Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

"Boo" mantera syaitan.

September 20, 2014


Saya tidak hadir muktamar. Tapi riuh dalam media sosial meriwayatkan beberapa pimpinan di"boo" oleh sebahagian perwakilan. Kerana kenyataan pimpinan itu tidak sebagaimana yang dikehendaki, sekumpulan perwakilan melemparkan cemohan dalam bentuk ungkapan "boo". Saya sedih ada budaya sedemikian dalam jemaah yang mengaku memperjuangkan Islam.

Gelagat mem"boo" orang adalah gelagat orang-orang bodoh dan tidak berakhlak. Dalam dunia barat yang sistemnya yang diwarnai kekufuran pun akan mentafsirkannya sebagai perbuatan biadap dan rendah akhlak, apatah lagi dalam dunia Islam. Sementelahan dalam lingkungan gerakan Islam.

Islam mengajak mujadalah dengan cara yang baik (wajadilhum billati hiya ahsan) dengan mereka yang menentang Islam dari menolak dakwahnya. Tiada akal yang sempurna akan mentafsirkan perbuatan mem"boo" rakan seperjuangan itu sebagai mujadalah yang elok. Bahkan mem'boo" musuh pun boleh dihukumkan sebagai kebejatan akhlak dan peribadi.

Entah budaya siapa yang dicedok Melayu Islam dalam hal mem"boo" ini. Saya tidak percaya ada dalam thurath Islam walau sedakwat ajaran sedemikian. Saya juga yakin bahawa gerakan Islam tidak pernah mengajar hal yang sedemikian.

Menyongsang kepimpinan itu adalah menyalahi adab berjema'ah. Walau bagaimanapun, kejadian menyongsang kepimpinan itu sering terjadi dalam setiap episod sejarah perjuangan Islam. Sahabat-sahabat pemanah di bukit Uhud pun tega menyongsang arahan nabi. Itu lumrah tabiat manusia dalam menyusun organisasi. Tiada yang sempurna.

Namun mem"boo" pemimpin semasa berucap, ia bukan lumrah manusia. Ia bukan kesilapan rutin dalam menyusun ketertiban organisasi. Ia adalah mantera yang dirangka syaitan dan dilemparkan ke kelompak domba untuk diragut lahap.

Bagaimana para dunggu boleh menjadi perwakilan dan membawa suara akar umbi. Kalau demikian, ia tidak menggambarkan kebangkitan generasi kepimpinan masa depan yang berilmu dan beradab. ia tidak menawarkan pilihan yang menenangkan hati buat rakyat. Hati sanubari manusia mudah tersentuh dan benci dengan kejelikan peribadi. Orang lebih sanggup membela serigala yang bersih daripada membela kucing yang kotor cemar.

Hanya orang yang tiada idea besar, tiada gagasan bermakna, tiada hujah sahaja, melawan musuh dengan "boo". Kaum nabi Nuh, apakala sudah tidak larat mem"boo" hujah dakwah nabi Nuh, akhirnya mereka menutup telinga-telinga mereka dengan jemari mereka, bahkan menyerudung kepala mereka dengan pakaian mereka. Itulah penyakit orang yang kehilangan hujah. Kehilangan hujah bermakna kejahilan dan tiada ilmu.

Sahabat-sahabat saya dalam perjuangan, hubaya-hubayalah agar tidak menganut mantera durja itu. Bertertiblah dan jadilah pendengar yang bijak sekalipun terhadap ucapan musuh. Apatah lagi ucapan rakan seperjuagan. Rakyat sedang memerhati. Allah dan malaikat di langit terlebih memerhati gelagat kita yang mendakwa pembela agama Allah.

0 comments:

Post a Comment