Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

SEKADAR ISLAM, BELUM SELAMAT.

March 20, 2014

(Ekstrak Daurah 522)

Orang Munafiq masih dipanggil "orang Islam". Sedangkan hakikat nifaq itu adalah kafir. Bahkan, orang munafiq, kelak di akhirat akan berada di bahagian neraka paling bawah. Maka, nama Islam yang ada pada diri, bukanlah satu tiket untuk selamat. Keselamatan yang sejati hanya akan ada pada "orang yang beriman".

Nabi melarang sahabat-sahabat baginda daripada membunuh Abdullah bin Ubai bin Salul, bapa munafiq Madinah. Baginda tidak mahu kelak di belakang hari, ornag meriwayatkan bahawa nabi Muhammad telah membunuh "sahabatnya". Baginda masih mengistilahkan mereka sebagai 'sahabat' sekalipun mereka adalah munafiq. Ini kerana yang zahir adalah Islam. Maka, yang zahir itulah yang dipakai.

Islam adalah agama yang menghukumkan berdasarkan yang zahir. Hakikat sesuatu itu adaalah milik Allah, dan Dialah yang akan menghukumkannya di akhirat.

Bila sebuah negara itu zahirnya Islam, kita panggil ia negara Islam, sekalipun dalamnya ada orang-orang kafir yang tinggal. Ini kerana, hukuman Islam adalah berdasarkan yang zahir.

Salah sekali jika ada orang yang bercakap soal hakikat lalu mengabaikan syariat kerana syariat itulah yang zahir.

Orang beriman semuanya Islam. Tetapi bukan semua orang Islam itu beriman. Cuba kita lihat apa yang Allah SWT mahu siratkan dalam firmannya mengenai kehancuran negera Sadum, sebuah negeri yang didakwahi oleh nabi Lut A.S:


فَأَخْرَجْنَا مَنْ كَانَ فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ * فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Lalu kami keluarkan orang-orang yang beriman yang berada di negeri kaum Luth itu. Dan kami tidak mendapati dalam negeri itu kecuali hanya sebuah sebuah rumah orang Islam.
(Surah Ad-Dzariayyat: Ayat 35-36)

Dalam negeri Sadum itu hanya ada sebuah rumah orang Islam. Rumah itu adalah rumah nabi Lut. Namun dalam rumah nabi Lut ada seorang Munafiqah yang khianat, iaitu isteri nabi Lut sendiri. Sekalipun dalam rumah itu ada seorang perempuan yang munafiq, rumah itu dianggap rumah Islam. Ini kerana isteri nabi Lut menzahirkan keislamannya dan meng'hakikat'kan nifaqnya. Al-Quran menjustifikasikan berdasarkan yang zahir.

Lalu, dari rumah yang Islam itu, Allah keluarkan hanya yang beriman, iaitu Lut dan dua orang anak perempuannya. Mereka bertigalah yang dipanggil orang beriman. Hanya mereka bertiga yang selamat daripada bencana yang menimpa Sadum.

Oleh itu, kalau anda Islam, jangan fikir anda akan selamat. Anda hendaklah memastikan anda benar-benar beriman. Menjadi orang beriman, barulah mendapat keselamatan di dunia dan akhirat.

0 comments:

Post a Comment