Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Soalan Peperiksaan asyik bocor.

September 10, 2014

Soalan peperiksaan patut dicetak di langit. Kemudian simpan di Luh Mahfuz. Hari peperiksaan, baru bawa turun ke bumi. Mungkin dengan cara itu kejadian soalan bocor dapat dielakkan.

Nampaknya sistem peperiksaan tidak lagi telus pada masa kini. Manusia yang mengendalikannya berbelang. Kejujuran dan amanah makin menipis. Kerana nak kejar kecemerlangan, ada warga pendidikan yang sanggup bermain sulap. Mungkin juga ada pihak yang menangguk di pergentingan untuk dapatkan keuntungan ringgitan yang tidak seberapa.


Kerana itu, sistem yang ada sekarang sudah usang. Peperiksaan yang penuh rahsia itu tidak lagi boleh diharapkan menjadi pengukur prestasi murid.

Mungkin kamahiran meniru dalam peperiksaan perlu diangkat sebagai mekanisma belajar untuk murid-murid. Kalau dihalang meniru pun murid-murid meniru. Justeru, jadikan meniru sebagai sebuah kaedah pembelajaran.

Kepada pihak KPM,mohon difikirkan peperiksaan yang mengizinkan murid-murid membuka "tuwaa" masing-masing. Kemudian pakat-pakat tiru. Anggap itu sebagai latihan kemahiran dan kemahiran meniru jadi pengukur prestasi baru...ceh..

0 comments:

Post a Comment