal usia Muhammad bin Al-Qasim di kala itu baru menginjak 17 tahun.

Dengan semangat yang berkobar-kobar, keberanian yang jitu serta keikhlasan fi sabilillah, Muhammad bin Al-Qasim membawa tentera Islam menerjah ke wilayah Sind hingga India. Raja-raja hebat di tanah India waktu itu kalah di tanganya. Dengan kesantunan yang tinggi, ramai warga memilih untuk menjadi muslim.

Sesungguhnya keislaman di bumi Sind dan India adalah jasa Muhammad bin Al-Qasim. Bila demikian, ia bersangkut pula dengan jasa Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi yang mentauliahkan Muhammad bin Al-Qasim untuk tugasan itu. Masing-masing mencicip pahala bagi jasanya, sementara dosa dan kezaliman yang dilakukan, Allah maha pengampun. 

Selepas Al-Walid bin Abdul Malik meninggal, jawatan khalifah diambil alih oleh adiknya Sulaiman bin Abdul Malik. Sulaiman punya rasa terkilan dengan Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi kerana pada ketika Al-Walid berura-ura untuk melucutkannya dari posisi putera mahkota dan menggantikannya dengan Abdul Aziz bin Al-Walid (Bapa umar bin Abdul Aziz), Hajjaj bin Yusuf menyokong cadangan itu. Kerana itu, dia menyimpan dendam kepada Hajjaj. 

Apabila dia dilantik sebagai Khalifah, dia menyimpan kebencian itu terhadap Hajjaj. Namun, Hajjaj telah dijemput Allah sebelum dendamnya menyentuh Hajjaj. Beliau melantik seorang musuh Hajjaj bernama Saleh bin Abdul Rahman sebagai Gabenor Iraq. Saleh bin Abdul Rahman marahkan Hajjaj kerana saudaranya pernah dibunuh Hajjaj. 

Tidak dapat membalas ke atas Hajjaj, dia mencari siapa yang paling dekat dengan Hajjaj. Tidak lain ialah Muhammad bin Al-Qasim. Soleh bin Abdul Rahman memecat Muhamad bin Al-Qasim daripada penguasa wilayah Sind dan India, lalu digantikan dengan Orang pilihannya iaitu Yazid bin Abi Kabsyah.  Yazid bin Kabsyah diperintahkan menangkap Muhammad bin Al-Qasim dihantar ke Iraq sebagai tawanan. 

Muhammad bin Al-Qasim, walau sangat berpengaruh di wilayah Sind dan India serta disayangi rakyatnya, dia patuh dengan arahan dan merelakan dirinnya ditawan di hantar ke Iraq untuk dihakimi oleh Soleh bin Abd Rahman. Namun, dia dipenjarakan di Wasit, dalam wilayah Iraq, disiksa hingga mati dalam penjara.

Berakhir riwayat pahlawan yang berjasa itu. Namanya ditinggal harum dan disebut dengan pujian. Dia memang telah dibunuh tetapi dia terus hidup hingga hari ini. Mereka yang membunuhnya mungkin rasa puas dan menang, tetapi sebenarnya mereka telah mati terlebih dahulu daripada yang dibunuh itu. 

Barangkali, mereka sangka kekuasaan boleh buatkan mereka kekal, tetapi mereka telah mati sebelum masanya. Nama penzalim dilupakan sedangkan nama pahlawan berjasa abadi sehingga akhir zaman.


Abdul Malik bin Umar bin Abdul Aziz

Putera Umar bin Abd Aziz bernama Abdul Malik. Kendati usianya masih muda remaja, catatan ahli sirah menyebutkan kesolehannya dan wawasan takwanya dalam pemerintahan bapanya. Hari ini orang menyanjung Umar bin Abdul Aziz kerana pemerintahannya yang menjadi contoh. Namun, ramai orang yang tidak tahu bahawa di belakangnya ada seorang remaja yang merupakan anaknya betrtindak sebagai wazir baginya. Memang begitulah ragam hidup. Orang menyanjung sultan tetapi tidak menyebut wazirnya. 
Dalam keadaan tertentu, Umar Bin Abdul Aziz menyifatkan anaknya itu lebih faqih daripadanya dan jika Abdul malik itu bukan anaknya, tentulah dia lebih layak menjabat sebagai khalifah. Sirah mencatatkan lahirnya Abdul malik pada tahun 82H dan meninggal pada tahun 101 H pada usia 19 tahun.

Sesungguhnya bapa yang terbaik adalah yang yang melahirkan anak yang lebih baik daripadanya.

Ibn Hajar Al-Asqalani dalam kitabnya Al-Isobah Fi Tamyiz As-Sahabah memetik riwayat oleh Ibn Al-Athir bahawa Abdul Malik bin Umar menyebut bahawa dia telah melihat Ubaidillah bin Ziyad telah datang membawa kepada Hussain bin Ali, kemudian Mukhtar As-Tsaqafi membawa kepada Ubadillah bin Ziyad. Setelah itu kepada Mukhtar As-Tsaqafi dibawa pula oleh Mus'ab bin Az-Zubair. Seterusnya kepala Mus'ab bin Az-Zubair dibawa pula kepada Abdul Malik bin Marwan.

Hari bersilih ganti bagaimana Allah menimpakan putaran ke atas manusia menjadi pengamatannya yang menambahkan kecerdikannya pada usia yang begitu muda.

Rahmat Allah ke atas Abdul Malik bin Umar.

MUKHTAR BIN ABI UBAID AS-TSAQAFI

Mukhtar bin Abi Ubaid bin Mas'ud As-Tsaqafi dilahirkan di Taif pada tahun 1 H. Bapanya Abu Ubaid adalah tergolong kalangan sahabat nabi dan telah mati syahid dalam peperangan "Al-Jisr" yang menyaksikan kemasukan Islam ke bumi Iraq. Mukhtar telah dibela oleh bapa saudaranya, Sa'id bin Mas'ud As-Tsaqafi yang menjabat jawatan gabenor Kufah pada masa kekhalifahan Ali bin Abi Talib. Mukhtar As-Tsaqafi telah membesar dengan cita-cita politik yang bersulam tipudaya dan menunggangi semangat Syiah yang mencintai Ahli Bait demi menggapai cita-cita sendiri.

Mukhtar As-Tsaqafi digelar Kaisan.Beliau telah bertembung dengan pasukan yang mendokong Abdullah bin Az-Zubair di Iraq dan beliau mencapai beberapa siri kemenangan. Maka, timbul perasaan ujub dalam dirinya sehingga sampai ke peringkat beliau mendakwa mendapat wahyu dan mengeluarkan kata-kata bernada sajak untuk menipu pengikutnya bahawa dia adalah nabi utusan Allah.

Asma' binti Abu Bakar meriwayatkan sebuah hadis bahawa Rasullah SAW telah bersabda:


سيكون في ثقيف كذاب ومبير

" Akan lahir dari Tsaqif sang pendusta dan penumpah darah". (Hadis Riwayat Muslim)

Apa yang dilakukan oleh Mukhtar As-Tsaqafi memberi jawapan kepada maksud hadis tersebut kerana dialah sang pendusta daripada puak Tsaqif (Taif) kerana dakwaannya sebagai nabi yang mendapat wahyu. Manakalah "mubir" itu pula dapat difahami daripada satu watak lain yang juga daripada puak Tsaqif di Taif iaitu Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi. Sejarah mencatakan kezalimannya dan penumpahan darah yang dilakukannya. Telah nyata dalam catatan sirah bahawa beliaulah yang menjatuhkan hukuman bunuh ke atas seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Said bin Jubair, yang menjadi titik penyesalan dan kehitaman yang pekat dalam hidupnya.

Namun, di kalangan Syiah, dia dianggap pahlawan pembela ahli Bait dan dipadamkan dari sejarah mereka kebohongan yang dilakukan oleh Mukhtar . Dakwaan kenabian yang dilakukannya itu tidak penting buat golongan Syiah kerana yang paling penting untuk kelompok yang disesatkan ini adalah apa yang dibuatkannya untuk menunjukkan kecintaan kepada keturunan Rasulullah SAW atau Saidina Ali r.a. Pada hari ini, di Kufah, mereka bangunkan maqam yang dibesarkan untuk Mukhtar As-Tsaqafi dan dikunjung oleh penziarah kalangan penganut Syiah.








SELENGKAR KISAH-TERBUNUHNYA MUS'AB BIN AZ-ZUBAIR

Mus'ab bin Az-Zubair adalah saudara lelaki kepada Abdullah bin Az-Zubair yang diangkat sebagai khalifah setelah peristiwa pembunuhan Saidina Hussain di Karbala'. Ketika itu, di tanah Syam, Khalifah Abdul Malik bin Marwan berkuasa dan beliau dibantu oleh panglima tenteranya yang bernama Hajjaj bin Yusuf As-Thaqafi. Di Iraq pula seorang pemimpin Rafidhah bernama Mukhtar As-Tsaqafi yang mencapai kemenangan dalam peperangan mengalahkan Ubaidillah bin Ziyad yang memimpin pasukan membantai Saidina Hussain di Karbala. Ubaidillah bin Ziyad dibantu oleh orang kuatnya bernama bernama Syimr bin Ziljausyan manakala Mukhtar As-Tsaqafi dibantu oleh Ibrahim bin Malik Al-Asytar. 

Tentera Ibrahim bin Malik Al-Asytar telah berjaya membunuh Ubaidillah bin Ziyad dan Syimr bin Zil-Jausyan. Namun, Mukhtar As-Tsaqafi kemudiannya melampau dan melebihi pemimpinnya sendiri iaitu Muhammad Al-Hanafiah yang merupakan anak  kepada Ali bin Abi Talib dengan isterinya Khaulah binti Ja'far bin Qais Al-Hanafiyyah. Malah, Mukhtar As-Tsaqafi sampai ke peringkat mengaku mendapat wahyu kenabian sehingga beliau ditinggalkan oleh orang kuatnya sendiri iaitu Ibrahim bin Malik Al-Asytar.

Ketika Mukhtar As-Tsaqafi sudah melampau di tanah Iraq, Abdullah bin Az-Zubair yang dibai'ah oleh penduduk Makkah sebagai khalifah mengirimkan adiknya Mus'ab bin Az-Zubair untuk merampas wilayah kekuasaan di Iraq. Mus'ab berjaya dan Mukhtar As-Tsaqafi dapat dibunuh. Setelah itu Mus'ab menyusun cita-cita yang lebih besar untuk menguasai Syam dengan memerangi Abdul malik bin Marwan. Ketika berlaku pertembungan itu, kalahlah tentera Mus'ab dan Mus'ab sendiri telah dipenggal kepalanya oleh Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi, panglima tentera Abdul Malik bin Marwan. Kepalanya dihantar balik kepada abangnya Abdullah bin Az-Zubair di Makkah. 

Tidak lama kemudian, Hajjaj bin Yusuf As-Tsaqafi menyerang kota Makkah dan Abdullah bin Az-Zubair dapat dikalahkan dan beliau terbunuh. Stelah itu, kekuasaan wilayah Islam bersatu di bawah Abdul Malik bin Marwan, khalifah daripada Bani Umayyah.

*Catatan kisah ini akan disemak untuk penambahbaikan.

Cuti Cuaca Panas


Cuaca panas melampau di utara Semenanjung menyebabkan pihak kementerian Pelajaran Malaysia mengumumkan cuti untuk murid-murid sekolah selama dua hari iaitu esok dan lusa. Cuti tersebut hanya untuk murid-murid dan tidak melibatkan guru dan kakitangan bukan guru di sekolah. Mereka perlu hadir ke sekolah seperti biasa dan menjalankan tugas-tugas rutin yang lain selain daripada mengajar.

Pemberian cuti sekolah tersebut hanya khusus untuk negeri Kedah dan Perlis. Negeri-negeri lain tidak diberikan pelepasan tersebut.Keputusan mengenai cuti pada hari-hari seterusnya( jika panas tidka berkurangan) akan di maklumkan dari semasa ke semasa.

Sekian dipanjangkan makluman...